Vier schilderijen van Anthony van Dyck ontdekt

De afgelopen tijd zijn er verschillende schilderijen van Anthony van Dyck (1599-1641) ontdekt. Van Dyck was een leerling van Rubens en hij is hofschilder van Charles I in Engeland geweest.  Tijdens de veiling van Sotheby’s op 6 juli aanstaande zal het werk Le confesseur de Rubens (dat vermoedelijk ontstaan is in de periode toen Van Dyck bij Rubens in de leer was) geveild worden. Tevens heeft kunsthandelaar Philip Mould  nog drie andere schilderijen als authentieke werken van Anthony van Dyck  herkent. Deze werken werden eerder aan anonieme meesters toegeschreven maar worden nu ook door Van Dyck experts als dusdanig erkent.

Anthony van Dyck, Le confesseur de Rubens, ca. 1617-1620. Foto:Sotheby's

Le confesseur de Rubens is een portret van een jonge Karmelieter monnik, waarvan experts denken dat het werk is geschilderd aan het einde van de periode dat Van Dyck in Rubens’ studio in de leer was (tussen 1617 en 1620). Een medewerker van Sotheby’s meldt dat onder andere de formele compositie en de penseelstreek erop wijzen dat dit werk door Van Dyck is geschilderd. Het schilderij is meer dan 200 jaar in het bezit van dezelfde familie geweest en is recent ‘op de markt gekomen’. Sotheby’s verwacht dat het werk tussen de £600,000  en £800,000 zal opbrengen tijdens de Old Master and British Paintings Sale.

Philip Mould is een Britse kunsthandelaar en die ook meewerkt aan BBC’s Antiques Roadshow. Hij heeft een scherp oog voor kwaliteit want ooit heeft hij bijvoorbeeld een Gainsborough voor slechts £120 op eBay gekocht. Nu heeft hij twee werken, die vorig jaar nog als anonieme werken bij Christie’s (voor een fractie van de echte waarde) werden geveild, herkend als schilderijen van Anthony van Dyck en gekocht tijdens de veiling. Van het derde werk, dat nu een echte Van Dyck blijkt te zijn, werd gedacht dat het een 19de eeuwse kopie was. Moulds vermoedens worden ook door Van Dyck experts bevestigd.

Anthony van Dyck, Portrait of a young girl with a fan. Foto: Philip Mould Ltd

Hoe veilinghuis Christie’s deze schilderijen van Van Dyck over het hoofd heeft kunnen zien is de vraag,  Mould zegt darrover in een interview met de Observer: “Perhaps Christie’s didn’t have sufficient time to research these pictures.” Bovendien geeft hij aan dat je als kunsthandelaar zijnde altijd op zoek bent naar werken die verkeerd toegeschreven of geïdentificeerd zijn in bijvoorbeeld veilingcatalogi: “In any week, our finds might range from a misidentified Tudor icon to a misattributed 18th-century landscape … but by a strange chance we seem to have hit a seam of Van Dycks.” (Bron: Art Daily, Guardian en Art Media Agency)

Lees ook:Is het echt een vervalste Monet?
Lees ook:Christie’s veilt voorstudie atelier Rubens
Lees ook:Vlaamse meesters in de Hermitage
Lees ook:Zeldzaam portret Anthonie van Dyck geveild
Lees ook:Schilderij Anthonie van Dyck duikt op

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>