In the picture: Sanne Kabalt

In IJsland heeft Sanne gewerkt aan de uitwerking van haar fotoboek CREDITS: Sanne Kabalt

In IJsland heeft Sanne gewerkt aan de uitwerking van haar fotoboek CREDITS: Sanne Kabalt

Iedere kunstenaar heeft zijn of haar eigen verhaal. De één stapte in de wereld van kunst, omdat hij of zij het gewoon leuk vond, de ander zag het als een roeping en weer een ander rolde er als vanzelf in. Al die kunstenaars vertellen een verhaal, een verhaal dat tot leven komt via de rubriek ‘In the picture’. Dit keer mag Sanne Kabalt uit Amsterdam haar verhaal doen!

“Als kind wist ik nog niet dat ik later iets met fotografie zou gaan doen. Ik speelde veel in de natuur en vond daar inspiratie. Ik weet nog dat ik in een natuurgidsje mooie foto’s van de onderkant van paddenstoelen zag en me realiseerde dat er iemand was die dat als beroep had. Dat wilde ik ook wel. Toen ik ongeveer 13 jaar oud was kreeg ik mijn eerste camera, een Canon Powershot. Daarmee experimenteerde ik veel, vooral in de natuur, en maakte veel foto’s van schaduwen en reflecties.”

Al dat oefenen had resultaat, want op haar 16e won Sanne een prijs met een wedstrijd van Canon. “Het thema van de wedstrijd was ‘It’s Playtime’ en ik maakte een speelse foto op het strand waarbij je twee schaduwen en bij maar één persoon ziet. Ik won met de wedstrijd mijn eerste spiegelreflex camera en een masterclass fotografie. Het was wel heel grappig dat de andere winnaars mij heel vreemd aankeken toen ik daar als 16-jarige aankwam. De andere winnaars waren veel ouder, hadden veel meer ervaring als hobby- en professioneel fotograaf en daar kwam ik dan. Op dat moment besefte ik echt dat fotografie bij mij paste en dat ik het ook kon.”

Werken met kinderen is net als fotografie een passie van Sanne CREDITS: Sanne Kabalt

Werken met kinderen is net als fotografie een passie van Sanne CREDITS: Sanne Kabalt

Werken met kinderen

Een studie fotografie lag dan ook voor de hand. Sanne koos voor de foto-opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. In 2011 studeerde ze af en keerde ze terug naar Amsterdam, de stad waar ze deels opgroeide. “Ik ben opgegroeid in Castricum, maar de eerste vier jaar van mijn leven woonde ik in Amsterdam. Hoewel ik me in Utrecht tijdens mijn studie erg thuis heb gevoeld, vond ik het een verademing om terug te keren naar Amsterdam. Ik vind het heerlijk om op de fiets te kunnen stappen en naar talloze musea, films en exposities te gaan. Hier gebeurt zo veel, dat is in Utrecht veel minder.”

Naast mijn vrije werk als fotograaf doe ik veel met kinderen en voor kinderen. Voor mij is dit een ideale combinatie, zowel qua afwisseling als bron van inkomsten. Ik geef workshops bij Buitenkunst, en doe performances op scholen met Kleintjekunst . Sinds kort heb ik samen met andere kunstenaars kinderkunstcollectief Zeezelaar opgezet. Zeezelaar maakt op festivals en kinderfeestjes belevenissen voor kinderen. We bouwen samen grote kunstwerken die geen van de kinderen ooit alleen zou kunnen maken. Het zijn totaalervaringen waarin we naast beeldende kunst ook theater en muziek gebruiken.

