Tussen Kunst en Kitsch in 101 ontdekkingen

Tussen Kunst en Kitsch in 101 ontdekkingen CREDITS: Uitgeverij Waanders & De Kunst

Het AVROTROS-programma Tussen Kunst en Kitsch werd in 1984 voor het eerst uitgezonden. Naar aanleiding van het 30-jarige bestaan van Tussen Kunst en Kitsch is tot en met 12 juli 2015 in Museum Flehite in Amersfoort de tentoonstelling ’30 jaar Tussen Kunst en Kitsch in 101 ontdekkingen’ te zien. En bij deze tentoonstelling is ook een boek verschenen,  Tussen Kunst en Kitsch, 101 ontdekkingen.

In de 30 jaar dat Tussen Kunst en Kitsch wordt uitgezonden zijn er miljoenen mensen op een laagdrempelige manier in aanraking gekomen met kunst. Velen reizen af naar de diverse locaties waar de opnames plaatsvinden, meestal in een museum, maar ook andere locaties worden ingezet als decor voor het programma. De mensen die met hun zelf verworven of geërfde kunst naar Tussen Kunst en Kitsch afreisden, hoopten allemaal dat hun schilderij of sculptuur van een meesterkunstenaar zou blijken te zijn. Helaas voor de meesten van hen: niet zelden was hun object gewoon een geval van kitsch, waarbij opgemerkt dient te worden dat kitsch niet lelijk hoeft te zijn, maar waardevol in geld uitgedrukt, nee dat was het dan niet.

Toch bleken er in 30 jaar tijd daadwerkelijk objecten tussen te zitten met een mooi verhaal, van grote waarde of bijzondere afkomst. In het boek Tussen Kunst en Kitsch, 101 ontdekkingen van uitgeverij Waanders & De Kunst uit Zwolle staan 101 ontdekkingen die in de afgelopen 30 jaar zijn gedaan tijdens de opnames van het programma. Het boek biedt echter meer. Niet alleen de 101 ontdekkingen, een selectie van de diverse experts die meewerken aan het programma, komen aan bod. Ook krijg je een kleine blik achter de schermen van het tv-programma. Er wordt teruggeblikt op hilarische momenten en op de diverse museale ontdekkingen die in de loop der jaren plaatsvonden. Zo vond het Markiezenhof in Bergen op Zoom dankzij één van de eerste afleveringen van Tussen Kunst en Kitsch bij expert Saam Nijstad twee portretten terug van de schilder Pieter van der Werf. De portretten gaven de bewindvoerders van het Markiezenhof weer. Na de uitzending wist het Markiezenhof de portretten te verwerven, waarbij het tv-programma indirect bijdroeg aan het laten terugkeren van objecten naar de plaats van herkomst, het Markiezenhof.

Uiteindelijk zul je echter vooral genieten van de 101 ontdekkingen die door de experts worden gepresenteerd. De zilverexpert Emiel Aardewerk denkt bijvoorbeeld met liefde terug aan de uitzending van 10 februari 2010 bij Sociëteit De Witte in Den Haag, waar hij een zilveren inktstel van Gregorius van der Toorn onder ogen kreeg. Het inktstel was nog in topconditie, ondanks dat het jaren in een koffer op een zolder lag, langzaam verkleurend naar zwart. Eenmaal opgepoetst bleek het een waardevol stukje zilver te zijn van één van de beroemdste zilversmeden die ons land rijk was. De waarde: 35.000 euro.

Martijn Akkerman, de juwelenexpert van Tussen Kunst en Kitsch, benoemt ook enkele van zijn ontdekkingen, waaronder de broche van JAHN & BOLIN. De broche kwam voor in de uitzending van 8 oktober 2014, in het Utrechtse Spoorwegmuseum. Identificatie van de broche kwam vooral tot stand door middel van het bewaard gebleven etui, omdat de sieraden van JAHN & BOLIN meestal niet gesigneerd werden. De eigenaar van de broche werd blij gemaakt met een getaxeerde waarde van 60.000 euro.

Bijzondere ontdekking van Bas Hesselink, expert boeken, prenten en tekeningen,  is het Album Amicorium. Een vriendenboek van de moeder van de eigenaar, waarbij de moeder vanaf 1900 tot 1915 bekenden en vrienden vroeg iets te tekenen in het boek. Omdat haar ouders een galerie hadden, werden ook kunstenaars verzocht iets te tekenen in moeders vriendenboek. Het leidde tot een prachtig naslagwerkje met bijdragen van Isaac Israëls, Max Liebermann en Jan Toorop. Tijdens de taxatie in het Wereldmuseum Rotterdam werd dit bijzondere Album Amicorium geschat op een waarde van 25.000 euro.

Dit zijn slechts drie van de 101 ontdekkingen die in het boek aan bod komen, de rest zult u zelf moeten ontdekken. Ontdekken is bovendien iets wat de experts ook aanraden. Voor de experts namelijk hun ontdekkingen aan u presenteren geven zij tips om in de wereld van kunst en antiek het kaf van het koren te scheiden. Daarmee is Tussen Kunst en Kitsch, 101 ontdekkingen niet alleen een bijzonder naslagwerk uit het verleden van een illuster tv-programma, maar bovendien een handige gids om op zoek te gaan naar eigen smaak en waardevolle objecten waar je een leven lang plezier van kunt hebben.

Het boek Tussen Kunst en Kitsch, 101 ontdekkingen is verkrijgbaar voor 19,95 euro via uitgeverij Waanders & De Kunst

ISBN 978 94 6262 037 7