In the picture: Patrick Beverloo

Patrick Beverloo bij Bergha, zijn grote trots FOTO: Patricia Beverloo-Koenen

Patrick Beverloo bij Bergha, zijn grote trots FOTO: Patricia Beverloo-Koenen

Iedere kunstenaar heeft zijn of haar eigen verhaal. De één stapte in de wereld van kunst, omdat hij of zij het gewoon leuk vond, de ander zag het als een roeping en weer een ander rolde er als vanzelf in. Al die kunstenaars vertellen een verhaal, een verhaal dat tot leven komt via de rubriek ‘In the picture’. Dit keer mag Patrick Beverloo uit ’s-Heerenberg zijn verhaal doen!

“Ik heb altijd veel getekend. Dat begon met strips, maar ging uiteindelijk veel verder. Het was ook niet zo gek dat ik graag creatief bezig was. Ik kom namelijk uit een creatieve en kritische familie. We hebben een kunstschilder in de familie en via hem leerde ik onder meer hoe ik portretten moest maken. Door de kritische blik van mijn familie, heb ik het altijd interessant gevonden om dingen zo natuurgetrouw na te tekenen en het goed te doen. Sterker nog, pas als mijn moeder zei dat het goed was, stopte ik met een tekening. Toen ik 13 à 14 jaar oud was, maakte ik met Rotring-pennen pentekeningen met stippeltjes en streepjes en mijn eerste portretten in opdracht. Voor mij was toen al gauw duidelijk dat ik kunstenaar wilde worden. Ik vind het fijn als mensen je werken bewonderen en kritiek durven geven, daardoor kun je jezelf verder ontwikkelen in alles wat je maakt.”

Door de creativiteit die in Patrick borrelde was het logisch dat hij na de basisschool koos voor een opleiding waarbij hij met zijn handen kon werken. “Dat werd in eerste instantie de LTS, maar na 1,5 jaar ben ik naar een andere school gegaan. Een leraar had een gesprek met mijn ouders gehad, omdat ik overduidelijk niet op mijn plaats was op de LTS. In plaats daarvan ging ik naar de grafische school in Arnhem. Al was ik pas 15 jaar, ik was er helemaal in mijn element. De opleiding paste bij wat ik graag deed, tekenen, maar ik leerde er ook letters en logo’s te ontwerpen en de typografie. Ik vloog door de school heen en toen ik ongeveer 18 jaar oud was, had ik al mijn eerste vaste baan bij een drukkerij. Ondanks mijn vaste baan ben ik doorgegaan met het volgen van cursussen aan de grafische school in Utrecht, als voorbereiding en uitbreiding van het werk op de drukkerij. Hoewel ik de grafische wereld erg interessant vond, miste ik het maken van kunstwerken. Ik besloot schilderlessen te volgen bij mijn oom, de kunstschilder, en leerde alles zo goed en mooi mogelijk te maken. Daarmee werd de basis gelegd voor mijn eigen bedrijf, zo’n 18 jaar geleden.”

