In the picture: Daniëlle Frenken

Danielle Frenken met een vogel, een bron van inspiratie voor de kunstenares CREDITS: Anne Beentjes

Daniëlle Frenken met een vogel, een bron van inspiratie voor de kunstenares CREDITS: Anne Beentjes

Iedere kunstenaar heeft zijn of haar eigen verhaal. De één stapte in de wereld van kunst, omdat hij of zij het gewoon leuk vond, de ander zag het als een roeping en weer een ander rolde er als vanzelf in. Al die kunstenaars vertellen een verhaal, een verhaal dat tot leven komt via de rubriek ‘In the picture’. Dit keer mag Daniëlle Frenken uit Utrecht haar verhaal doen!

“Als kind tekende ik al veel. Het was één van de dingen die ik het liefste deed. Wanneer ik klaar was met de opdrachten tijdens de lessen op de basisschool ging ik tekenen. Toen tekende ik al vooral dieren en dat is altijd zo gebleven. Op mijn 17e ben ik na het afronden van de havo naar de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht gegaan. Ik heb daar de opleiding Education in Visual Art and Design gevolgd, een opleiding tot kunstenaar en docent. Ik heb mezelf daar mijn eigen stijl kunnen ontwikkelen, alleen ik heb me nooit echt vrij gevoeld in het maken van kunst. Het gevoel van vrij zijn is voor mij een van de belangrijkste redenen om kunst te maken.  Voor mij is het vooral belangrijk dat ik kan maken wat ik mooi en fijn vind. Op de kunstacademie staat juist het verhaal achter het werk heel erg centraal. Natuurlijk erken ik het belang van het verhaal achter het werk, maar het continu uiteenrafelen van processen en het waarom, laat voor mij de waarde van puur het maken van kunst vervagen. Kunst maken is voor mij juist een moment om alles om me heen los laten, het uiteenrafelen van dit proces benadrukt juist alles om me heen.“

Toch zette Daniëlle door en in 2012 studeerde ze af. “Ik heb mijn diploma gehaald en een tijdelijke baan in het middelbaar onderwijs gehad. Ik kwam er achter dat lesgeven op een middelbare school niet voor mij was weggelegd en ik wilde graag verder leren om zo misschien in mijn verdere carrière iets te kunnen bijdragen aan de organisatie van het kunst en -cultuuronderwijs in Nederland. Dat is één van de redenen waarom ik de opleiding Kunstbeleid en –management ben gaan volgen aan de Universiteit van Utrecht. Ik heb niet de illusie dat ik als fulltime kunstenaar kan ‘overleven’. Het lijkt me heel mooi als ik de mogelijkheid zou hebben, maar ik denk dat ik snel verveeld zou zijn en me te afgesloten van de wereld zou voelen. Afwisseling en mijn wereldbeeld ontwikkelen is namelijk erg belangrijk voor mij. Het liefst leer ik zoveel mogelijk en ontwikkel ik me op meer gebieden dan alleen het maken van kunst.”

De bij toeval ontstane sculptuur van gesmolten plastic dieren CREDITS: Danielle Frenken

De bij toeval ontstane sculptuur van gesmolten plastic dieren CREDITS: Daniëlle Frenken

Sculpturen

Was de Hogeschool voor de Kunsten uiteindelijk niet de plaats waar Daniëlle zich thuis voelde, het leidde wel tot de ontdekking van een kunstvorm waar zij zich verder op stortte. “In mijn laatste jaar, eigenlijk de laatste twee maanden,  ontdekte ik bij toeval dat ik van gesmolten plastic dieren sculpturen kon maken. Ik had een glazen stolp staan, plastic dieren en een deksel van een kitscherig doosje met schelpen van de kringloop. Door een samenloop van omstandigheden vormden die onderdelen mijn eerste ‘sculptuur’. Ik maak nu sculpturen van plastic dieren, beeldjes en andere spullen die ik in een bepaalde vorm laat smelten en tot een nieuw geheel laat ontstaan. Ik loop hiervoor curiosamarkten, rommelmarkten en kringloopwinkels af. Het is voor mij een sport om zo goedkoop mogelijk aan spullen te komen voor mijn sculpturen. Door te puzzelen met de spullen die ik vind ontstaan er nieuwe vormen. Soms zie ik die vorm meteen als ik een bepaald voorwerp koop, maar het kan ook ontstaan doordat ik thuis verschillende spullen uit de kast trek en dan nieuwe vormen zie ontstaan.”

