Genomineerden Gasunie Kunstprijs (deel 1)

De 16 genomineerde kunstenaars van de Gasunie Kunstprijs zullen nog tot eind juni moeten wachten op de uitslag, waar twee prijzen ter waarde van €10.000 uitgereikt zullen worden. Aangezien niet iedereen in staat zal zijn om naar de Gasunie in Groningen af te reizen om de expositie met eigen ogen te aanschouwen, heb ik alle genomineerden aangeschreven met de vraag of ze uitleg wilden geven over hun werk en werkwijze. In dit eerste deel zullen in willekeurige volgorde de werken van Arte Colder, Gijs van Lith en Jolijn de Wolf belicht worden.

Arte Colder

In het werk van Arte Colder staan machines en techniek veelal centraal. Colder zegt hierover: “Mijn werk beschouw ik als een verkapte vorm van archeologisch onderzoek naar de moderne wereld dat verbanden legt op een mystieke wijze. Fragmenten uit een wereld van verering, met linken naar de cargo-cultus. (waarin “primitieve” culturen westerse gebruiksvoorwerpen aanbidden en gebruiken in hun rituelen).”

© Arte Colder, Psychonaut, 2011, plakkaatverf, pen en potlood op papier, 45 x 45 cm.

“De militaire industrie, de verhouding tussen mens en machine, mystiek ( bijvoorbeeld de middeleeuwse alchemie of de vrijmetselarij ), rituelen en religieuze culten zijn centrale thema’s in mijn werk. Vervreemding en het spanningsveld tussen beeld en inhoud spelen een belangrijke rol die de composities tot een verhalend geheel maken. Er ontstaat een vreemde setting, waardoor de machines iets menselijks krijgen, of als props optreden.”

Over zijn werkwijze zegt hij: “Mijn manier van werken is vrij schematisch qua opzet en kent een duidelijke volgorde. Het werk wordt langzaam in lagen opgebouwd, zowel fysiek als inhoudelijk. Meestal maak ik gebruik van zorgvuldig geselecteerde foto’s en afbeeldingen als inspiratiebron en uitgangspunt. Vaak bestaat het werk uit complexe en verfijnde tekeningen waarbij details een belangrijke rol spelen. Er is een fijnzinnig, realistische beeldtaal ontstaan in verloop van tijd waarin telkens terugkerende elementen te vinden zijn.”

Gijs van Lith

Gijs van Lith omschrijft zijn schilderstijl en werkwijze als volgt: “Het werk bestaat uit twee thema’s; Materie (verf) en het Medium (schilderkunst). De dieptewerking van vorm en kleur zijn samen met het schilderen zelf het onderwerp. Het gaat om de zwaarte, diepte, de ‘doorleefdheid’ en het gevecht met de materie zelf. Het is voortdurend experimenteren en herdefiniëren van de schilderkunst zelf en haar

© Gijs van Lith, Physical Dialog uit de serie Skin, 2010-2011, Olie- Acryl-, Alkydlak en beits op canvas, 190 x 210 cm.

mogelijkheden in vorm, compositie, materiaal en beeltenis.”

“In het werk is techniek, ambacht, kennis en dus de uitvoering van de vorm een essentieel onderdeel van het beeld en de inhoud. Het minder besproken en vaak verkeerd gelezen onderwerp ‘de Huid’ maakt een groot deel uit van deze inhoud van mijn werk. Hierin liggen vele beslissingen en keuzes opgeslagen in de vorm van een opeenvolging van juiste schildershandelingen. Ik wil juist die geschiedenis van het doek, die juiste stapeling van handelingen. Door de huid stuk te maken en open te trekken, met behulp van een schuurmachine, ontbloot ik de oude lagen verf en worden de voorafgaande handelingen zichtbaar en weer opnieuw tot leven gewekt. Ik creëer hiermee een nieuw beeld met oude(re) beelden. Zoals in de serie “Skin”, waar o.a. de schilderijen Physical Dialog, A New Beginning, en Depth onderdeel van uitmaken.”

Jolijn de Wolf

© Jolijn de Wolf, Eva, 2010, Photographic etching, 95x 30 cm.

Jolijn de Wolf vertelt: “Mijn observaties in het dagelijks leven zijn het vertrekpunt van mijn werk. De gemene deler in deze observaties is onze relatie met tijd. Ervaringen als wachten, weggaan, vasthouden en loslaten: ze zijn allen tijdsgerelateerd. Hoe verbeeld ik verveling, verdwijnen, dreiging, maar ook hoop? Vragen als deze gebruik ik tijdens het maken van mijn werk, resulterend in onder andere fotopolymeer etsen: een visuele verbeelding van universele ervaringen in de tijd.”

De techniek die De Wolf gebruikt (fotopolymeer) is een lichtgevoelige etstechniek. “Door middel van het aanbrengen van lichtgevoelig folie op de plaat en deze te belichten met een negatief, is het mogelijk een ets van een foto te maken. Vaak bewerk en beschilder ik de negatieven.” Jolijn de Wolf maakt overigens naast fotopolymeer etsen ook video’s.

Binnenkort zullen de delen met de andere kunstenaars volgen.

Lees ook:Gasunie Kunstprijs 2011
Lees ook:Genomineerden Gasunie Kunstprijs (deel 3)
Lees ook:Genomineerden Gasunie Kunstprijs (deel 2)
Lees ook:Barry Reigate solo in Reflex Gallery
Lees ook:Genomineerden Gasunie Kunstprijs (deel 4)

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>