Het beeld van Mechteld ten Ham CREDITS: Patrick Beverloo

Het beeld van Mechteld ten Ham CREDITS: Patrick Beverloo

Mechteld ten Ham

De eerste grote opdracht die Patrick kreeg was het ontwerpen van een mascotte voor het Boomkroonpad van Assen, in opdracht van Staatsbosbeheer. “Ik mocht zelf wat ontwerpen. In eerste instantie maakte ik een schets, maar de opdrachtgever wilde een 3D-ontwerp. Dus toen heb ik het ontwerp nader uitgewerkt in klei, zelf mallen gemaakt en het beeldje gegoten. De mascotte wordt nog steeds gebruikt.” Het werken in 3D was voor Patrick een ontdekkingsreis die nog steeds niet ten einde is gekomen. Sterker nog, het is ook gewoon een reis zonder einde, boordevol inspiratie, geworden, want niet lang na de opdracht voor Staatsbosbeheer kreeg Patrick een mooie droom. “In ’s-Heerenberg werd in 1605 Mechteld ten Ham vermoord, omdat zij een heks zou zijn. Ze was één van de laatste heksen die verbrand werd op de brandstapel. Het was een erg aangrijpend verhaal en op een nacht droomde ik van Mechteld. In de droom sprak Mechteld me toe en zei ze “Jij gaat een beeld van mij maken.” Omdat ik best spiritueel ben ingesteld, heb ik de volgende dag klei gekocht en een beeldje ontworpen. Met dat beeldje ben ik vervolgens naar de Stichting Mechteld ten Ham gegaan, waarna in het kader van 625 jaar ’s-Heerenberg een bronzen beeld van Mechteld gemaakt werd. In dit beeld heb ik onder meer de handen van mijn vrouw Patricia nagebootst, de mond van mijn moeder en de ogen van een stadsgenoot. Zo heeft Mechteld een gezicht gekregen met invloeden van stadsbewoners van nu.”

Ook in het Duitse Emmerich staat een beeld van Beverloo-makelij. “Dit beeld is van de Heilige Christoffel, Christophorus. Er had al eerder een houten beeld gestaan, maar dit werd in het museum gezet, omdat het was aangetast door het weer en de tijdsinvloeden. Ik heb daarna een nieuw beeld gemaakt, een bronzen beeld van 2,5 meter hoog, waar ik zo’n zes maanden mee bezig ben geweest.” De ene opdracht leverde de volgende op, want niet lang na het werk aan de Heilige Christoffel werd Patrick gevraagd voor deelname aan de Kunstroute bij de Binnendieze in Den Bosch. Ook hier maakte Patrick kunstwerken voor in 3D. Patrick is een autodidact qua kunst en leert zichzelf de diverse technieken aan die hij gebruikt voor zijn kunstwerken. “Ik heb leren lassen en heb ook zelf leren werken met polyurethaan en het spuiten daarvan. Het maken van modellen heb ik geleerd toen ik in de reclamewereld werkte. Ik verloor mezelf echter in deze wereld, je leert daar wel modellen te spuiten, maar het is bijna lopende band werk. Als je beelden met polyurethaan bespuit, dan moet dit met finesse gebeuren, evenals het airbrushen.”

Handwerk en digitaal: het gaat hand in hand bij Patrick, hier aan het werk aan Bergha CREDITS: Patricia Beverloo-Koenen

Handwerk en digitaal: het gaat hand in hand bij Patrick, hier aan het werk aan Bergha CREDITS: Patricia Beverloo-Koenen

Passie

Patrick heeft dan ook enige jaren geleden afscheid genomen van de reclamewereld om fulltime aan de slag te gaan met zijn kunst. “De kunst gaat voor mij altijd voor, al brengen opdrachten natuurlijk wel geld in het laatje. Gelukkig kan ik er goed van leven. Al met al mag ik echter niet klagen. Dat wat ik doe is genoeg om me te onderscheiden in de massa. Ik word dan ook regelmatig ingeschakeld door andere kunstenaars om werken uit te vergroten. Daarvoor gebruik ik een speciaal computerprogramma, waarmee ik als het ware kan kleien op de computer. Met dit programma zijn werken gemakkelijker uit te vergroten en sneller te realiseren voor de klant. Als ik zelf bezig ben, doe ik het echter allemaal met de hand. Het maken van een model vind ik het allerleukste wat er is.”

De passie die Patrick heeft voor zijn werk, is ook duidelijk zichtbaar voor de klant. Zo werd Patrick jaren geleden gevraagd om in opdracht van Nickelodeon voor Moviepark in Duitsland Ninja Turtles te maken. “Ik zou betaald krijgen als het goed was, maar als het niet goed was, kreeg ik niets. Ik ben begonnen met Spongebob. Dit bleek de test te zijn en die was zo goed uitgevoerd, dat ik de opdracht kreeg. Nu staan er dus beelden van Cosmo en Wanda, Jimmy Neutron en de Ninja Turtles in de diverse parken van Nickelodeon in Spanje en Duitsland. Opdrachten voor beelden in parken in Engeland en Italië staan in de planning.”