Prachtige vogels, ze hebben alles in huis om Danielle te bekoren CREDITS: Danielle Frenken

Prachtige vogels, ze hebben alles in huis om Daniëlle te bekoren CREDITS: Daniëlle Frenken

Vogels en vrijheid

Daniëlle als kunstenaar onderscheidt zich door haar keuze voor dieren en dan met name vogels. “Ik houd van vogels. Ze symboliseren voor mij een andere wereld, heel clichématig een wereld van vrijheid. Juist de verscheidenheid in vogelsoorten vind ik interessant als ik kijk naar hun vorm, vleugels, snavels en veren. Als ik kunst maak, vind ik het belangrijk dat ik dingen maak die ik zelf mooi vind. Het verschilt hoe lang ik met bepaalde werken bezig ben; soms kan ik heel lang met iets bezig zijn, maar ik houd ook heel erg van afwisseling. Ik kan dan ook met meerdere dingen tegelijk bezig zijn, maar als ik eenmaal ergens aan begonnen ben, maak ik het graag af. Ik kan er niet zo goed tegen als er onafgemaakte dingen liggen ‘te wachten’.”

Ze investeert veel tijd en moeite in haar werken. Zo maakte ze tijdens haar studie op de kunstacademie een tekening van twee bij drie meter, maar kan ze ook tijd investeren in de zoektocht naar het juiste materiaal. “Ik houd er van om te puzzelen. Net zoals ik bij mijn sculpturen de juiste dieren bij elkaar zoek, zo doe ik dat ook bij mijn fotocollages. Ik verzamel afbeeldingen van dieren en natuur uit oude natuurboeken en maak mijn eigen foto’s. Mijn eigen foto’s druk ik af en vervolgens en samen met mijn  gevonden afbeeldingen ga ik schuiven en vervolgens zet ik beelden over elkaar heen.  Vervolgens scan ik die afbeeldingen weer in. Daarnaast maak ik foto’s voor mijn eigen beeldarchief in natuurhistorische musea of dierentuinen of haal ik afbeeldingen van internet.” Het leidt tot interessante composities, beelden gezien door de ogen van de kunstenaar die Daniëlle Frenken heet.

322

Vormen en puzzelen maken het werk van Daniëlle Frenken CREDITS: Daniëlle Frenken

Veelzijdig als zij is, houdt ze het niet bij fotocollages, tekeningen en sculpturen. Ook in aquarel maakt zij regelmatig diverse werken, maar ook levert ze illustratieve werken. De rode draad in al haar werken blijft echter de vorm. “Vormen zijn vaak het uitgangspunt voor mijn werk. Onbewust komt vaak in mijn werk in de uitwerking en vorm de tegenstelling vrijheid versus gevangenschap naar voren.” Inspiratie vindt Daniëlle in heel veel zaken, maar het zoeken en vinden van spullen en het puzzelwerk dat daarop volgt is wellicht nog het meest interessante voor haar. “De afwisseling in het gebruik van verschillende media zorgt ervoor dat ik geïnspireerd blijf.”

Ze heeft dan ook nog genoeg wensen voor de toekomst. “Ik zou bijvoorbeeld graag willen leren om sculpturen digitaal te modelleren en met een 3D-printer te kunnen printen. Ik heb niet de wens om alleen digitaal werk te maken, omdat hierdoor het maakproces wat ik nu hanteer grotendeels zou verdwijnen, terwijl dat proces juist belangrijk voor mij is. Verder lijkt het me interessant om te leren hoe je dieren moet opzetten. Ik hoop dat ik in de toekomst bij een galerie aangesloten zal zijn. Mijn werk hangt regelmatig bij verschillende exposities, binnenkort bijvoorbeeld in Rotterdam bij Next Gallery en in Utrecht in het Max campus gebouw. Via Instagram, Tumblr, Pinterest en Facebook probeer ik publiek te bereiken met mijn werk, stijl en inspiratie. Mijn ‘droombaan’ is een combinatie van het zelf maken van kunst en werken in de cultuur of kunstsector. Zo lijkt het me geweldig om als curator te kunnen werken of iets te betekenen in het maken van cultuurbeleid.”

Wil je meer weten over Daniëlle Frenken? Dat kan! Kijk dan op haar website.

 

Lees ook:Daniëlle Frenken in de Torenkamer
Lees ook:In the picture: Dieneke Dozeman
Lees ook:In the picture: Esther Hoogendijk
Lees ook:In the picture: Speksteen-creaties van Antje den Os
Lees ook:In the picture: Angelique van den Hout

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>