Het Muzieklokaal blijkt een succes

Sanne voor de nieuwe locatie van Het Muzieklokaal FOTO: Het Muzieklokaal

Sanne voor de nieuwe locatie van Het Muzieklokaal FOTO: Het Muzieklokaal

Het eerste klassieke proeflokaal van Nederland heeft een succesvol eerste jaar achter de rug. Het Muzieklokaal is het eerste klassieke proeflokaal van Nederland en ging een jaar geleden dankzij crowdfunding van start. Initiatiefnemers Sanne van Buuren (32) en Talitha Verheij (32) kijken terug op een indrukwekkend eerste jaar.

“Op 8 januari 2016 openden we onze deuren met een fantastisch openingsweekend. Het was natuurlijk spannend of het concept aan zou slaan. We zijn overweldigd door het eerste jaar.” Het Muzieklokaal is een vernieuwend horecaconcept waarbij klassieke muziek en horeca voor het eerst samen komen in een dagelijks geopend proeflokaal. Gasten kunnen luisteren naar klassieke muziek en genieten van ontbijt, lunch en diner. “We hebben het afgelopen jaar geweldige musici in huis gehad, van talentvolle conservatoriumstudenten tot professionele musici. Radio 4 heeft meerdere uitzendingen live bij ons gedaan, maar ook de optredens van musici van het Radio Filharmonisch Orkest en artiesten als Remy van Kesteren behoren tot de hoogtepunten” vertelt Talitha Verheij.

Sanne van Buuren: “We hebben gemerkt dat mensen zich bij ons erg op hun gemak voelen en zijn er van overtuigd dat de muziek een essentiële bijdrage levert aan de ontspannen sfeer.” Na het eerste jaar blijken horeca en klassieke muziek een goede combinatie. “Doordat de audio en akoestiek veel aandacht hebben gekregen, kunnen gasten zowel van de muziek als van een gesprek genieten, met een kop koffie of goed glas wijn.”  Wekelijks zijn er twee vrij toegankelijke huiskamerconcerten. Voor de live programmering is een stichting opgericht. Van elk product dat bij ons gegeten of gedronken wordt, gaat er 5 cent naar de stichting. Mensen dragen zo met elk bezoek bij aan de concerten. “Meestal is het een bijdrage van minder dan een euro per persoon. Mensen vinden het vaak hartstikke leuk om op deze manier de concerten mede mogelijk te maken.” Particulieren en bedrijven kunnen ‘vriend’ van de stichting worden. “We wilden een levendige, bruisende plek vol muziek en creativiteit creëren en zijn ontzettend trots op het resultaat na 1 jaar!”

Het Muzieklokaal bestaat nog maar een jaar, maar het idee bestond al langer. In de zomer van 2015 brachten 217 investeerders in totaal 121.000 euro bij elkaar, gemiddeld 550 euro per persoon en 1300 per dag, om Het Muzieklokaal te realiseren. Het Muzieklokaal sluit aan bij een trend waarin klassieke muziek op nieuwe manieren gepresenteerd wordt. Door de muziek uit de traditionele context van de concertzaal te halen en naar de horeca te brengen wordt het voor een nieuw publiek aantrekkelijk. “Voor de beginnende luisteraar maken we de muziek toegankelijker, door de muziek naar een ontspannen, informele setting te brengen en door achtergrondinformatie te bieden. Getrainde concertbezoekers bieden we een horecagelegenheid waar eens andere muziek op staat dan normaal.”

BRON: Persbericht Het Muzieklokaal

Lees ook:Het Muzieklokaal opent haar deuren
Lees ook:Het Muzieklokaal heeft een locatie
Lees ook:Het eerste klassieke café van Nederland
Lees ook:Het Muzieklokaal rondt crowdfunding succesvol af
Lees ook:Het Muzieklokaal heeft toekomst

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>