Galerie in moderne kunst heeft het zwaar

Jean-Dupuy-Galerie-Philippe-Pannetier-NImes-Exposition-2002 CREDITS: Wikimedia Commons

Jean-Dupuy-Galerie-Philippe-Pannetier-NImes-Exposition-2002 CREDITS: Wikimedia Commons

De galerie in moderne kunst heeft het zwaar in de huidige markt. Dat blijkt uit een morgen te publiceren rapport van de Nederlandse Galerie Associatie (NGA), waar NRC Q al inzage in had. In de afgelopen vier jaar nam het aantal galeries in naoorlogse kunst met 14% af. Dat zijn er 80 minder dan in 2010. 

Sinds 2010 is er sprake van een dalende lijn in het aantal galeries, maar ook in het aantal banen in deze sector. Het aantal banen nam met 22% af tot ongeveer 1.000. Ook de brancheomzet neemt af. Hier is sprake van een daling met 27% tot 87 miljoen euro volgens NRC Q. Ruim 50% van de 475 galeriehouders in hedendaagse kunst moet het doen met een jaaromzet minder dan 75.000 euro. Bijna een derde zet zelfs minder dan 25.000 euro om. Een galerie moet uit de omzet echter niet alleen de kosten voor het pand betalen, maar ook de fiscus en exposerende kunstenaars. Met een totale jaaromzet van 87 miljoen euro doet de Nederlandse galeriesector het zeker niet goed. Wie bijvoorbeeld kijkt naar de maandomzet van Larry Gagosian, de Amerikaanse kunsthandelaar en galeriehouder, ziet dat hij in een maand tijd de complete jaaromzet voor heel Nederland binnenhaalt in een maand.

De galeries in Nederland hebben vooral last van de economische crisis. Daardoor is de markt voor met name zakelijke kunst ingestort. Bedrijven investeren minder in kunst en doen soms zelfs werken van de hand. Particuliere kunstkopers zijn er nog wel steeds, maar zij oriënteren zich meer online en doen minder dure aankopen. Wat ook meespeelt is dat galeries minder verkoopexposities houden. In plaats daarvan nemen ze vaker deel aan beurzen. Opvallend is verder dat de sector vergrijst: van de gestopte galeries is het gros een jonge en dus nog niet zo lang bestaande galerie. Het is voor de sector echter goed dat er een balans ontstaan, zodat oude galeries met de tijd mee blijven gaan en innoveren. Jonge galeriehouders kunnen de oudere galeriehouders daarin bijstaan.

Lees ook:Amsterdam Drawing: een papieren cadeautje
Lees ook:Galerie Frank Taal wint titel Galerie van het Jaar 2015
Lees ook:Kunst voor weinig op Affordable Art Fair
Lees ook:Jan van Hoof Galerie is Galerie van het Jaar 2017
Lees ook:VSB Fonds bezuinigt op kunst

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Galerie in moderne kunst heeft het zwaar

  1. Jos Plompen

    Gelukkig zijn er ook nog nieuwe initiatieven die het wel goed doen. Carré d’artistes is anderhalf jaar begonnen in Nederland en heeft nu al drie galeries (Utrecht, Den Haag en Amsterdam). Daar werken 10 mensen en worden per jaar een paar duizend werken verkocht. Sleutel tot succes? Toegankelijk, laagdrempelig, betaalbaar en super-service.

      /   Reply  / 
    1. José van der Wegen Auteur

      Beste Jos,

      Dat is goed nieuws! Gelukkig zijn er inderdaad uitzonderingen en initiatieven die wel werken! Carré d’artistes is daar dan een voorbeeld van. Uiteraard heb ik een kijkje genomen bij Carré d’artistes en er zitten prachtige werken tussen! Het concept vind ik erg bijzonder, met de wisselwerking tussen binnen- en buitenlandse kunst bij diverse galeries. Kortom: erg fijn om te horen dat het ook goed kan gaan!

        /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>