94% van Clyfford Still’s werk te zien in Denver

Clyfford Still, PH-972, 1949. Cyrus Mccrimmon/The Denver Post, via Associated Press

Naast Pollock, De Kooning, Kline, Mark Rothko en Barnet Newman was Clyfford Still één van de bekende kunstenaars van het Abstract Expressionisme, een stroming die meteen na de Tweede Wereldoorlog in Amerika opkwam. De laatste drie van het rijtje legden zich toe op het maken van abstracte schilderijen met grote kleurvelden, ook wel ‘color field painting’ genoemd. Hoewel Clyfford Still (1904-1980) in de kunstwereld als invloedrijk kunstenaar wordt beschouwd, met zijn monumentale werken is hij tevens opgenomen in de canon, werd het overgrote gedeelte van zijn oeuvre tot de opening van het Clyfford Still Museum (afgelopen vrijdag in Denver) gek genoeg nooit aan het publiek getoond. Maar liefst 94% van al zijn werken is dankzij de nalatenschap van de Stills nu in Denver te bewonderen.

In het Clyfford Still Museum wordt, met een collectie bestaande uit 2,400 werken, een overzicht van Still’s oeuvre van jaren ’30 tot ’70 getoond. Zo zijn er naast de bekende abstract expressionistische werken ook figuratieve werken uit zijn vroege jaren, de enige drie sculpturen die Still gemaakt heeft en vele schetsen en tekeningen te zien. Still werkte net als Newman en Rothko met grote kleurvlakken maar bracht hierin met een andere kleur verticale grillige vormen aan. Kunsthistoricus Thomas Albright omschreef Still’s werk in 1975 als volgt: “Each painting, confronts one anew with … a surge of elated energy and release – and a certain anger and resentment, too, toward the lofty absoluteness with which they tower above the world of relative values and judgments within which criticism normally functions.” Zelf zei Still dat zijn werken “man’s struggle and fusion with nature” reflecteren.

Museumzaal met werken van Clyfford Stil uit de 1950s. Foto: Peter Harholdt/Clyfford Still Museum

Directeur Dean Sobel zegt: “Our prior knowledge of Still was based on a small fraction of works that were in the public realm, a mere six percent of the artist’s creative output. The opening of the museum provides unprecedented insight into the life and work of Clyfford Still, and redefines how the artist is considered within the art historical canon.” Curator David Anfam waarschuwt echter dat de bezoekers niet naar het museum moeten komen om zich te laten indoctrineren en zegt “ I think what would matter to Still, and what matters to me even more, is the honesty of the reactions people have. … Still wanted to write his own history in stone, but the mission of the museum is to let as much light and air in as possible.” (Bron: Clyfford Still Museum, San Francisco Chronicle, LATimes)

Lees ook:Vrouw gaat door het lint in Clyfford Still Museum
Lees ook:$114 miljoen voor Clyfford Still Museum
Lees ook:Kunst met een K: Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III?
Lees ook:Canon van de Moderne Kunst is compleet
Lees ook:Anthony Caro’s sculpturen op het dak van The Met

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>