Het zelfportret van Jan van Mieris

Jan van Mieris, Zelfportret, ca. 1685. Olieverf op doek, 80.4 x 64,3 cm, in moderne lijst naar 17e eeuws model. Collectie Museum De Lakenhal. Herkomst Bob Haboldt & Co, Parijs

Jan van Mieris, Zelfportret, ca. 1685.
Olieverf op doek, 80.4 x 64,3 cm, in moderne lijst naar 17e eeuws model. Collectie Museum De Lakenhal. Herkomst Bob Haboldt & Co, Parijs

Museum De Lakenhal heeft sinds begin deze maand een zeldzaam zelfportret van de Leidse fijnschilder Jan van Mieris (1660-1690) in bezit. Het museum in Leiden kon het werk aankopen met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Themafonds 17de-eeuwse Schilderkunst, en het Mondriaan Fonds. Het werk is nu in een speciale presentatie te zien. 

Het werk wordt namelijk getoond als presentatie die aansluit op de tentoonstelling ‘Gerrit Dou. The Leiden Collection from New York’. Deze tentoonstelling is nog tot en met 31 augustus in Museum De Lakenhal te zien. Deze privéverzameling uit de VS bevat de grootste collectie schilderijen van Gerrit Dou ter wereld en is nooit eerder tentoongesteld. Wat heeft Gerrit Dou te maken met Jan van Mieris? Nou heel wat: Gerrit Dou (1613-1675) is de bekendste Leidse fijnschilder, en de leermeester van Frans van Mieris, de vader van Jan. Op zijn beurt was Dou zelf de eerste leerling van Rembrandt. In Museum De Lakenhal komt het werk van al deze kunstenaars dan ook samen.

Jan van Mieris was zoals gezegd een zoon van de beroemde fijnschilder Frans van Mieris. Toen Jan in 1690, op 30-jarige leeftijd, in Rome overleed, liet hij een betrekkelijk klein oeuvre na van zo’n twintig schilderijen. Het Zelfportret uit ongeveer 1685 was daarin een hoogtepunt. Het relatief grote schilderij werd lang gekoesterd bij de familie van de kunstenaar, tot het in 1749 werd verkocht aan Allard de la Court. Deze vermogende Leidse textielfabrikant had in zijn huis aan het Rapenburg een van de belangrijkste verzamelingen van de Republiek bijeengebracht. De laatste particuliere eigenaren van het schilderij waren de in 2006 overleden schrijver Gerard Reve en zijn partner Joop Schafthuizen. Volgens museumdirecteur Meta Knol is na eeuwenlange omzwervingen het schilderij nu weer ‘thuis’ in Leiden. “Het past perfect in onze collectie met hoogtepunten uit de schilderkunst van de Gouden Eeuw.”

Lees ook:Van Leydens Laatste Oordeel is voorlopig thuis in het Rijksmuseum
Lees ook:Laatste schilderij Jan Wolkers in Leiden
Lees ook:Leiden maakt zich op voor Museumnacht 2014
Lees ook:Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden verhuist
Lees ook:Museum de Lakenhal huurt Erwin Olaf in

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>