Curator’s Choice: Museum Jan Cunen

Terug van een korte vakantie staat er met de Curator’s Choice iedere woensdag een ander museum in de spotlight. Één van de conservatoren van het betreffende museum zal vertellen over het museum, zichzelf en een bijzonder werk uit de collectie van het museum. De Curator’s Choice van deze week is van conservator Marjan van Heteren van Museum Jan Cunen te Oss./ Every Wednesday a different museum takes the spotlight with the Curator’s Choice. This week’s Curator’s Choice is from Marjan van Heteren from Museum Jan Cunen in Oss. The English version of the text can be found directly below the Dutch version.

 

Façade Museum Jan Cunen in Oss

Museum Jan Cunen is een dynamisch museum met een sterke, heldere profilering gericht op hedendaagse- en negentiende-eeuwse beeldende kunst. De initiatiefnemer en eerste conservator was de stadsarchivaris Jan Cunen (1884-1940), naar wie het museum in 1949 postuum werd vernoemd. Het museum is gehuisvest in de fabrikantenvilla die in 1888 aan de Molenstraat werd gebouwd voor Arnold van den Bergh (een van de grondleggers van het latere Unilever) en het heeft de fraaiste collectie op het gebied van negentiende-eeuwse kunst beneden de rivieren. In de verzameling bevinden zich werken van onder anderen Andreas Schelfhout, Louis Meijer, Hendrik Willem Mesdag, de gebroeders Maris en George Hendrik Breitner. Vanaf 1980 is de hedendaagse kunst eveneens een belangrijk verzamelgebied en sindsdien is werk verworven van kunstenaars als Jan Andriesse, Pieter Engels, Ronald Ophuis en Marc Mulders. Educatie is in Museum Jan Cunen volledig verweven in het tentoonstellingsprogramma.

Fredrik Marinus Kruseman (1816-1882), Winterlandschap met watermolen bij Vilvoorde, 1844, Paneel, 65 x 86 cm, Collectie Museum Jan Cunen Oss

Marjan van Heteren is conservator negentiende-eeuwse schilderkunst en momenteel bereidt ze twee tentoonstellingen voor. De tentoonstelling “Van geheimzinnige schoonheid. Piet Meiners (1857-1903). Een vergeten kunstenaar” zal begin 2013 opengaan voor het publiek en toont het door zijn vroegtijdig overlijden ten onrechte vergeten oeuvre van een van de Schilders van Tachtig.

De tweede expositie in voorbereiding betreft “Kunstbroeders. Het schildersgeslacht Kruseman”. Van de diverse telgen uit dit vermaarde geslacht heeft het museum het afgelopen decennium fraaie werken kunnen verwerven. Zo is Fredrik Marinus Kruseman vertegenwoordigd met het schilderij Winterlandschap met watermolen bij Vilvoorde, 1844 en Jan Adam Kruseman met het prachtige schilderij De wijze en dwaze maagd, 1848.

Jan Adam Kruseman (1804-1862), De wijze en dwaze maagd, 1848, Olie op doek, 95 x 77 cm, Collectie Museum Jan Cunen Oss

De Haarlemse kunstenaar Jan Adam Kruseman staat vooral bekend als portrettist van de gegoede burgerij en de koninklijke familie, maar hij schilderde ook scènes uit de vaderlandse geschiedenis en uit de bijbel. In 1848 vervaardigde hij De wijze en de dwaze maagd, een verbeelding van het verhaal dat Jezus kort voor zijn dood vertelde aan zijn discipelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de annunciatie werd dit verhaal slechts zelden door kunstenaars verbeeld. Kruseman gaf de parabel vrij letterlijk weer: de dwaze maagd, die extra olie was vergeten, ligt met gedoofde lamp te slapen, terwijl de wijze met brandende lamp en een kruik met olie alert de komst van de bruidegom afwacht. Op virtuoze wijze schilderde Kruseman de prachtige stof van haar jurk in het schijnsel van de olielamp. Dankzij de bewaard gebleven verkoopboeken van de kunstenaar is bekend dat het schilderij direct na de tentoonstelling waarop Kruseman het schilderij toonde, werd verkocht aan de advocaat Mr. Simeon Petrus baron van Heemstra. In oktober noteerde Kruseman dat hij het schilderij, samen met een postuum portret van de in het kraambed overleden barones van Heemstra-Fabricius, afleverde voor een totaalbedrag van 1593 gulden, waarvan 800 gulden werd gerekend voor het historiestuk. Overigens leverde Kruseman binnen een jaar ook nog een kopie van het schilderij plus een portret van de baron en zijn twee dochters gezeten voor het schilderij van zijn vrouw. Het gloedvolle schilderij, dat zich nog altijd in de originele, rijkelijk gedecoreerde vergulde lijst bevindt, behoort tot al sinds de aankoop ervan tot de favorieten van de conservator.

