In the Picture: Justyna Pennards-Sycz

Schilderen is thuiskome voor Justyna Pennards-Sycz CREDITS Cees Wouda

Schilderen is thuiskomen voor Justyna Pennards-Sycz CREDITS Cees Wouda

Iedere kunstenaar heeft zijn of haar eigen verhaal. De één stapte in de wereld van kunst, omdat hij of zij het gewoon leuk vond, de ander zag het als een roeping en weer een ander rolde er als vanzelf in. Al die kunstenaars vertellen een verhaal, een verhaal dat tot leven komt via de rubriek ‘In the picture’. Dit keer is er aandacht voor Justyna Pennards-Sycz.

Als klein meisje was creativiteit Justyna al niet vreemd. Haar hele familie was creatief, maar toch koos ze in eerste instantie voor een bestaan als bedrijfseconome. “Het was er eigenlijk altijd al, maar ik heb het in bedwang gehouden. Ik wilde als een soort protest tegen mijn familie iets geheel anders doen. Mijn vader zei op zijn 50e bijvoorbeeld zijn baan op de universiteit op om voltijds volledig te gaan schilderen. Ik wilde echt zelfstandig zijn. Toen ik vanuit Duitsland naar Nederland verhuisde en in Den Haag een droombaan vond, bleek het dat toch niet te zijn. Ik heb drie dagen alleen maar zitten janken op de bank. Het ging steeds meer aan me knagen: ik wilde schilderen niet zomaar als hobby, ik wilde er volledig voor gaan. Ik wilde kunst gaan studeren, het was tijd voor het intiemere, het intensere. Als ik nu de keuze opnieuw had gehad, zou ik zeker direct voor een kunstopleiding gekozen hebben.”

Het fysieke aspect van schilderen uit zich onder meer in penselen, de basis van het schilderen CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Het fysieke aspect van schilderen uit zich onder meer in penselen, de basis van het schilderen CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Thuiskomen

Justyna kwam in 2003 naar Nederland en een jaar later zat ze in Utrecht op de kunstacademie. “Het was alsof ik thuiskwam.” Na het doorlopen van de propedeusejaren koos ze uiteindelijk voor het schilderen. En daarin ontwikkelde ze een geheel eigen stijl. “Schilderen komt bij mij vanuit het niets. Ik werk op papier of canvas met verf, waarbij ik probeer vanuit het niets iets te scheppen. Mijn manier van werken an sich is bijzonder scheppend. Ik bouw het helemaal op, waarbij het fysieke aspect van het schilderen mij erg aanspreekt. Mijn product vertolkt voor een groot deel ook mijn leven. Ik ben niet iemand die al te choquerende werken maakt. Ik wil mensen veel liever mee op reis nemen, de kijker mee laten voeren op mijn reizen.”

Thema's komen terug in haar werk CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Thema’s komen terug in haar werk CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Verlangen

De werken van Justyna hebben dan ook een aantal thema’s gemeen. “Ik word geïnspireerd en gefascineerd door reizen, steden en de oceaan. Ik probeer vaak moeilijk bereikbare plaatsen in beeld te brengen. Daaruit spreekt een verlangen om te gaan naar plaatsen waar je eigenlijk niet kunt komen. Ik droom bijvoorbeeld veel over de zee. Dat beeld ik uit in mijn schilderijen. Het is een uitdrukking van het verlangen om daar te zijn, in de dieptes van de zee. Net zoals de zee mij inspireert, vind ik inspiratie in Japan. Ik ben er nog nooit geweest, maar zeg nooit nooit. Binnen het thema Cities beeld ik steden uit, vooral steden bij nacht en dan met name locaties waar je eigenlijk nooit komt. Als je in een stad bent, dan sta je er vaak en denk je “Waar is dat bruisende leven zoals je dat op televisie ziet?” Met mijn schilderijenreeks probeer ik die plekken af te beelden waar ik zou willen zijn, zonder dat het persoonlijk wordt. Ik beeld daarbij weinig mensen af, om de interpretatie voor de kijker zo ruim mogelijk te laten.  houden.”

Groot kenmerkt haar werk ook vaak CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Groot kenmerkt haar werk ook vaak CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Polen

Om de locaties uit Justyna’s dromen en gedachten zo goed mogelijk weer te geven, maakt ze gebruik van werken op groot formaat. “Mijn kleinste werk is zo’n 50 bij 60 cm, het grootste 3,20  bij 2,10 meter. Groot past wel bij mijn handschrift als kunstenaar. Ik let bij mijn werkformaat ook wel op het feit dat ik het moet kunnen vervoeren: het moet in mijn auto kunnen passen.” Want met de auto rijdt ze naar de diverse tentoonstellingen waar haar werk wordt getoond. Deze tentoonstellingen zijn zowel in binnen- als buitenland, zoals in Polen. Omdat Justyna Poolse roots heeft, heeft ze ook contacten in Polen. “Voor de PR in en vanuit Polen heb ik zelfs iemand aangenomen die kan helpen bij het regelen van tentoonstellingen daar. Maar uiteindelijk doe ik heel veel zelf. Ik investeer graag in mezelf. Ik doe veel dingen lokaal. Natuurlijk word je ook weleens afgewezen, maar dat is ook de zoektocht binnen het kunstenaar zijn en jezelf kunnen verkopen.”

