Foam en Van Loon gaan voor Foam in Van Loon IV

Manon Wertenbroek, Tandem 2014 CREDITS: Manon Wertenbroek

Manon Wertenbroek, Tandem 2014 CREDITS: Manon Wertenbroek

In 2005, 2009 en 2012 stelde Museum Van Loon haar historische kamers al eens open voor Foam. De twee musea bevinden zich tegenover elkaar aan weerszijden van de Keizersgracht. Omdat Foam begin zomer 2016 tijdelijk haar deuren sluit in verband met de inrichting van de grote overzichtstentoonstelling Helmut Newton – A Retrospective, werken Foam en Museum Van Loon wederom samen. Ditmaal middels de tentoonstelling Second Skin, die een spannende synergie aangaat tussen beide instellingen.

In deze tentoonstelling verkennen vijf hedendaagse kunstenaars het menselijk lichaam, door middel van fotografie en film. In Museum Van Loon hangen van oudsher vele portretten, één van de meest klassieke vorm van lichamelijke representatie. Vijf kunstenaars reageren hierop door het beeld van onze fysieke ‘Zelf’ te becommentariëren, te bespelen, te vervormen en te vervreemden. Hoewel het lichaam in eerste instantie een gegeven is, maken de kunstenaars duidelijk hoezeer de presentatie ervan een constructie is – vaak in sterke mate door ons zelf gedirigeerd. Voor deze tentoonstelling zullen in Museum Van Loon de historische portretten van de familie tegenover hedendaagse fotografische variaties op dit genre worden gepresenteerd.

Door middel van hevige beeldmanipulatie boetseert beeldend kunstenaar Asger Carlsen (1973, Denemarken) het lichaam van zijn modellen tot een vervreemde, nieuwe uitingsvorming. Thomas Mailaender (1979, Frankrijk) laat met zijn serie Illustrated People het lichaam functioneren als de drager van beeld, door een selectie aan negatieven uit het Archive of Modern Conflict met een UV-lamp direct op de huid van zijn modellen te branden en dat vast te leggen voordat de verbrande huid zich weer herstelt. Shai Langen (1989, Nederland) creëert letterlijke ‘second skins’, waarmee hij het lichaam vervormt en vervolgens vastlegt op film. Manon Wertenbroek (1991, Zwitserland), neemt het portretgenre onder de loep. Zij onderzoekt de representatie van haar schizofrene broer, maar laat hem tegelijkertijd opslokken als een ‘prop’ in de door haar gecreëerde scene. Koen Hauser (1972, Nederland) wekt het geportretteerde lichaam juist tot leven, door het laten overvloeien in één en hetzelfde portret.

De kunstenaars werpen een nieuw en onverwacht licht op zelfrepresentatie, een thema dat raakt aan de actualiteit van selfies en onze digitale persoonlijkheden op social media. De speelse, ironische, visueel boeiende en gelaagde thematiek van Second Skin is een showcase voor de hedendaagse fotografie en het gebruik van beeldmanipulatie.

Foam in Van Loon IV | Second Skin is van 3 juni tot en met 18 september 2016 te zien in Museum Van Loon.

BRON: Persbericht Museum Van Loon

Lees ook:Van Ferdinand Bol tot Jan Veth wordt verlengd
Lees ook:Foam Pop- in: opening tweede lichting
Lees ook:POP- in Party voor Foam
Lees ook:Sinterklaas bezoekt Museum van Loon
Lees ook:Museum Van Loon & Tassenmuseum Hendrikje introduceren tijdelijk combiticket

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>