Picasso aan Zee – Keramiek & Sculptuur

Pablo Picasso (1881-1973), Canard pique-fleurs (Eend), 1951, Edition Picasso, keramiek, 40 cm hoog Coll. Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch © Succession Picasso 2016

Pablo Picasso (1881-1973), Canard pique-fleurs (Eend), 1951, Edition Picasso, keramiek, 40 cm hoog Coll. Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch © Succession Picasso 2016

Wie deze winter naar museum Beelden aan Zee komt, kan zich verwonderen over verrassende sculpturen van Pablo Picasso (1881 – 1973) en genieten van de warme, mediterrane kleuren van zijn keramische werken uit de jaren na 1947. In de tentoonstelling worden unieke exemplaren in keramiek getoond evenals zeldzame beeldhouwwerken uit de beste museale en particuliere collecties van Europa. Sommige werken zijn nog nooit op Nederlandse bodem te zien geweest. Het sculpturale oeuvre van Picasso is door de jaren, in vergelijking tot zijn schilderkunst, onderbelicht gebleven.

Met recht wordt Picasso gerekend tot een van de pioniers van de moderne beeldhouwkunst. Hij introduceerde als eerste het ‘open’ beeld: een sculptuur die niet uit een maar uit meerdere massa’s bestaat. Met zijn kubistische stillevens was hij de eerste die het dagelijks voorwerp als thema introduceerde en als eerste durfde Picasso de traditionele materialen van de beeldhouwer – steen, hout en brons – te vervangen door on-sculpturale middelen als blik, ijzer en gevonden voorwerpen.

Over de reden waarom Picasso in de naoorlogse jaren een sterke interesse voor keramiek heeft ontwikkeld, is volop gespeculeerd. Vooral omstandigheden van persoonlijke aard zijn als redenen opgegeven, zoals de invloed van zijn nieuwe partner Françoise Gilot, of zijn heimwee naar Spanje. Pablo Picasso stond in 1945 op het toppunt van zijn roem. Via zijn vriend Man Ray ontdekte hij Antibes, waar hij een atelier had in het eeuwenoude, direct aan de Middellandse Zee gelegen Château Grimaldi (nu Musée Picasso). Picasso ontdekte toen het nabijgelegen dorp Vallauris, centrum voor de pottenbakkerij.

De kunstenaar, die zich bij herhaling had beklaagd over de vergankelijkheid van verf, werd aangetrokken door de eeuwige duurzaamheid, schitter en plasticiteit van de keramiek. Virtuoos als hij was, koos Picasso de bestaande vaasvorm als uitgangspunt en projecteerde hij zijn beeltenissen daarop. De ‘platte’ voorstellingen vouwde hij als het ware om de vaas heen waarop het de vorm van een vrouw, een uil of een hand aannam. De thematiek binnen Picasso’s oeuvre, en zo ook binnen zijn keramiek, is van grote eenvoud. De hoofdrol is weggelegd voor de vrouw, maar ook dieren komen veelvuldig voor. Als fanaat liefhebber van het Spaanse stierengevecht zoals dat ook in Zuid-Frankrijk populair was, decoreerde Picasso zijn keramiek ook met stieren, torero’s en paarden. Tijdens het werken in Antibes, vloog een uil het Château Grimaldi binnen. Picasso maakte van de kleine nachtvogel zijn lievelingsmodel.

De tentoonstelling wordt samengesteld door Jean-Louis Andral, directeur van Musée Picasso in Antibes. Bij de tentoonstelling verschijnt de gelijknamige rijk geïllustreerde catalogus Picasso aan Zee, die voor € 19,95 te koop is in de museumwinkel – evenals een aantrekkelijk aanbod van Picasso-merchandising. Het museumcafé biedt ter gelegenheid van de tentoonstelling mediterrane tapas en wijnen.

De tentoonstelling is te zien tot en met 5 maart 2017.

BRON: Persbericht Museum Beelden aan Zee

Lees ook:Topstukken van Picasso voor het eerst in Nederland
Lees ook:Beelden aan Zee houdt exclusieve bruikleenveiling
Lees ook:Bruikleenveiling Beelden aan Zee levert 50.000 euro op
Lees ook:Sotheby’s Londen: Keramiek van Picasso onder de hamer
Lees ook:Waardevol schetsboek Picasso gestolen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>