Juane Xue geeft rijkdom aan kleur

Juane Xue Color is my greatest wealth CREDITS: Waanders & De Kunst

De Chinese kunstenares Juane Xue is een bijzondere kunstenares. Ogenschijnlijk hebben haar werken een westerse invloed, maar wie dieper durft te kijken, ziet wel degelijk oosterse invloeden. Dit kijken kan bij de tentoonstelling in Slot Zeist die momenteel te zien is, maar kan ook in het boek ‘Juane Xue, Color is my greatest wealth’.

Het mooie aan dit boek is dat je keer op keer opnieuw de werken van Xue kunt ontdekken, zonder dat je voor iemand anders het zicht op de werken belemmert tijdens de expositie. Het boek gaat echter verder dan alleen het tonen van de werken van Juane Xue. Het gaat ook in op de persoon achter de kunstenaar, iets waar Kunst.blog.nl altijd een grote fan van is. Het zien van de persoon achter het werk geeft inzicht in datzelfde werk. Dat is zeker zo bij dit boek. De persoon Juane Xue is veelzijdig en kunstig, met oog voor detail. Dat oog voor detail komt terug in haar werken. Een klein object kan opeens heel groots ogen, simpelweg door de techniek van de kunstenaar. Door het talent van Juane Xue worden objecten daadwerkelijk gecreëerd, misschien wel opnieuw gecreëerd.

Wie kijkt naar haar werken, in het boek of bij de expositie, kan niet anders dan concluderen dat er een waar kunstenaar in de Chinese schuilt. De manier waarop een tafelkleed in de wind lijkt te dansen, terwijl er gebruik wordt gemaakt van diverse soorten kleuren, tinten en accenten; het is een bijzondere gewaarwording. Net zo bijzonder zijn de objecten in haar werken: van een stilleven tot een model of een dagelijks tafereel op straat maar ook een landschap of een weergave van architectuur, ze kan het allemaal. De veelzijdigheid van Juane Xue uit zich niet alleen in haar onderwerpen, maar ook in de materialen waar ze mee werkt. Aquarel, gouache, maar met name olieverf, met alle materialen kan ze uit de voeten. Het gebruik van haar materialen en het talent om een weergave waarheidsgetrouw neer te zetten, geeft bij haar werken het effect van herkenning: ze toont hoe het is, hoe het kan zijn, in de ochtend, middag of avond.

Wie houdt van het wegdromen in een boek, van boeken die inspiratie bieden of gewoon van boeken die mooi zijn om in te zien, doet er verstandig aan dit boek aan te schaffen. Het zal zeker geen teleurstelling zijn.

Op dit moment is het werk van Juane Xue te zien in Slot Zeist. Deze expositie in de Culturele Vleugel is te zien tot en met 30 augustus. Het boek is te koop voor 25,00 euro (ISBN 978 94 6262 011 6) in paperback-versie (Engels) en in een gebonden versie voor 35,00 euro (ISBN 978 94 6262 012 3). Het boek wordt uitgegeven door uitgeverij Waanders & De Kunst.