Genomineerden Gasunie Kunstprijs (deel 4)

De 16 genomineerde kunstenaars van de Gasunie Kunstprijs zullen nog tot eind juni moeten wachten op de uitslag, waar twee prijzen ter waarde van €10.000 uitgereikt zullen worden. Aangezien niet iedereen in staat zal zijn om naar de Gasunie in Groningen af te reizen om de expositie met eigen ogen te aanschouwen, heb ik alle genomineerden aangeschreven met de vraag of ze uitleg wilden geven over hun werk en werkwijze. In dit derde deel zullen in willekeurige volgorde de werken van Lilian Kreutzberger, Sven Krolczik en Esther Nienhuis belicht worden.

Lilian Kreutzberger

© Lilian Kreutzberger, Zonder titel, 190 x 260 cm

Om meer inzicht in haar werkwijze te kunnen krijgen, legt Lilian Kreutzberger uit: “Mijn schilderijen en tekeningen komen intuïtief tot stand. Ik bouw mijn werk op uit bestaande beelden, herinneringen en eigen foto’s en breng deze bij elkaar als in een collage om zo tot nieuwe beelden te komen. Gedreven door kleur, licht, compositie en vorm creëer ik een nieuw (stedelijk) landschap dat weliswaar doet denken aan aspecten uit de visuele wereld, maar mede door het gebruik van selectieve belichting, min of meer bijpassende schaduwen en het gebruik van eigen wetten, een atmosfeer heeft die los staat de echte wereld.”

“Met dunne lagen verf bouw ik mijn schilderijen op; hierdoor ontstaat er een diepte bestaande uit vele nuances zwart. Mede hierdoor en door de selectieve belichting, ontstaat een melancholische ondertoon die bijdraagt aan de spanning in het werk en soms een onaangenaam en claustrofobisch gevoel oproept. Door de plaatsing van het vluchtpunt en het formaat van het doek, kan de toeschouwer zich voorstellen in de ruimte te staan, met de vraag wat zojuist in de voorgestelde ruimte is gebeurd.”

Over het kunstwerk van Kreutzberger, dat naast de tekst te vinden is (als je op de afbeeldingen klikt, kun je deze op ware grootte zien), vertelt ze dat het ontstaan is vanuit een verlangen om de wind vast te leggen op doek. Ze zegt hierover: “Dit resulteerde uiteindelijk in een bedrukkende afwezigheid van lucht. Het donkere doek toont een bovenste etage in een gebouw waar een bijna niet zichtbare plant meewaait met de wind buiten terwijl de ruimte zelf windstil is. Een suggestie van zinkende gebouwen is zichtbaar door een aantal schone plekken in de ramen die een doorkijk toelaten.”

Sven Krolczik

© Sven Krolczik, Zonder titel, 2011, 40 x 30 cm

Krolczik heeft zijn antwoorden zowel in het Duits als in het Engels opgesteld, daar hij zich in het Duits waarschijnlijk het beste kan uitdrukken. Om deze reden heb ik ervoor gekozen om quotes van Krolczik dan ook in het Duits te geven.

Krolczik begint met zijn observatie van onze huidige maatschappij. We leven in een maatschappij die sterk op de media georiënteerd is. Bijna overal, bijvoorbeeld op het vliegveld, bij de bushalte of op het station, komen we in contact met massamedia die onze manier van denken over de wereld en onze leefomgeving beïnvloeden. Voor zijn werken maakt Krolczik dan ook gebruik van media zoals televisie, tijdschriften en het Internet. Hij zegt “Bei meiner Malerei bediene ich mich medialer Vorlagen. Diese stammen hauptsächlich aus dem Fernsehen, aber auch aus Zeitschriften und dem Internet. Somit bediene ich mich nur an Bildinhalten, die das jeweilige Medium für mich bereitstellt. Durch meine Malerei setze ich zwar Schwerpunkte im Bild, der Inhalt bleibt jedoch der selbe.” Hierbij is Krolczik geïnteresseerd in de verstoring van ons dagelijkse kijkgedrag en de verandering in de waarneming van een beeld.

De vraag, hoe wij een beeld zien en interpreteren, wordt tegenwoordig hoofdzakelijk door de beelden zelf bepaald, aldus Krolczik. “In dieser  medienzentrierten Welt, in der Massenmedien wie Fernsehen und Internet allgegenwärtig sind und immer mehr zum Hauptgegenstand der Kommunikation von Menschen untereinander werden, fällt es immer schwerer, diese Bilderflut unvoreingenommen und differenziert zu betrachten. Unsere Lesegewohnheiten passen sich dieser Entwicklung an, wir  übernehmen sie in unser tägliches handeln und verändern damit unsere „codes“ (und die „codes“ verändern uns), unsere Kommunikation und schließlich auch unsere Sicht von Welt.”

De overdracht van deze gecodeerde ‘fragmenten van de wereld’ via de media levert een spanningsveld op met het medium van de schilderkunst. Krolczik onderzoekt dit spanningsveld met behulp van zijn kunstwerken. Het interesseert Krolczik om te kijken in hoeverre de perceptie en de interpretatie van het medium schilderkunst door deze overdracht van gecodeerde boodschappen kan worden veranderd.

Esther Nienhuis

© Esther Nienhuis, Saudade, 2009, olieverf op linnen, 150 x 200 cm

Esther Nienhuis legt haar werkwijze op een beeldende manier uit: “Verlangen naar Elders – in de breedste zin van het woord – is het inhoudelijke uitgangspunt van mijn werk. Centraal staat de realiteit van het onderweg- zijn, een conditie waar het ene is achtergelaten maar het andere nog niet bereikt. Ik probeer het vacuüm waarbinnen de zoektocht naar geluk zich voltrekt te verbeelden als een sfeer waar Heimweh (verlangen naar het bekende) en Fernweh (verlangen naar het onbekende) naast elkaar bestaan. Ik wil de grens tastbaar maken die het hier en nu isoleert van andere (eerdere, toekomstige of denkbeeldige) werkelijkheden. Hierbij gebruik ik de grens ook letterlijk als beeldmotief.”

Over de Saudade- serie, die Nienhuis voor de Gasunie Kunstprijs heeft ingezonden, vertelt ze het volgende: “De Saudade-serie bestaat uit schilderijen die een uitzicht tonen vanachter de beregende autoruit. Dikke druppels dansen over het raam of slaan te pletter tegen de zijkant, weggevaagd door de ruitenwissers. De dubbelzinnigheid van ‘verlangen’ en ‘achterlaten’ komt in deze werken tot uitdrukking op diverse manieren. Hoe snel de auto de horizon ook tegemoet rijdt, deze blijft ver weg. De laag water op het anders onzichtbare glas vertroebelt het uitzicht gedeeltelijk. De autoruit die toegang biedt tot de wereld waar het verlangen zich op richt, sluit tegelijk buiten.”

Lees ook:Gasunie Kunstprijs 2011
Lees ook:Winnaars Gasunie kunstprijs bekend
Lees ook:Genomineerden Gasunie Kunstprijs (deel 1)
Lees ook:Genomineerden Gasunie Kunstprijs (deel 3)
Lees ook:Genomineerden Gasunie Kunstprijs (deel 5)

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>