De tentoonstelling “Kunstbroeders. Het schildersgeslacht Kruseman” in Museum Jan Cunen staat gepland voor 2013-14. Voor meer informatie over het museum en de collectie, zie www.museumjancunen.nl of www.collectieonline.nl.

 

Exterior Museum Jan Cunen in Oss

Museum Jan Cunen is a dynamic museum with a strong, clear profile which is focused on contemporary and nineteenth-century art. The founder and first curator, the city archivist Jan Cunen (1884-1940), after whom the museum was named posthumously in 1949. The museum is housed in a manufacturer’s villa which was built at the Molenstraat in 1888 by Arnold van den Bergh (one of the founders of what would later become Unilever) it has the finest collection in the field of nineteenth-century art below the rivers. The collection contains, among others, works by Andreas Schelfhout, Louis Meijer, Hendrik Willem Mesdag, the Maris brothers and George Hendrik Breitner. From 1980 onwards, the contemporary art collection has become an important collection area as well and since then the museum acquired works by contemporary artists like Jan Andriesse, Peter English, Ronald Ophuis and Marc Mulders. Education is fully integrated throughout the exhibition program in Museum Jan Cunen.

Fredrik Marinus Kruseman (1816-1882), Winterscenery with watermill near Vilvoorde, 1844, Panel, 65 x 86 cm, Collection Museum Jan Cunen Oss

Marjan van Heteren is curator nineteenth-century painting and she is currently preparing for two exhibitions. The exhibition “Of mysterious beauty. Piet Meiners (1857-1903). A forgotten artist” will open to the public early 2013 and will showcase the, due to his early passing, unjustly forgotten oeuvre of one of the Painters of the Eighties (a group of painters who were active in the years 1880-1895).

The second exhibition is “Brothers in art. The painters family Kruseman.” The museum has been able to acquire various beautiful works by different family members of this illustrious family. Thanks to these acquisitions Fredrik Marinus Kruseman is represented with the painting Winterscenery with watermill near Vilvoorde, 1844 and Jan Adam Kruseman with the wonderful painting The wise and foolish virgin from 1848.

Jan Adam Kruseman (1804-1862), The wise and foolish virgin, 1848, Olie on canvas, 95 x 77 cm, Collection Museum Jan Cunen Oss

The artist Jan Adam Kruseman from Haarlem is mostly known for his portraits of the bourgeoisie and the royal family, but he also painted historical and biblical scenes. In 1848 he painted The wise and the foolish virgin, depicting a biblical scene from the story that Jesus told his disciples shortly before his death. In contrast to the Annunciation, this scene was rarely depicted by artists. Kruseman depicted the parable quite literally: the foolish virgin who had forgotten to bring extra oil, is sleeping with her dimmed oil lamp, while the wise virgin is awaiting the arrival of the bridegroom with a burning oil lamp and a jar with extra oil. Kruseman painted the beautiful fabric of her dress in the glimmer of the oil lamp. Because of preserved selling books of the artist it is known that the painting was sold to the lawyer Mr. Simeon Peter Baron van Heemstra immediately after the exhibition where Kruseman’s work was on display. In October Kruseman recorded that he delivered this painting to the Baron along with a posthumous portrait of Baroness van Heemstra-Fabricius, who died of childbirth, for a total amount of 1593 guilders, of which 800 guilders were calculated for the history painting. Kruseman also delivered a copy of the painting and a portrait of the baron and his two daughters who are posing in front of the painting of the Baroness within a year’s time. This radiant painting, which still has its original, richly decorated gilt frame, belongs to the curator’s favorites ever since the acquisition of the painting.

The exhibition “Brothers in art. The painters family Kruseman” in Museum Jan Cunen is planned for 2013-2014. For further information about the museum and the collection, please go to www.museumjancunen.nl or www.collectieonline.nl.

Lees ook:Curator’s Choice: De Mesdag Collectie
Lees ook:Curator’s Choice: Het Bonnefantenmuseum
Lees ook:Curator’s Choice: Singer Laren
Lees ook:Curator’s Choice: Museum Flehite
Lees ook:Tweede editie Spoken Art in Brave Hendrik

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>