CERAMIX zorgt voor indrukwekkende eindsprint 2015 Bonnefantenmuseum

Tot en met 21 december 2015 bezochten 117.500 mensen het Bonnefantenmuseum, een duidelijke toename ten opzichte van eerdere jaren. Dat is onder meer te danken aan de tentoonstelling CERAMIX.

Tevens is dit aantal in lijn met de verwachte groei van bezoekersaantallen. In 2015 werd de 20e verjaardag van het door Aldo Rossi ontworpen museumgebouw gevierd met een feestelijk verjaardagsweekend in november en drie belangrijke jubileumtentoonstellingen: Henri de Fromantiou – Vorstelijke illusies, Aldo Rossi – Het venster van de dichter en CERAMIX- Keramiek in de kunst van Rodin tot Schütte, nog tot 31 januari 2016 te zien. Met de goed bezochte tentoonstelling CERAMIX maakt het Bonnefanten een indrukwekkende eindsprint in 2015. Reeds 30.000 mensen bezochten CERAMIX, terwijl de als vanouds goed bezochte kerstperiode nog moet beginnen.

Ook in 2016 presenteert het Bonnefanten een divers programma met als highlights de solo-tentoonstelingen van de Britse kunstenaar Grayson Perry en de Chinese winnaar van de BACA 2016. Daarnaast wordt er een verrassende collectieopstelling verzorgd door gastcuratoren gerlach en koop, en is er veel aandacht voor kunstenaars uit de eigen regio, met solopresentaties van Joan van Barneveld, Marta Volkova & Slava Shevelenko en Ton Boelhouwer.

Wat mag je voor 2016 onder meer verwachten?

DWDD Pop-Up museum

Op 29 januari 2016 opent voor de tweede keer een Pop-Up Museum in het Allard Pierson Museum in Amsterdam. Het televisieprogramma zal met een aantal van haar vaste gasten negen zalen inrichten met werk uit de depots van elf Nederlandse musea. Het thema is ook dit keer: Verborgen Kunstwerken. Het Bonnefantenmuseum is een van de deelnemende musea, gastconservator Sywert van der Lienden selecteerde werken uit het depot van het Bonnefanten.

Grayson Perry – Hold Your Beliefs Lightly

Op 25 februari 2016 opent in het Bonnefantenmuseum een grote solotentoonstelling van de Britse kunstenaar Grayson Perry. De excentrieke Perry manifesteert zich graag als een luis in de pels van de mainstream kunstwereld. Zijn werk kent een enorme diversiteit aan technieken en materialen, en bestaat onder meer uit wandtapijten, keramiek, gietijzeren sculpturen, films, jurken en zelfs een compleet huis. In 2003 won hij de prestigieuze Turner Prize. Terugkerende thema’s in het werk zijn religie & mythologie, identiteit & gender, kunst & kunstwereld, klasse & consumentisme, conflict & oorlog. Na Maastricht reist de tentoonstelling naar het ARoS Museum in Aarhus (Denemarken) waar deze vanaf 25 juni te zien zal zijn.

BACA award (Bonnefanten Award for Contemporary Art)

Op 29 september 2016 wordt voor de negende keer de prestigieuze BACA award (Bonnefanten Award for Contemporary Art) uitgereikt. Deze editie van de BACA is gericht op China. De Award is een eerbetoon aan een levende kunstenaar met een uitzonderlijk oeuvre en aanwijsbare invloed op kunstenaars en tentoonstellingsmakers, en bestaat uit een geldbedrag van 50.000 euro, een publicatie en een solotentoonstelling in het Bonnefantenmuseum.

Nadat de prijs in 2014 werd uitgereikt aan een winnaar uit Zuid-Amerika, wordt er in 2016 winnaar gekozen uit China. De jury voor deze editie bestaat uit Cao Fei (kunstenaar), Stijn Huijts (directeur Bonnefantenmuseum), William Lim (architect, collectioneur), Carol Lu (curator, schrijver), Lars Nittve (directeur M+ Museum Hong Kong) en Ulli Sigg (collectioneur). De winnaar wordt begin 2016 bekendgemaakt.

Extra Muros

In Bonnefanten Hedge House in Wijlre is in het voorjaar van 2016 een tentoonstelling met werk van fotograaf Kim Zwarts en de presentatie in het najaar zal in teken staan van Chinese kunst afkomstig uit diverse privéverzamelingen. Na het succes van de vorige edities zal het museum ook dit jaar weer aanwezig zijn op Pinkpop onder de noemer Bonnefanten Pinkpop-up Museum met een solopresentatie van een kunstenaar die gewaagd is aan de Pinkpop context.

Bonnefantenmuseum Maastricht

Het Bonnefantenmuseum zet met deze programmering een nieuwe stap in een koers, die zich in het nationale museumlandschap onderscheidt door zijn herkenbare eigen(wijze) accenten en prioriteiten. Daarbij kiest het museum bewust voor “verborgen canon” van kunstpraktijken die zich in de ooghoeken van het mainstream blikveld voltrekken en voor de “meerstemmigheid” als resultaat van de aandacht voor interessante maar onderbelichte kunstgeschiedenissen.

BRON: Persbericht Bonnefantenmuseum

Lees ook:Bonnefantenmuseum presenteert solotentoonstelling Grayson Perry
Lees ook:Bonnefantenmuseum verwerft spectaculair wandtapijt Grayson Perry
Lees ook:Bonnefantenmuseum zoekt…
Lees ook:Bonnefantenmuseum verwerft topstuk van Grayson Perry
Lees ook:Grayson Perry exposeert in Bonnefantenmuseum

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>