In the picture: Davitha van de Kuilen

Davitha van de Kuilen CREDITS: Davitha van de Kuilen

Davitha van de Kuilen CREDITS: Davitha van de Kuilen

Iedere kunstenaar heeft zijn of haar eigen verhaal. De één stapte in de wereld van kunst, omdat hij of zij het gewoon leuk vond, de ander zag het als een roeping en weer een ander rolde er als vanzelf in. Al die kunstenaars vertellen een verhaal, een verhaal dat tot leven komt via de rubriek ‘In the picture’. Dit keer mag Davitha van de Kuilen uit Kootwijkerbroek haar verhaal doen!

“Als klein meisje hield ik al van tekenen. Mijn moeder is ook kunstenares en heeft een atelier in huis. Zodoende kregen wij het met de paplepel ingegoten en kwamen we al heel jong met potloden en verf in contact. Ik ben uiteindelijk in Arnhem beland, bij ArtEZ, aan de docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving. Ik ben in 2010 afgestudeerd en heb daarna een Master gevolgd in Zwolle, richting kunsteducatie. Deze studie heb ik in 2012 afgerond. In eerste instantie ben ik daarna fulltime aan de slag gegaan met de kunst, maar de overgang van werken in opdracht en werken in volkomen vrijheid was voor mij best groot. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een extra baan. Ik werk nu voor Paleis Het Loo op de educatie-afdeling, waarbij ik niet alleen cultureel bezig ben, maar ook kan lesgeven en lesmateriaal mag ontwikkelen voor de kinderen die Het Loo bezoeken. De rest van de tijd vul ik nu in met kunst maken en bezig zijn met kunst.”

Met een atelier aan huis, net zoals haar moeder, is bezig zijn met kunst geen moeilijke opgave voor Davitha. “Het grote voordeel is toch wel dat je kunt beginnen wanneer je maar wilt. Daarnaast ben ik actief voor de Stichting Kunstcollectief in Barneveld en voor de kerkelijke gemeente in Kootwijkerbroek. Ik ben dagelijks bezig met kunst, ook als projectdocent bij Atelier Terlouw in het dorp. Door mijn docentenopleiding heb ik aan heel veel zaken van de kunst kunnen en mogen proeven. Toch heb ik een voorkeur voor bepaalde technieken.”

Uit Aarde 2x5, hoogdruk 2010 Davitha (200 x 100 cm) CREDITS: Davitha van de Kuilen

Uit Aarde 2×5, hoogdruk 2010 Davitha (200 x 100 cm) CREDITS: Davitha van de Kuilen

Hoogdruk

Die voorkeur gaat uit naar het schilderen en de grafiek, met name hoogdruk. “Ik schilder heel veel, maar probeer dit te combineren met verschillende technieken. Ik maak collages, pentekeningen en probeer de druktechniek te integreren in mijn schilderwerk. Ik probeer nog echt mijn eigen handschrift binnen de kunst te ontdekken. Daarbij dwing ik mezelf soms om dieper te gaan. Ik heb bijvoorbeeld voor de hoogdruktechniek gekozen, omdat ik het erg fijn vind om zo rustig en geconcentreerd bezig te zijn.  Met grafiek en hoogdruk kun je jezelf onderscheiden, omdat niet veel kunstenaars deze techniek kiezen. Ik ben ook afgestudeerd in hoogdrukwerken. Ik maakte diverse hout- en linosnedes, waarin landschappen verwerkt werden. Het waren geen bestaande landschappen, maar de bossen en heuvels vormden wel degelijk een herkenbaar landschap en een geheel.”

Davitha aan het werk aan een hoogdrukwerk CREDITS: Davitha van de Kuilen

Davitha aan het werk aan een hoogdrukwerk CREDITS: Davitha van de Kuilen

Davitha is nu bezig met de integratie van drukwerk in het schilderwerk. Een gemakkelijke opgave is dat niet. “Ik probeer taal te integreren in mijn werken. Daarvoor gebruik ik onder meer zwarte inkt op de ondergrond. Op die manier kun je het contrast tussen licht en donker beter benadrukken. Wat ik echt wil is de gelaagdheid en de wisselwerking tussen de technieken in mijn werk tot uiting te laten komen. Wanneer ik start met een werk, werk ik wel enigszins volgens een plan. Ik denk na over de compositie, de grove lijnen, wordt het een bos of een mens? In de uitvoering kan het echter toch heel anders verlopen. Ik werk dan meer intuïtief, waardoor als vanzelf de kleurkeuze of de lijntekening ontstaat. Dat wil ik niet van tevoren sturen. Ik merk wel dat ik hierdoor groei in mijn werk. Mijn werk van nu is veel authentieker in vergelijking met een jaar geleden.”

