Het Muzieklokaal heeft een locatie

Sanne voor de nieuwe locatie van Het Muzieklokaal FOTO: Het Muzieklokaal

Sanne voor de nieuwe locatie van Het Muzieklokaal FOTO: Het Muzieklokaal

Nu de vergunning op orde is kan de locatie eindelijk gecommuniceerd worden! Het Muzieklokaal, het eerste klassieke proeflokaal van Nederland, haalde in de zomer van dit jaar met crowdfunding 121.000 euro op. Initiatiefnemers Sanne van Buuren (31) en Talitha Verheij (31) hebben op de Bemuurde Weerd in Utrecht een geschikte locatie gevonden.

De ondernemers zochten een plek in het centrum, of net aan de rand daarvan, met voldoende ruimte voor de horeca en live huiskamerconcerten. “Aan de Bemuurde Weerd komt alles samen! Op 500 meter van de Neude hebben we 140 m2 tot onze beschikking. In de zomer schijnt de zon er de hele dag en avond. Het vrije uitzicht over de singel en de Oudegracht geven de plek een uniek karakter waar je met een goed glas wijn en mooie muziek voor je uit kan mijmeren.”

Dit jaar wordt de Utrechtse singel weer doorgetrokken. De gemeente stimuleert de uitbreiding van horeca in dit gebied, om zo het noordelijk deel van de stad meer bij het centrum te betrekken. Het Muzieklokaal hoopt hieraan een waardevolle bijdrage te leveren. “Het verkrijgen van de juiste vergunningen kostte tijd, maar deze week viel hij eindelijk op de mat. De afgelopen maanden konden we niet communiceren dat we een prachtige plek gevonden hadden. We zijn heel blij met deze beslissing van de gemeente.”

Het ontwerp voor het interieur ligt klaar, de verbouwing kan van start. Er moet nog veel gebeuren maar de ondernemers verwachten in januari officieel open te kunnen. Voor de live programmering is een stichting opgericht. “We willen twee huiskamerconcerten per week organiseren. Particulieren en bedrijven kunnen ‘vriend’ van de stichting worden. We hopen een levende, bruisende plek vol muziek te worden.”

Het Muzieklokaal is een vernieuwend horecaconcept waarbij klassieke muziek en horeca samen komen in een dagelijks geopend proeflokaal. Gasten kunnen luisteren naar klassieke muziek en genieten van lokale producten. “We hebben flink onderhandeld met leveranciers en hebben heel veel zin om onze gasten te verrassen met een goed glas wijn, duurzame en lokale biertjes, eerlijke koffie en verrassende kleine gerechten onder de 15 euro”. In de zomer van 2015 brachten 217 investeerders gemiddeld 550 euro per persoon en 1300 per dag bij elkaar om dit te realiseren. Het Muzieklokaal sluit aan bij een trend waarin klassieke muziek op nieuwe manieren gepresenteerd wordt. Door de muziek uit de traditionele context van de concertzaal te halen en naar de horeca te brengen wordt het voor een nieuw publiek aantrekkelijk. De ondernemers voorzien de muziek van context. “Voor de beginnende luisteraar maken we de muziek toegankelijker, door de muziek naar een ontspannen, informele setting te brengen en door achtergrondinformatie te bieden. Getrainde concertbezoekers bieden we een horecagelegenheid waar eens andere muziek op staat dan normaal.”

BRON: Persbericht Het Muzieklokaal

 

Lees ook:Het Muzieklokaal opent haar deuren
Lees ook:Het Muzieklokaal blijkt een succes
Lees ook:Het eerste klassieke café van Nederland
Lees ook:Het Muzieklokaal heeft toekomst
Lees ook:Het Muzieklokaal rondt crowdfunding succesvol af

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>