De genen van de kunstverzamelaar in boekvorm

De genen van de kunstverzamelaar CREDITS: Waanders en de Kunst

Altijd al eens willen weten hoe dat nu precies zit met kunst verzamelen? En vooral hoe sommige families generatieslang de mooiste stukken weten te verzamelen, te beheren en uiteindelijk ook te presenteren? Dan is het boek ‘De genen van de kunstverzamelaar, 50 collecties in de Familie’ door Jacob Six de juiste aanwinst!

In dit boek wordt door Jacob Six een opsomming gegeven van de tientallen collecties in zijn familie. Een deel van deze collecties is nog in handen van de familie, maar een ander deel is reeds te zien in diverse internationale musea. In het boek worden diverse collecties gepresenteerd, waarbij de familieverhalen er achter vooral als decor voor de collecties dienen. Het boek is dus geen geschiedenisboek, zoals je wellicht zou denken. Het is veelal gebaseerd op mondeling overgedragen getuigenissen van familieleden uit het geslacht Six, maar ook deze mondelinge anekdotes zijn later nog gecontroleerd en geverifieerd op waarheid en juistheid. Zo is een naslagwerk ontstaan, dat grotendeels correct is, maar waar misschien ook nog onjuistheden in staan. Juist die wetenschap maakt het boek intrigerend, omdat iedereen wel verhalen uit de overlevering van de eigen familie kent die soms een eigen leven gaan leiden. En aangezien de familie Six een oorsprong kent tot in de Middeleeuwen is het ook niet meer dan logisch dat niet alles herleidbaar is.

Het boek, dat echt als naslagwerk gezien kan worden voor vele jaren generaties kunstverzamelaars in de familie van Jacob Six, toont per hoofdstuk een deel van de collectie. 50 collecties om precies te zijn. Deze collecties variëren sterk in gedaante. Catharina Teding van Berkhout was bijvoorbeeld één van de twee grootmoeders van de grootvader van Jacob Six. Zij verzamelde sieraden, althans zo wordt het in de familie Six genoemd. De collectie is bijzonder genoeg om te vermelden. Catharina had bijvoorbeeld diademen in haar collectie zitten die bijna Koninklijk genoemd konden worden, zoals een diadeem bezet met diamanten of een andere diadeem bezet met talrijke topazen. Deze laatste werd door een juwelier uit Amsterdam ooit getaxeerd, maar op dusdanige wijze dat de topazen werden verwijderd en het goed werd omgesmolten. De familie Six was hierdoor uiteraard erg aangedaan, maar uiteindelijk werd het goud en de topazen hergebruikt in broches en hangertjes voor alle vrouwelijke leden van de familie.

Deze anekdote en verzameling annex collectie is slechts één van de velen in het boek. In totaal worden 40 hoofdstukken gewijd aan de verzamelingen van kunst, porselein, glas, juwelen en zilver. Er wordt teruggeblikt op zo’n 500 jaar geschiedenis van één familie met veel verwanten. Uitgever Waanders noemt het boek zelfs ‘een familiegeschiedenis die kan worden beschouwd als de Hollandse variant van Downton Abbey.’ Tevens biedt het boek een bijzonder inkijkje binnen de gelederen van een elite-familie. Een bijzonder naslagwerk dus wat zeker het lezen waard is!

275 illustraties in kleur en 75 in zwart-wit
gebonden
Nederlands