Groot overzicht Jan Fabre in Het Noordbrabants Museum

Jan Fabre, De goddelijke vruchtbaarheid, 2015, polymeer, opgezette vogel en natuurlijk geruide juweelkeverdekschilden, 126 x 37 x 67 cm,copyright: Angelos bvba

Jan Fabre, De goddelijke vruchtbaarheid, 2015, polymeer, opgezette vogel en natuurlijk geruide juweelkeverdekschilden, 126 x 37 x 67 cm,copyright: Angelos bvba

In de zomer van het Boschjaar presenteert Het Noordbrabants Museum een grote overzichtstentoonstelling van Jan Fabre (1958, Antwerpen). Centraal staat een serie mozaïekpanelen van juweelkeverdekschildjes getiteld Tribute to Hieronymus Bosch in Congo. In deze reeks vestigt Jan Fabre de aandacht op de wreedheden uit het koloniale verleden van Belgisch-Congo. Daarbij maakt hij gebruik van de beeldtaal van Jheronimus Bosch. 

In het kader van het Jheronimus Bosch 500 jaar heeft Het Noordbrabants Museum onlangs ook één van Fabres monumentale mozaïekpanelen aangekocht. De aankoop werd mede mogelijk dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. Het werk De postvogels van de geschiedenis is onderdeel van de serie panelen Tribute to Hieronymus Bosch in Congo waarbij Fabre zich heeft laten inspireren door de beeldtaal van Jheronimus Bosch. De fantasiefiguren van Bosch gebruikt hij om de wreedheden en absurditeit van het koloniale verleden van Belgisch-Congo te verbeelden. Voor Fabre is de serie een onderzoek naar ‘the imagination of cruelty and the cruelty of imagination’.¹ Net als zijn voorganger Jheronimus Bosch houdt Fabre de mensheid een spiegel voor: hij laat ons zien wat de gevolgen zijn van menselijk gedrag. Helaas hebben thema’s als de wreedheid van de mens niets aan actualiteit verloren.

Het werk De postvogels van de geschiedenis zal samen met een twintigtal panelen uit de Bosch-serie te zien zijn in de tentoonstelling Jan Fabre – Tribute to Hieronymus Bosch in Congo. Door het gebruik van iriserende juweelkeverdekschilden lijken de kunstwerken haast van kleur te veranderen en krijgen ze een mysterieuze, onwerkelijke uitstraling. De rest van het museum blijft ook niet onberoerd door Fabre. In de Tuingalerij creëert hij met bijzondere vogelsculpturen een eigen interpretatie van de Tuin der Lusten. De vaste collectie Zuid-Nederlandse meesters van het museum is door Fabre aangevuld met werk uit zijn grote oeuvre. Hiermee zoekt hij de dialoog op met zijn voorgangers en landgenoten uit de 17e eeuw.

Bosch en Jan Fabre blijven dit najaar bewoners van Het Noordbrabants Museum. Jan Fabre ontwierp een hedendaagse variant van het verloren gegane wandtapijt ‘De Strijdolifant’ dat werd gemaakt naar schilderijen van Bosch. In samenwerking met het TextielMuseum brengt Het Noordbrabants Museum het tapijt opnieuw tot leven. Het tapijt is te zien in Het Noordbrabants Museum van 29 oktober 2016 tot en met 29 januari 2017. De tentoonstelling van Jan Fabre is te zien van 11 juni tot en met 18 september. De genoemde tentoonstellingen maken onderdeel uit van Bosch Grand Tour, waarin zeven vooraanstaande Brabantse musea zich met een actueel tentoonstellingsprogramma rondom Jheronimus Bosch presenteren. Meer informatie is te vinden op www.bosch500.nl/grandtour

BRON: Persbericht Het Noordbrabants Museum

Lees ook:Koning opent grootste Jheronimus Bosch-tentoonstelling ooit
Lees ook:Het Noordbrabants Museum heropent in de geest van Bosch
Lees ook:2016: het jaar van Bosch in Het Noordbrabants Museum
Lees ook:Jan Fabre blaast De Strijdolifant van Bosch nieuw leven in
Lees ook:Het Noordbrabants Museum blijft in de ban van Bosch

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>