Een serie werken CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Een serie werken CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Experiment

Zelfkennis is als kunstenaar erg belangrijk. Je moet altijd doen wat bij je past. Justyna heeft dat ook ondervonden. “Ik schilder vooral met acrylverf. Ik heb het geprobeerd met olieverf, maar daar ben ik te ongeduldig voor. Met acrylverf kun je veel sneller werken, al experimenteer ik ook met acryl. Ik verdiep me graag in de mogelijkheden van de verf. Zo probeer ik in te schatten wat mogelijk is en heb je een soort interactie met het doek als je bijvoorbeeld gebruik maakt van oplosmiddelen of vertragende middelen. Ik werk vooral in laagjes, soms nat-in-nat, soms droog-op-droog. Omdat ik veel in series werk, werk ik soms aan drie werken tegelijk. Ik heb wel al ervaren dat als je te lang door schildert, je focus verdwijnt. Door met drie of vier werken tegelijk bezig te zijn, bevruchten ze elkaar, een soort kruisbestuiving. Ik neem wel vaak grote pauzes bij het werken, omdat ik graag nadenk over wat ik wil schilderen en hoe ik wil schilderen. Soms gaat het weleens mis. Dat worden dan mijn experimenteerdoeken. Het fijne daarvan is dat ik geen belemmering meer voel dan en vrij ben om te schilderen wat ik wil en voel. Ik geniet ook van het feit dat ik geen bekend schilder ben, al voel ik dan toch soms een beperking om me vrij te kunnen uiten als een galerie naar een bepaald soort werk vraagt. Daarbij is er soms een conflict tussen wat er is en wat er in mijn hoofd zit. Dat conflict uit zich ook in mijn werk. Er ontstaat steeds meer contrast tussen donker en licht, als in het zoeken naar vrijheid.”

Het atelier van Justyna CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Het atelier van Justyna CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Galerie

Justyna werkt in haar eigen atelier dat gehuisvest is in een anti-kraakpand. “Als kunstenaar ben je een soort beheerder van dit pand. Je moet er regelmatig zijn en er ook spullen neerzetten. Ik werk al zes jaar anti-kraak. Dankzij de crisis biedt anti-kraak grote kansen om op mooie locaties te kunnen werken.” Mooie locaties vindt ze echter ook op een andere manier. Sinds enige tijd heeft ze een eigen galerie in samenwerking met andere kunstenaars. “Galerie Archipel in Amersfoort is een stichting zonder winstoogmerk. Het doel is om kunstenaars onderling meer te laten doen, maar ook om mensen meer kunst te laten zien. Amersfoort heeft zo’n rijke kunsthistorie en veel kunstenaars, het is zonde dit te laten liggen. De aangesloten kunstenaars zijn allemaal heel enthousiast. De focus ligt ook echt op het onderlinge samenzijn. Verkoop is natuurlijk ook een doel, maar dat blijkt toch lastig om te realiseren. Het is moeilijk om zoiets neer te zetten. Ik zie het dan ook als een soort experiment in de kunstwereld, waarbij de nadruk ligt op ontmoetingen en contacten met kunstenaars. Het is ook een leuke ontmoetingsplaats voor bijvoorbeeld hobbykunstenaars. Hier wordt de wereld van mensen die in kunst geïnteresseerd zijn gecombineerd met mensen die zelf kunst maken. Laten we samen inspireren, zoals via workshops, cursussen, lezingen of gewoon het ontmoeten zelf.”

CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

CREDITS: Justyna Pennards-Sycz

Gevoel

Terugkijkend op haar keuzes in het leven is Justyna een tevreden mens. “Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing om voor de kunst en het schilderen te gaan. Ik vind het zo waardevol om met creativiteit bezig te zijn. Het is fantastisch om te doen, mijn meditatie en mijn flow. Als ik dat gevoel niet had… Je moet gewoon doen wat je het allerbeste kunt. En daarbij hoop ik dat mensen mijn werk willen begrijpen. Ik hoop ze enthousiast te maken voor mijn gevoel.”

Wil je meer weten over Justyna Pennards-Sycz? Kijk dan op haar website: http://justynasycz.com/

Lees ook:In the picture: Davitha van de Kuilen
Lees ook:In the picture: Angelique van den Hout
Lees ook:In the picture: Gonny Geurts
Lees ook:In the picture: Toedeloe.biz van Esther van Loenhout
Lees ook:Kunstenares verspreidt gratis etsen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>