Een Gouden Pik voor Louis van Gaal CREDITS: Patricia Beverloo-Koenen

Een Gouden Pik voor Louis van Gaal CREDITS: Patricia Beverloo-Koenen

Wubbo en Louis

Patrick staat ook open voor nieuwe vormen van kunstondernemerschap. “Sommige sculpturen bied ik aan via crowdfunding, zoals Mr. Seed. Ook speel ik in op de actualiteit zoals de ‘Gouden Pik’. Dit beeld had ik al gemaakt, maar de opmerking over de Gouden Pik van Louis van Gaal tijdens het afgelopen WK Voetbal was voor mij aanleiding om mijn sculptuur goud te spuiten. Dit beeld en ook veel van mijn andere sculpturen hebben strakke vormen. Dat vind ik erg mooi en daarin ligt ook mijn kracht. In de strakke lijnen en de kubistische stijl voel ik me goed. Ik zoek ook vaak naar vormen en kijk graag naar wat ik er mee kan. Een voorbeeld hiervan is Bergha, de mascotte van ’s-Heerenberg. Bergha is mijn trots. Ik heb iets met leeuwen en de leeuw zit in het wapen van ’s-Heerenberg. Een groot beeld van Bergha staat ook op het stadsplein en ik ben nu bezig met het verkopen van kleine beeldjes van Bergha.”

Het schetsmodel van het beeld van Wubbo Ockels CREDITS: Patrick Beverloo

Het schetsmodel van het beeld van Wubbo Ockels CREDITS: Patrick Beverloo

Een project waar druk aan gewerkt wordt, is een project rond Wubbo Ockels. “Als kind was Wubbo Ockels mijn idool. Ik vond het een boeiende man, een voorbeeld, omdat ook hij zichzelf ontwikkelde. Het was een doorzetter. Na zijn dood vond ik dat hij een standbeeld verdiende. Ik heb contact gezocht met zijn vrouw en dochter en zij vonden het gelukkig ook een fantastisch idee. Via Joos, de vrouw van Wubbo, heb ik foto’s gekregen, die als basis kunnen gelden voor het standbeeld. Het is een vak apart om met behulp van foto’s een portret in 3D te maken, dat kunnen er maar heel weinig. Ik zal het beeld vervolgens modelleren in wax en laten gieten in brons. Het is de bedoeling dat het beeld van Wubbo in Groningen komt te staan, dat is althans het plan. Wubbo gaf les in Groningen en hij groeide er op, dus lijkt me dat een mooie locatie. Via crowdfunding moet een en ander gerealiseerd worden, al zit het echt nog in de opstartfase. Het is in ieder geval een standbeeld dat ik met veel liefde zal maken, net als het beeld van Bergha en dat van Mechteld ten Ham.”

Wilt u meer weten over Patrick Beverloo? Dat kan! Kijk dan op zijn website.

In the picture is een terugkerende rubriek die ingaat op het verhaal van de kunstenaar en het verhaal achter de kunstenaar. Wil je ook meedoen aan deze rubriek? Dat kan! Neem dan contact op via [email protected] en wie weet sta je binnenkort zelf ‘in the picture’ op maandag om 12.34 uur!

