Max Klinger in het Prentenkabinet

 01Max Klinger, Ein Handschuh:Handlung, 1881, Prentenkabinet, Museum Boijmans Van Beuningen.

01Max Klinger, Ein Handschuh:Handlung, 1881, Prentenkabinet, Museum Boijmans Van Beuningen.

De virtuoze Duitse graficus, schilder en beeldhouwer Max Klinger inspireerde zowel Giorgio de Chirico als de vroege surrealisten. Het Prentenkabinet van Museum Boijmans van Beuningen presenteert in januari een bijzondere serie prenten van Klinger uit de eigen collectie, met een handschoen in de hoofdrol.

In het voorjaar van 1878 werd in Berlijn een reeks fascinerende tekeningen tentoongesteld van de toen 21-jarige Max Klinger (1857-1920) onder de titel ‘Phantasien über einen gefundenen Handschuh’. De jonge Duitse kunstenaar was geobsedeerd geraakt door een dameshandschoen, achtergelaten op een rolschaatsbaan in Berlijn. De handschoen vormde de aanleiding voor tien prenten, gedrukt in 1881,met een broeierige ondertoon. We zien de handschoen als hij net wordt opgepikt, als onbereikbaar object van verlangen en als bron van verontrustende nachtmerries.

De prenten rondom de handschoen vormen samen een van Klingers bekendste series. Tijdens de expositie in het Prentenkabinet zullen deze etsen worden aangevuld met circa 30 andere prenten uit de eigen collectie. Een daarvan, Tote Mutter uit 1889, toont het indringende beeld van een jonge overleden vrouw in haar doodsbed, met op haar borst een zittend kind. Het is een even dramatisch als troostrijk beeld; de dood van een individu mag vreselijk zijn, de menselijke soort zal blijven voortbestaan.

De kunstenaar Max Klinger werd opgeleid in Karlsruhe en woonde en werkte ook in München, Brussel en Parijs. In 1887 ontmoette hij zijn grote voorbeeld Arnold Böcklin (1827-1901) in Berlijn. Na een aantal jaren door Europa te hebben gereisd, keerde de kunstenaar terug naar Duitsland en vestigde hij zich in zijn geboortestad Leipzig. Daar werd Klinger een belangrijke persoonlijkheid in het Duitse culturele leven. Al in zijn eigen tijd werd Klinger bewonderd om zijn virtuositeit en tekentalent. Dat deze prenten in zwart-wit waren, was geen toeval: Volgens Klinger was de schilderkunst bedoeld om het schone uit te drukken en de wereld te verheerlijken. De grafische kunst was daarentegen bij uitstek geschikt voor de fantasie en het vastleggen van de donkere kanten van het leven.

Klingers werk was van diepgaande invloed op de generatie kunstenaars na hem.Hij wordt wel gezien als de schakel tussen het 19e-eeuwse symbolisme en de vroege surrealisten uit de 20e eeuw. Vooral de Grieks-Italiaanse schilder Giorgio de Chirico(1888-1978)was zeer onder de indruk van Klingers mysterieuze zeggingskracht.

Het Prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen bezit een wereldberoemde collectie van 15.000 tekeningen en 65.000 prenten. Daartoe behoren tekeningen van Duitse, Nederlandse, Franse en Italiaanse meesters. De collectie wordt gerekend tot de wereldtop met kunstwerken van onder anderen Michelangelo, Leonardo da Vinci, Fra Bartolommeo, Rubens, Albrecht Dürer, Rembrandt, Degas, Cézanne en van eigentijdse kunstenaars als Yayoi Kusama. Vanwege hun lichtgevoeligheid en hoeveelheid kunnen deze prenten en tekeningen niet permanent worden getoond. In de tentoonstellingsruimte van het kabinet zijn wel afwisselend spannende exposities te zien, samengesteld door de conservatoren.

BRON: Persbericht Museum Boijmans van Beuningen

Lees ook:Tijdloze erotiek in het Prentenkabinet Boijmans van Beuningen
Lees ook:Rondom Fra Bartolommeo in Boijmans van Beuningen
Lees ook:Boijmans van Beuningen toont topstukken op TEFAF
Lees ook:Oud-directeur Museum Boijmans Van Beuningen overleden
Lees ook:Boijmans Van Beuningen verwerft ‘D’red Dwarf, B’lack Hole’ (2010) van Jim Shaw

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>