Acht eeuwen aan portretten

Een kijkje in een adellijke collectie familieportretten CREDITS: Waanders Uitgevers

Een familieportret: iedere familie beschikt er wel over. Maar waarschijnlijk niet allemaal op de wijze zoals dit op Kasteel Duivenvoorde gebeurt… De portretten van de families die kasteel Duivenvoorde acht eeuwen lang via vererving in eigendom hadden staan namelijk centraal tijdens een lopende expositie in het kasteel. Diezelfde portretten staan ook centraal in een uitgave van Waanders Uitgevers.

Het is een bijzonder boek dat in nauwe samenwerking met Kasteel Duivenvoorde in Voorschoten is ontstaan. Eigenlijk is het een boek vol ‘selfies-uit-vroeger-tijden’. Het boek Adellijke familieportretten op Duivenvoorde, geschreven door Sabine Craft-Giepmans, Hilde Gilissen en Annette de Vries biedt een volledig overzicht van de portrettencollectie, inclusief portretten die eerder de collectie hebben verlaten. De families Van Wassenaer (13e-18e eeuw), Steengracht (19e eeuw) en Schimmelpenninck van der Oye (20e eeuw) hebben allemaal in het kasteel gewoond en van alle families hangen er telgen geportretteerd op doek. Door de eeuwen heen hebben honderden portretten hun weg naar het kasteel gevonden. Het mooie aan portretten is dat ze allemaal een verhaal te vertellen hebben. Hoewel je kijkt in de ogen of naar het gezicht van iemand uit lang vervlogen tijden, toch vertellen die ogen of dat gezicht een verhaal. Maar welk verhaal dat is, dat is vaak niet bekend. Met het boek Adelijke familieportretten op Duivenvoorde wordt het verhaal van de geportretteerden wel duidelijk.

De familieportretten, vervaardigd door grote kunstenaars als Gerard van Honthorst, Johan Mijtens, Jonson van Ceulen, Jacob Gerritsz Cuyp, Cornelis Kruseman, Charles Howard Hodges en Jan Toorop, worden in het boek niet behandeld zoals je wellicht zou verwachten: als een plaatje met bijschrift. Nee, het boek gaat dieper in op de ontstaansgeschiedenis van de diverse portretten en biedt uiteindelijk wel plaatjes met bijschrift, maar dan vooral om de herkomst van het portret aan te geven. Daarmee is het boek niet alleen het verhaal achter de portretten, maar ook een catalogus met familieportretten. Het vormt daarmee feitelijk een soort stalenkaart voor Hollandse portretten van adellijke families. En dat dan al vanaf de 16e eeuw, 1575 om precies te zijn, tot en met ongeveer 1962.

Wat het boek en de momenteel lopende tentoonstelling goed onder de aandacht brengen is het feit dat tijden echt veranderen. Door de familieportretten worden de modetrends uit oude tijden duidelijk en zie je de ontwikkeling gevangen in een schilderij. Daarmee is het boek een prachtig naslagwerk voor een bijzondere collectie familieportretten, maar tevens een bijzonder geschiedenisboek over de kunst van het portret in de afgelopen acht eeuwen.

De expositie van de portretten is te bezoeken tot en met 24 oktober en het boek is voor 22,50 euro verkrijgbaar in de boekhandel en bij de kassa van het kasteel. ISBN 978-94-6262-040-7