Lees ook:Kunstzinnige Kerstcadeautips
Lees ook:Oproep: nieuwe kunstenaars gezocht voor rubriek In The Picture
Lees ook:In the picture: Speksteen-creaties van Antje den Os
Lees ook:Koningin Beatrix in brons gebeeldhouwd
Lees ook:In the Picture: Jan-Carel Koster

3 Reacties // Reageer

3 thoughts on “In the picture: Patrick Beverloo

  1. Margret

    Ik snap best dat een verhaal over een verschijning van Maria leuk staat in een verhaal. De werkelijkheid is natuurlijk anders: In het kader van 625 jaar stad kwamen mensen uit ‘s Heerenberg op het idee om een standbeeld voor Mechteld op te richten. Zo konden mensen een ontwerp indienen voor een beeldje van Mechteld ten Ham.
    Het beeldje dat Patrick Beverlo maakte was het driedimensionaal uitgewerkt logo van de Stichting Mechteld ten Ham. Een tekening die al jaren bestond…..De mascotte wordt niet nog steeds gebruikt. De mascotte bestond al voordat hij er een beeldje van maakte.
    Is van het heilingenbeeld een bronzen kopie gemaakt, via de 3D printer? kijk en oordel zelf. Is het eeen bronzen beeld op een kunsstof 3D printerproduct met een laagje brons?
    Een 3D printer wordt gevoerd met informatie. Informatie die je ook kunt verkrijgen door fotografie. Mijn vraag is dus is dit kunst of een kunstje.

      /   Reply  / 
    1. Patrick Beverloo

      Klopt het logo van mijn kennis Maaike is een karikatuur, het wijzen is alleen overgenomen, het logo is niet gedetailleerd genoeg geweest, Ik zelf kwam trouwens met een geekleid beeld van mechteld als het logo, maar dat vond ik niet realistisch genoeg,.daarom heb ik een nieuw 3D ontwerp gemaakt met mijn vingers, (ik proef hier afgunst). Het heiligenbeeld kopie? nee hoor, toen was er nog geen 3D printer en het houten beeld was ook verrot om maar zo te zeggen. Ik mocht er niet eens met mn handen aankomen en er ontbraken handen en gezichtsdelen. dus nieuw ongeschat en met de vingers gemodeleerd hoor Marget. Als je kretiek wilt geven vindt ik heel fijn, maar iets suggereren wat je niet kunt onderbouwen omdat je geen idee hebt hoeveel werk en ontwikkeling het heeft gekost, kan ik met dit kretiek niet veel. Er van het heiligenbeeld zoals je noemt genoeg fotomateriaal om te zien hoe ik het gemodeleerd heb millimeter voor millimeter, ik wil je graag uitnodigen om het te komen bekijken, maar ja je staat er alleen met voornaam. kijk anders op mijn facebookpagina maar naar the making offs…kunst of kunstje? kom op. Jalouzie Marget? Een verschijning was het ook niet, jij leest hoe je het lezen wilt, Kom naar de kunstmarkt a.s. zaterdag, dan modeleer ik namelijk verder met wubbo of het portret van mijn vrouw, En heb het lef om je kenbaar te maken.

        /   Reply  / 
  2. Thony Berendsen

    Er zijn altijd mensen die kritisch kijken en dat ook zeggen of schrijven. Persoonlijk kan ik als kunstenaar en als collega best tegen kritiek, als het opbouwend is?,heeft een kunstenaar er ook wat aan. Dingen suggereren , of halve waarheden veronderstellen, riekt i.d.d. naar enige jaloezie of afgunst?.Men kan ook de kunstenaar zelf om antwoorden vragen,of op de website kijken, zonder gelijk dingen te menen of te vermelden. Ik weet dat ook Patrick het zo goed mogelijk wil doen net als ik , maar het blijft (ook voor mij) vaak een lange weg voordat je gerespecteerd word. Voor dat je wordt geaccepteerd als kunstenaar is het vaak een lange weg . Niet iedereen hoeft te weten hoe men precies werkt, dat is aan ons. Als het kunstwerk maar mooi is en handgemaakt en als het de mensen aanspreekt dat is ook belangrijk. Patrick maakt prachtig werk, en heel Montferland is best trots op die paar kunstenaars die we er maar hebben, toch? Gr Thony (Atelier Art& Glas=Mooie Dingen!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>