Kunst gebruikt in reclamecampagnes

Erwin Wurm, Fat Car, 2001© Erwin Wurm

Schreef ik eerder al over Neon Art en Pop Art dat door Bon Yurt voor leuke reclamecampagnes werd gebruikt, enige tijd geleden werd er voor de Belgische reclamecampagne “Energievreters” een auto met overgewicht gebruikt dat sprekend op het werk Fat Car van Erwin Wurm lijkt. Toen Erwin Wurm hierachter kwam, heeft hij reclamebureau Leo Burnett, dat in opdracht van het Belgische ministerie van Volksgezondheid de spots heeft gemaakt, aangeklaagd voor plagiaat en eist een schadevergoeding.

Daar waar Bon Yurt met kunstenaars heeft samengewerkt om de campagne tot stand te brengen, zo heeft men voor “Energievreters” mogelijk plagiaat gepleegd. Erwin Wurm heeft aan De Standaard uitgelegd waarom hij stappen heeft ondernomen jegens reclamebureau Leo Burnett: “Ik heb het campagnebeeld meermaals gezien. Op kunstblogs werd het in verband gebracht met Fat Car. De gelijkenis tussen de afbeeldingen is treffend en ook het achterliggende idee is dezelfde. Daarom heb ik twee jaar geleden een klacht ingediend. De zaak is nog steeds hangende.”

De auto met overgewicht uit de Energievreterscampagne

De Standaard meldt dat de bewuste reclamecampagne in 2006 werd gestart in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid om het publiek van zijn eigen energieverbruik bewust te maken. Het doel was om het publiek in te laten zien dat het energieverbruik verminderd moet worden voor een beter milieu. Het ministerie wilde deze moeilijke boodschap op een leuke en luchtige manier brengen en heeft hiervoor een reclamebureau ingehuurd.

De campagne, waarin allerlei dikke, opgeblazen, luie toestellen in voorkamen, werd in de afgelopen jaren steeds herhaald en ook uitgebreid omdat het mensen aanspreekt. Luc Dries (FOD Volksgezondheid) legt uit: “De campagne legt het verband tussen veel eten en veel energie verbruiken. We hebben er veel leuke reacties op gekregen. Ze heeft ook talrijke awards gewonnen.”

Opmerkelijk is de quote van Erwin Wurm: “Ze betwisten dat de reclamecampagne me geschaad heeft, omdat ik volgens hen geen bekende artiest ben.” Wie de werken van Wurm vergelijkt met de afbeeldingen in de reclamecampagne, kan eigenlijk alleen maar concluderen dat er inderdaad plagiaat is gepleegd. Of de rechter er ook zo over denkt zullen we binnenkort te weten komen. (Bron: De Standaard)

Lees ook:Wandelende sculpturen van Erwin Wurm
Lees ook:Gemeentemuseum presenteert ZomerExpo
Lees ook:Beaufort 04 – Kunst aan de Vlaamse kust in beeld
Lees ook:Lakenhal viert Leidens Ontzet
Lees ook:Kunst app van de week: Be Part Of

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>