Het sorteren van alle foto's van Dissimilitude was een heel karwei CREDITS: Sanne Kabalt

Het sorteren van alle foto’s van Dissimilitude was een heel karwei CREDITS: Sanne Kabalt

Spelen met fotografie

Fotograferen blijft echter de voornaamste passie van Sanne. “Het is voor mij een uitdaging om iets wat onzichtbaar lijkt zichtbaar te maken. Voor het project Dissimilitude, wat ongelijkheid betekent, zocht ik bijvoorbeeld naar mensen die veel gezichtsuitdrukkingen hebben. Bij het zien van een portret denken mensen gauw te weten wat iemand voelt of denkt. Voor dit project heb ik twee meisjes ontelbare keren gefotografeerd in zwart/wit tegen een witte achtergrond en deze foto’s gecombineerd in een diapresentatie met drie projectoren. Het zijn steeds dezelfde twee personen, maar soms verschillen ze heel erg van zichzelf, dan weer lijken ze sprekend op de ander. Op deze manier speel ik met de aannames die je maakt.”

Sanne werkt vooral met analoge middenformaat camera’s zoals een Hasselblad en een Mamiya 67. “Met deze camera’s voel ik een besef van elk beeld dat ik creëer. Ik concentreer me op het maken op het ene moment, en het terugkijken van wat ik heb gemaakt op een heel ander moment, met afstand. Ik werk vaak in zwart-wit. Het is een keuze om overbodige factoren weg te laten; als het me niet gaat om de kleur, dan werkt het beter als die er ook niet is. Soms gebruik ik weer wel kleur, dat is afhankelijk van het project.”

Recollection: een project uit fascinatie voor de herinnering CREDITS: Sanne Kabalt

Recollection: een project uit fascinatie voor de herinnering CREDITS: Sanne Kabalt

Herinneringen

In veel van haar werken gebruikt Sanne haar eigen herinneringen, emoties en dromen. “Als klein meisje had ik soms hele erge nachtmerries. Mijn moeder gaf me toen een tip over hoe ik de nachtmerrie weg kon ‘gooien’. Op latere leeftijd droomde ik echter dat alles wat ik had weggegooid aan nachtmerries weer uit een diepe put kwam borrelen. Dit was de inspiratie voor mijn werk Loom, een video installatie waarin de camera langzaam opstijgt vanuit een diepe put.” Hoe je herinnering werkt is ook een fascinatie van  Sanne. Recollection is de titel van het project waarin Sanne dit thema aan het onderzoeken is. “Fotografie wordt meestal gebruikt om herinneringen te bewaren, ik vind het spannend om ditzelfde medium juist te gebruiken om te laten zien hoe herinneringen veranderen en vervagen.

Als jonge fotografe is Sanne nog lang niet klaar met fotograferen en dromen heeft ze ook nog genoeg. Zo is ze nu bijvoorbeeld bezig met het maken van haar eerste fotoboek. “Some Say is een boek wat ik voor kinderen gemaakt heb, hoewel het ook voor volwassenen interessant is. Ik heb het gemaakt tijdens een residentie van twee maanden in IJsland afgelopen lente. In het boek werk ik met tekst, zwart-wit landschapsfoto’s en tekeningen. Het is me in die twee maanden gelukt de beelden te maken die ik wilde maken en het eerste ontwerp ligt er. Ik ben in gesprek met ontwerpers en uitgevers voor het verdere verloop en ik bekijk de mogelijkheden voor voorinschrijving, speciale edities en crowdfunding om het boek te kunnen realiseren. Wanneer het boek verschijnt weet ik dan ook nog niet. Het is in ieder geval een ode aan de verbeeldingskracht en het gaat over kijken, zoals veel van mijn werk. Ik speel en manipuleer continu met wat je ziet en wat je voelt.”

Wil je meer weten over Sanne Kabalt? Dat kan! Kijk dan op haar website.

In the picture is een terugkerende rubriek die ingaat op het verhaal van de kunstenaar en het verhaal achter de kunstenaar. Wil je ook meedoen aan deze rubriek? Dat kan! Neem dan contact op via [email protected] en wie weet sta je binnenkort zelf ‘in the picture’ op maandag om 12.34 uur!

 

Lees ook:VoordeKunst: de liefde vergeten
Lees ook:In the picture: Gonny Geurts
Lees ook:Museum van Loon verwelkomt 50.000e bezoeker
Lees ook:Kinderen maken grootste schilderij ter wereld
Lees ook:In the picture: Dieneke Dozeman

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>