Boijmans wordt zomerpodium voor hedendaagse kunst

Vanaf 24 juni is de vaste collectie van Museum Boijmans Van Beuningen in een totaal andere opstelling te zien. Emeritus hoogleraar en kunstenaar Carel Blotkamp heeft als gastconservator een nieuwe indeling, met compleet andere invalshoeken, bedacht. Blotkamp wil bezoekers langer laten kijken: “Ik wil slow watching bevorderen.” Eveneens start op 24 juni de zomerprogrammering met nog niet eerder getoonde werken van internationale hedendaagse kunstenaars, waaronder Richard Serra, Raphael Hefti, Gunnel Wåhlstrand en de Nederlanders Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis. Carel Blotkamp plaatst met zijn onconventionele indeling de topstukken van het museum in een nieuw licht en brengt andere delen van de collectie met elkaar in contact om bezoekers te verrassen. Ook haalt hij enkele bijzondere werken uit het depot om bezoekers te prikkelen met nieuwe ontmoetingen. De opstelling De collectie als tijdmachine bevat grote namen als Mark Rothko, Pyke Koch, Anselm Kiefer, Donald Judd en Paul Cézanne, evenals minder bekende kunstenaars als Suze Robertson en de Rotterdamse Kees Timmer. Met de nieuwe opzet heeft Blotkamp de vaste collectie ingedeeld in acht tijdsblokken. Bezoekers reizen als het ware met een tijdmachine door de Westerse kunstgeschiedenis; van de Middeleeuwen tot nu. Blotkamp: “Via abrupte overgangen en botsingen tussen de tijdsblokken wil ik bezoekers verleiden tot vertraagd en intensiever kijken. Een museumbezoeker kijkt gemiddeld 8 seconden naar een werk, zo is ooit berekend. Mijn missie is geslaagd als ik daar 10 tot 15 seconden van weet te maken.”

Vanaf 24 juni toont Museum Boijmans Van Beuningen eveneens een prikkelend zomeraanbod waaronder nooit eerder vertoonde tekeningen van Richard Serra. De Amerikaanse kunstenaar Richard Serra (San Francisco 1938) maakte speciaal voor deze tentoonstelling Richard Serra: Drawings 2015-2017 de reeks Rotterdam Horizontals en Rotterdam Verticals. Het was zijn nadrukkelijke wens om deze zwart-wit tekeningen exclusief in Museum Boijmans Van Beuningen te laten zien. Serra toont maar liefst tachtig recente tekeningen, samen met nooit eerder geëxposeerde schetsboeken. Serra is vooral bekend van zijn gigantische stalen sculpturen die de ruimte lijken te ontwrichten. Zijn sculptuur Wassende bogen uit 1980 maakt onderdeel uit van de vaste collectie van het museum. De kunstenaar bevindt zich nu in een fase van zijn leven waarin hij wordt geconfronteerd met de grenzen van zijn lichaam. Zittend aan tafel maakt hij sprekende zwart-wit tekeningen. Deze manier van werken zorgt voor intieme, directe en sobere tekeningen.

Verder is de eerste solotentoonstelling van Gunnel Wåhlstrand te zien. De gelijknamige expositie Gunnel Wåhlstrand is de eerste Europese solotentoonstelling van de snel in populariteit groeiende Zweedse kunstenares. Wåhlstrand (Uppsala 1974) maakt extreem realistische schilderijen met monumentale landschappen, dwingende portretten en serene interieurs met intrigerende composities. Voor haar schilderijen gebruikt ze verschillende soorten zwarte inkt en soorten papier op indrukwekkend groot formaat. Elk werk duurt maanden om te voltooien. De inktwassen worden in opeenvolgende lagen toegepast, het beeld bouwt zo langzaam op, zoals een foto in het ontwikkelbad. Het startpunt voor het werk van Wåhlstrand was ooit een doos familiefoto’s – de enige herinnering aan haar vader toen ze opgroeide. Om dit gemis op te vullen begon zij deze foto’s te gebruiken: door het beeld te vergroten en ontbrekende details te voltooien kreeg ze het gevoel dichtbij haar onderwerp te komen. Langzaam breidt ze op deze manier haar oeuvre uit. Haar aandacht is nu verschoven naar weidse kustlandschappen, typisch Zweeds, maar tegelijkertijd ook universeel. In de tentoonstelling worden 23 werken van Wåhlstrand getoond; vroeg en recent werk. Deze expositie wordt georganiseerd in samenwerking met Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art in Stockholm.

Ook de eerste installatie in Nederland van Raphael Hefti: Sensory Spaces 11 is deze zomer te zien in Museum Boijmans van Beuningen. Hefti (Biel – Bienne 1978) verandert de tentoonstellingsruimte van het museum in een experimenteerveld. Het is de eerste keer dat zijn werk in Nederland te zien is. De site-specifieke, ruimte vullende installatie maakt onderdeeluit van de Sensory Spaces reeks van het museum. Binnen deze reeks werd eerder werk getoond van Liu Wei, Olaf Nicolai en Sabine Hornig.

Sylvie Zijlmans (Geertruidenberg 1964) en Hewald Jongenelis (Etten-Leur 1962) maken tot slot het dagelijks leven in een buitenwijk van een uitdijende Nederlandse stad tot metafoor van de tijd. Het videokunstwerk The Magnetic North van Zijlmans en Jongenelis is geïnspireerd op lokale problematiek, maar zou overal kunnen staan. Te zien is bijvoorbeeld een performance van De Oplichter, die met zijn vuur letterlijk de ruimte verlicht. Met het werk willen de kunstenaars vragen oproepen als ‘Moet alles voor altijd hetzelfde blijven?’, ‘Wat is vol?’ en ‘Wie moet weg?’. De films van de performances zijn in detail geregisseerd. Het geluid is zo scherp dat bezoekers het bijna kunnen voelen. Onderdeel van de tentoonstelling is het videokunstwerk van dit duo: The Idea of Freedom.

BRON: Persbericht Coebergh PR, meer informatie op www.boijmans.nl

 

Lees ook:De Wassende Bogen van Richard Serra
Lees ook:Boijmans van Beuningen toont het verhaal achter de collectie
Lees ook:Boijmans van Beuningen combineert depot met nieuwe aanwinsten
Lees ook:Boijmans Van Beuningen verwerft ‘D’red Dwarf, B’lack Hole’ (2010) van Jim Shaw
Lees ook:Japanners staan in de rij voor internationale expositie Museum Boijmans Van Beuningen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>