Het Rijksmuseum op je bord in RIJKS®

Restaurant RIJKS® per 1 november CREDITS: Erik Smits

Restaurant RIJKS® per 1 november CREDITS: Erik Smits

Op 1 november opent RIJKS®, het nieuwe restaurant van het Rijksmuseum in de vernieuwde Philipsvleugel. RIJKS® telt 140 zitplaatsen, een aparte ruimte voor 36 gasten en een terras met 130 plaatsen. Het restaurant is zeven dagen per week open voor lunch en diner tussen 11.30-23.00 uur. Op de kaart staan gerechten met voornamelijk producten van Nederlandse bodem. Een team van topchefs onder leiding van Joris Bijdendijk krijgt elk seizoen versterking van een internationaal vermaarde gastkok. Margot Janse uit Zuid-Afrika bijt het spits af in januari.

In RIJKS® staat het Hollandse product centraal. Net als in de kunst laten executive chefJoris Bijdendijk en chefkoks Wim de Beer en Jos Timmer, allen afkomstig van toonaangevende Nederlandse restaurants, zich inspireren door vele exotische smaken die de Nederlandse keuken door de eeuwen heen hebben beïnvloed. RIJKS® nodigt daarom elk seizoen een internationale gastkok uit, vergelijkbaar met een gastconservator. Begin januari laat de van oorsprong Nederlandse Margot Janse haar licht schijnen over de menukaart en stelt met de chefs nieuwe gerechten samen. Haar restaurant The Tasting Room / Le Quartier Français in het Zuid-Afrikaanse Franschhoek, staat al jaren in de top 100 van de beste restaurants ter wereld.

Volgens Wim Pijbes, hoofddirecteur Rijksmuseum, vertelt het Rijksmuseum het verhaal van Nederland. “Ook zien we de invloeden uit verre en dichtbije buitenlanden. In RIJKS® zetten we die lijn voort: kwaliteit, authenticiteit en uniciteit vertaald naar de keuken, de chefs, het interieur en de locatie. RIJKS® is het Rijksmuseum op je bord.”

De producten waarmee de Rijkskeuken werkt zijn  niet alleen van de beste kwaliteit, maar waar mogelijk biologisch en/of kleinschalig geproduceerd. De chefs delen het gedachtengoed van Slow Food. Op de kaart zie je deze trend terug in gerechten die zijn bereid met ingrediënten van de Ark van de Smaak, een lijst met traditionele, ambachtelijke ‘vergeten’ streekproducten. Om zoveel mogelijk van de kleurrijke keuken te proeven staan koude en warme gerechten op de kaart die opgediend worden om te delen. Als equivalent van het meergangendiner is er de Rijkstafel, een tafel vol kleine gerechten. Uiteraard kan ook à la carte worden besteld.

RIJKS® schenkt daarbij wijnen van uitsluitend Nederlandse wijnboeren en domeineigenaren over de hele wereld. Op de drankenkaart staan verder ambachtelijk gestookte jenevers en likeuren van onder andere Bols en Van Wees, cocktails en Nederlandse bieren van brouwerijen als Heineken, La Trappe, De Molen en Jopen Bier. De vruchtensappen komen van Jus de Pommes uit Ouddorp.

Het interieurontwerp en de inrichting zijn van Paul Linse, bekend van interieurontwerpen voor het vernieuwde Rotterdam Centraal, Brasserie de Plantage bij Artis en tal van projecten op Schiphol. Studio Linse ontwierp voor het Rijksmuseum ook het café en de espressobars. Een mix van materialen als brons, eiken, marmer, blauwstaal en suède in combinatie met designmeubelen en -lampen geven RIJKS® een stoer en stijlvol karakter. In de grote open keuken kijk je vanaf de witmarmeren bar naar het werk van de koks. Eén ruimte kan worden afgesloten voor een privélunch of –diner voor 36 gasten.

RIJKS® is een joint venture van Vermaat Groep en Rijksmuseum. Het familiebedrijf uit IJsselstein heeft zich sinds 1978 ontwikkeld van delicatessenwinkel tot toonaangevend bedrijf in horeca- en retailconcepten. Vermaat werkt ook onder meer samen met het Nationaal Militair Museum, het Mauritshuis, Artis, Schiphol en het Radboud UMC. Volgens Paul Vermaat, algemeen directeur Vermaat, is zijn bedrijf erg trots. “We zijn er als familiebedrijf bijzonder trots op dat we, na onze succesvolle samenwerking in het café van het Rijksmuseum, nu dit mooie restaurant hebben neergezet, samen met het Rijksmuseum, architect Paul Linse en alle betrokkenen.”

Heineken ontbreekt ook niet in RIJKS®. Bierbrouwer Gerard Adriaan Heineken was eind 19de eeuw direct betrokken bij de bouw van het Rijksmuseum. Tegenwoordig is Heineken een van de sponsors van het Rijksmuseum. Ter ere van de bijzondere band tussen deze twee Amsterdamse iconen ontwierp Heineken de Amsterdam Originals: een serie van zeven Heineken flesjes die door de verrassende toepassing van bekende kunstwerken uit het Rijksmuseum een unieke collectie vormt. Een speciale rol is er ook voor Douwe Egberts. In RIJKS® maar ook in het café en de espressobars van het Rijksmuseum ontwikkelde Douwe Egberts als sponsor van het Rijksmuseum een nieuwe koffieblend. Deze D.E. Dutch Master Blend is geïnspireerd op de rijke historie van de Nederlandse koffiecultuur. Van Sumatra komen de Mandeling bonen met rijke kruidige en houtige smaken. Uit Centraal- en Zuid-Amerika komen fruitige Colombia’s en zachte Brasils. De nieuwe melange is ook te koop in de Rijksshop.

RIJKS® bevindt zich in de Philipsvleugel, de tentoonstellingsvleugel van het Rijksmuseum. Vanaf 1 november is daar de tentoonstelling Modern Times. Fotografie in de 20ste eeuw te zien. In februari volgt dé tentoonstelling van 2015: Late Rembrandt. Het gedeelte waar nu RIJKS® is, werd begin 20ste eeuw toegevoegd aan het hoofdgebouw. Het restaurant is toegankelijk vanaf de Museumstraat aan de kant van het Museumplein.

Lees ook:Aziatische topchef André Chiang te gast in RIJKS®
Lees ook:Koken met kunst: Rijksmuseum lanceert eigen kookboek
Lees ook:Lyske Gais en Lia Duinker winnen Rijksstudio Award 2015
Lees ook:De kinderen van het Rijksmuseum op een Kinderpostzegel
Lees ook:De herontdekking van de gerechten van het tsarenhof

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>