De kleur, het licht en het landschap van Nathalie Duivenvoorden

Het boek over de reis van Nathalie Duivenvoorden CREDITS: Waanders Uitgeverij

Wie kunst maakt, ervaart dat inspiratie soms op verschillende plaatsen opborrelt. Het kan in het eigen atelier zijn, in het eigen huis, op straat of in het bos, maar ook in het buitenland. Voor Nathalie Duivenvoorden lag de inspiratie voor het boek Nathalie Duivenvoorden in Tromsø – Een Nederlandse kunstenaar in Noorwegen, Tromsø, Noorwegen om precies te zijn!

Het boek, het zesde deel uit de Inspiratiereeks van de Van Vlissingen Art Foundation, draait vooral om kleur, licht en landschap. Deze drie factoren zijn voor Nathalie Duivenvoorden van groot belang in en voor haar werk. Hoewel in het boek zelf wordt gemeld dat je niet ver hoeft te reizen om de schoonheid van de natuur te aanschouwen of om weer op te gaan in de natuur, deed Duivenvoorden uiteindelijk voor dit boek juist dat. Reizen naar Noorwegen, reizen naar daar waar je het Noorderlicht als mens kunt aanschouwen.

En toch, het werk van Duivenvoorden in het boek is niet per definitie gelijk aan de landschappen die ze daar mocht aanschouwen. Natuurlijk, ze maakte foto’s, zocht basiselementen voor haar tekeningen. Maar de tekeningen an sich zijn uiteindelijk losstaande landschappen geworden, die niet meer geheel samenvallen met de landschappen die ze zag. Dat komt mede door de manier van fotograferen. Een haast rauwe manier van foto’s maken, waarbij beweging en onscherpte juist welkom zijn, zorgt ervoor dat de landschappen zich voor de lens lijken te ontvouwen als zijnde een nieuwe wereld. Een wereld waarin de speelsheid en de wildheid weer terug mogen keren.

Wie het boek dan ook aanschaft, mag zich verheugen op een combinatie van tekst en beeld, beeld in foto’s en in tekeningen, de tekeningen waar Duivenvoorden om bekend staat. Sprookjesachtig mooi brengt zij de landschappen van Tromsø in beeld, haast niet zichtbaar dat het om tekeningen gaat. De grove korrel van een onscherpe of onderbelichte foto komt in haar tekeningen terug, waardoor de sfeer van een donker landschap als in perfectie wordt overgebracht. De tekeningen zelf zijn zoals gewend van Duivenvoorden: ingetogen en kleurrijk tegelijk, de essentie van het landschap duidelijk in beeld. Duivenvoorden werkt met kleurpotloden op papier. Voor dit project in Noorwegen werkte ze voor het eerst in serievorm. Dit is haar zo goed bevallen, dat ze vaker op projectbasis en in serievorm wil gaan werken.

Het leuke aan het boek is dat het een mix is van diverse informatieve details. Het werk van Nathalie Duivenvoorden wordt er in uitgelegd, van begin tot eind, maar er worden ook links gelegd met andere kunstenaars, zoals René Magritte. Al met al is dit dan ook een prima boek om te lezen, om te bekijken en om te leren met andere ogen te kijken.

Nathalie Duivenvoorden in Tromsø – Een Nederlandse kunstenaar in Noorwegen, uitgeverij Waanders

ISBN 978 94 6262 048 3 –  € 29,95

Tot en met 1 november is in A Gallery Named Sue een expositie van het werk van Nathalie Duivenvoorden te zien.