Het Muzieklokaal rondt crowdfunding succesvol af

De crowdfundingsactie is geslaagd CREDITS: Het Muzieklokaal

De crowdfundingsactie is geslaagd CREDITS: Het Muzieklokaal

Het Muzieklokaal, het eerste Nederlandse café waar klassieke muziek centraal staat, startte een crowdfundingscampagne op 18 april 2015 (www.crowdaboutnow.nl/hetmuzieklokaal). Het minimale streefbedrag was een ton. Drie maanden intensief campagne voeren leverde ondernemers Sanne van Buuren en Talitha Verheij 121.000 euro op, oftewel een score van  121%.

In  totaal brachten 217 investeerders meer dan 1300 euro per dag bij elkaar voor dit initiatief. Per persoon werd gemiddeld ruim 550 euro geïnvesteerd. Het grootste deel van de crowdfunding bestaat uit leningen die in vier termijnen worden terugbetaald met in totaal 20% rente. Tijdens de campagne vonden drie pop-up evenementen in Utrecht plaats waarmee het concept van Het Muzieklokaal werd getest. “Zo’n campagne kost veel tijd en energie, maar levert naast de financiën ook de bevestiging dat er breed draagvlak is  voor ‘klassiek in de kroeg’, dus het was het meer dan waard”, aldus Van Buuren.

Of ze het succes verwacht hadden? Verheij: “We geloofden zelf uiteraard in ons concept, maar natuurlijk wisten we niet zeker of de teller zou blijven doorlopen na de eerste investeringen van onze vrienden en bekenden. Gaandeweg investeerden steeds meer mensen die we niet kenden. We hebben regelmatig staan dansen bij een mijlpaal, onverwachte investering of een mooi event en aardig wat bubbels open getrokken!”

In de volgende fase is het vinden van een eigen, permanente locatie prioriteit. “We hebben verschillende panden op het oog, maar staan ook open voor nieuwe plekken. Nu we financiële ruimte hebben, kunnen we snel schakelen.” Het is de bedoeling dat Het Muzieklokaal in het centrum van Utrecht komt, of net aan de rand daarvan. De ondernemers zoeken een lichte plek met voldoende ruimte om hun concept goed uit te kunnen werken. Ze hopen nog dit jaar open te gaan.

Het Muzieklokaal is een vernieuwend horecaconcept waarbij klassieke muziek en horeca samen komen in een dagelijks geopend café. Het sluit aan bij een trend waarin klassieke muziek op nieuwe manieren gepresenteerd wordt. Het Muzieklokaal haalt de muziek uit de traditionele context van de concertzaal en brengt het naar de kroeg, om het zo voor een nieuw publiek aantrekkelijk te maken. Klassieke muziek wordt een beleving op maat doordat de ondernemers de muziek van context voorzien. “Door middel van een eigen ‘klassiekipedia’, beeldprojecties en lezingen, maken we de muziek begrijpelijker voor de beginnende luisteraar”. En dat alles in een horeca-setting waar je spontaan binnenwandelt voor een kop koffie, glas wijn, of borrelplank. Van Buuren: “In Het Muzieklokaal kan Talitha haar passie voor klassieke muziek kwijt en ik mijn liefde voor de horeca. Deze combinatie is nog nergens anders te vinden en wij staan te popelen om er een groot succes van te maken.”

BRON: Persbericht Het Muzieklokaal

Lees ook:Het eerste klassieke café van Nederland
Lees ook:Het Muzieklokaal heeft toekomst
Lees ook:Het Muzieklokaal blijkt een succes
Lees ook:Het Muzieklokaal heeft een locatie
Lees ook:Het Muzieklokaal opent haar deuren

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>