'Zonder titel - Als een kind II' 80x100cm. gemengde techniek op doek - Davitha 2014 CREDITS: Davitha van de Kuilen

‘Zonder titel – Als een kind II’ 80x100cm. gemengde techniek op doek – Davitha 2014 CREDITS: Davitha van de Kuilen

Beleving

De inspiratie voor haar werken komt niet van ver. Het zit in de alledaagse dingen om haar heen. “Ik kan werken maken gebaseerd op de schaduw op mijn doek. Als ik in de tuin aan het schilderen ben, volg ik de schaduwen die over het doek vallen van de bomen om me heen. Ook verzamel ik weleens foto’s, waar ik inspiratie uit kan op doen voor compositie en kleur. Al doende krijg ik meer inhoud om mijn werken te maken. Ik probeer dan het plaatje uiteindelijk los te laten en een eigen invulling aan het werk te geven. Door een eigen beeldtaal te creëren kun je een beeld verrijken qua inhoud en beleving.”

Die beleving is voor Davitha erg belangrijk, want in al haar werken zit een stukje van haarzelf. “Het werk gaat altijd wel voor een deel over mezelf. Ik verwerk meerdere lagen in mijn werk, meerdere betekenislagen. Voor een buitenstaander is dat vaak niet zichtbaar, maar mensen die mij echt kennen zien meer van wat ik met bepaalde werken bedoel en wat ik voel. Juist doordat mijn werken verschillende betekenislagen hebben, kan ik zelf ook kiezen wat ik wil vertellen aan mensen die vragen wat mijn werk voorstelt. Niet iedereen hoeft mij volledig te doorgronden.” Net zoals dat haar werken gaandeweg ontstaan, geldt dit ook voor de betekenis in haar werken. “Als ik aan het schilderen ben, ben ik in gedachten. Die gedachten leiden uiteindelijk tot de betekenis achter het werk. Het is eigenlijk bijna meditatief.”

'To End All Wars' 60x50cm. Gemengde techniek op doek - Davitha 2014 CREDITS: Davitha van de Kuilen

‘To End All Wars’ 60x50cm. Gemengde techniek op doek – Davitha 2014 CREDITS: Davitha van de Kuilen

Mensfiguur

Bepaalde vormen of thema’s keren altijd terug in de werken van de kunstenares uit Kootwijkerbroek. “Mens en natuur zijn belangrijk voor mij. Er is bijna altijd een mensfiguur zichtbaar in mijn werken, maar ook natuurvormen komen vrijwel altijd terug in het werk. Ik houd gewoon van de natuur, het brengt me tot rust. De mensfiguren zorgen er voor dat mensen zich kunnen identificeren met mijn werk, dat ik mezelf kan identificeren. Ik probeer anderen te spiegelen in de mensfiguren, zonder dat de figuren herkenbaar zijn als individu.”

Davitha is weliswaar al jaren aan het tekenen en schilderen, maar toch beschouwt ze zichzelf nog niet als een volleerd ondernemend kunstenaar. “Ik hoef voor mezelf nog geen financiële resultaten te behalen. De combinatie van werkzaamheden die ik nu heb zijn voor mij ideaal, omdat ik mezelf zo kan ontwikkelen en zaken kan loslaten. Ik moet niet per definitie presteren in de kunst, omdat ik ook nog elders een baan heb, waar ik veel vrijheid ervaar. Werken in opdracht doe ik dan ook bijna niet, maar als ik een passende opdracht krijg waarbinnen ik als kunstenaar vrijheid ervaar, neem ik hem natuurlijk wel aan. Ik ben als kunstenaar vaak geneigd om alleen maar mooie werken te maken, maar soms mag het ook minder mooi zijn. Het leven is namelijk ook niet altijd mooi.”

Wil je meer weten over Davitha van de Kuilen? Dat kan! Kijk dan op haar website.

In the picture is een terugkerende rubriek die ingaat op het verhaal van de kunstenaar en het verhaal achter de kunstenaar. Wil je ook meedoen aan deze rubriek? Dat kan! Neem dan contact op via [email protected] en wie weet sta je binnenkort zelf ‘in the picture’ op maandag om 12.34 uur!

Lees ook:In the picture: Angelique van den Hout
Lees ook:In the picture: Esther Hoogendijk
Lees ook:In the Picture: Justyna Pennards-Sycz
Lees ook:In the picture: Daniëlle Frenken
Lees ook:In the picture: Toedeloe.biz van Esther van Loenhout

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>