Curator’s Choice: Museum Het Valkhof

Elke woensdag staat er met de Curator’s Choice een ander museum in de spotlight. Één van de conservatoren van het betreffende museum zal vertellen over het museum, zichzelf en een bijzonder werk uit de collectie van het museum. De Curator’s Choice van deze week is van  conservator Frank van de Schoor van Museum Het Valkhof te Nijmegen/ Every Wednesday a different museum takes the spotlight with the Curator’s Choice. One of the museums curators will write about the museum and an extraordinary work in the museum’s collection. This week’s Curator’s Choice is from curator Frank van de Schoor from Museum Het Valkhof in Nijmegen. The English version of the text can be found directly below the Dutch version.

Façade Museum Het Valkhof. Foto: Thijn van de Ven

Romeinse archeologie, oude kunst en moderne kunst. U vindt deze collecties onder één dak in Museum Het Valkhof in Nijmegen. Het museum staat aan de rand van het historische Valkhofpark, waar ooit een Romeins legerkamp lag. In een sprankelend, modern gebouw, ontworpen door architect Ben van Berkel, kunt u genieten van archeologische vondsten, 17de-eeuwse schilderijen en moderne schilderkunst. Maar ook van een aantrekkelijk programma van tentoonstellingen en activiteiten.

Frank van de Schoor (1954) is conservator moderne kunst in Museum Het Valkhof. Hij studeerde kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Was werkzaam als conservator moderne kunst bij het museum Commanderie van St. Jan, Nijmegen (1991-1998) en is sinds 1998 conservator moderne kunst in Museum Het Valkhof, Nijmegen. Frank van de Schoor organiseerde tal van middelgrote en grote tentoonstellingen in beide musea, onder andere: Pop Art in Nederland (1993), Panamarenko (2001), Jan Fabre (2002), Woody van Amen & Collectie Becht (2003), Shinkichi Tajiri (2003), Toon Teeken (2006), Ruud van Empel (2007), Koen Vanmechelen (2008), Ferdi – Hortisculpture (2008), Jan Jansen & Swip Stolk (2009) en Berend Strik (2010).

Het favoriete kunstwerk van Frank van de Schoor is Pin up van Lucassen uit 1969- ‘70. Lucassen heeft midden jaren zestig onder invloed van de internationale pop art-beweging gewerkt. Hij zocht zijn onderwerpen graag in clichés. Hij zag het als een uitdaging om aan de dingen die we dagelijks om ons heen zien een eigen interpretatie te geven. Een directe bron van inspiratie voor het realisme van Lucassen waren de beelden die tot hem kwamen via reclame, stripfiguren (Kuifje), televisie, illustraties en beeldende kunst (bijv. werk van Tom Wesselmann, James Rosenquist en Roy Lichtenstein). Ook verwerkte hij filmhelden van Walt Disney, zoals Donald Duck en Mickey Mouse in zijn doeken.

Lucassen, Pin up, 1969-’70, oil on canvas, 170 x 200 cm © Collection Museum Het Valkhof

Samen met de kunstenaars Ger van Elk en Jan Dibbets richtte hij in 1967 het Internationale Instituut voor Herscholing van Kunstenaars op. Aankomende ‘cursisten’ konden hun keuze maken uit de drie plaatjes waarop honden stonden afgebeeld, op verschillende manieren weergegeven. De voorkeur voor een bepaalde stijl gaf aan welke cursus voor de betreffende persoon het meest geschikt werd geacht. Dibbets ‘doceerde’ de geometrisch gerichte Hard Edge, Van Elk leerde zijn studenten de geheimen van plastics en polyester. Lucassen fungeerde als de Pop Art-meester: “Lucassen schenkt u een zonnige levenskijk. Schilderde u tot voor kort slechts uien en eieren, na één les reeds ziet u de schoonheid van de knakworst”.

Het schilderij Pin up (1969-’70) ademt de sfeer van pop art. De schaars geklede vrouw op de voorgrond is een citaat van het werk van de Britse schilder Allen Jones, die tot de pop art in Engeland wordt gerekend. In de deuropening is een wonderlijk weergegeven diertje te zien met de benaming Ernst. Hiermee verwijst Lucassen naar de kunstenaar Max Ernst, bekend van de vooroorlogse surrealistische stroming. Zodoende komen in Pin up het triviale van de pop art en het verwrongen beeld van het surrealisme samen.

Het schilderij is vervaardigd in de laatste fase van de pop art-stroming in Nederland. In het werk klinken met name invloeden door van de verhalende Britse pop art.

Museum Het Valkhof, Kelfkensbos 59, Nijmegen, T 024-360 88 05, www.museumhetvalkhof.nl. Open: di-zo: 11-17; op de maandagen in de korte vakanties. Kosten entree: 17 jaar en ouder € 7,00; 4 t/m 16 jaar € 3,50; 65+ € 5,00; Museumkaart gratis.

Façade Museum Het Valkhof. Foto: Thijn van de Ven

In Museum Het Valkhof in Nijmegen you can find different collections like Roman antiquities, old masters and modern art all under the same roof. The museum is located on the edge of the historic Valkhofpark, which was once the site of a Roman encampment. In a sparkling, modern building, designed by architect Ben van Berkel, you can enjoy archaeological finds, 17th- century paintings and contemporary art as well as an exciting program of exhibitions and activities.

Frank van de Schoor (1954) is curator of modern art at Museum Het Valkhof. He studied Art History at the University of Utrecht. He worked as curator of modern art at the museum Commanderie of St. John in Nijmegen (1991- 1998) and since 1998 he works as curator of modern art at Museum Het Valkhof in Nijmegen. Frank van de Schoor was responsible for numerous medium and large exhibitions at both museums, for example: Pop Art in the Netherlands (1993), Panamarenko (2001), Jan Fabre (2002), Woody van Amen & Collection Becht (2003), Shinkichi Tajiri (2003), Toon Teeken (2006), Ruude van Empel (2007), Koen Vanmechelen (2008), Ferdi- Hortisculpture (2008), Jan Jansen & Swip Stolk (2009) and Berend Strik (2010).

Frank van de Schoor’s favourite artwork is Pin up by Lucassen from 1969- ’70. Lucassen worked under the influence of the international pop-art movement in the mid- sixties. In that period he liked to look for subjects in clichés. He thought it was a challenge to give his own interpretation of things that we see around us everyday. A direct source of inspiration for Lucassens realism where the images he was confronted with through advertisements, commercials, cartoon characters (like Tintin), television, illustrations and visual arts (for ex. works by Tom Wesselman, James Rosenquist and Roy Lichtenstein). He also used movie characters by Walt Disney in his paintings such as Donald Duck and Mickey Mouse.

Lucassen, Pin up, 1969-’70, oil on canvas, 170 x 200 cm © Collection Museum Het Valkhof

Together with the artists Ger van Elk and Jan Dibbets he founded the International Institute for  the Retraining of Artists in 1967. All new ‘students’ could choose from three images on which dogs were depicted in three different ways.  The preference for a certain style indicated which course was considered most appropriate for that person. Dibbets ‘taught’ the geometrically oriented Hard Edge, Van Elk  taught his students the secrets of plastics and polyester. Lucassen was seen as the Pop Art- master: “Lucassen gives you a positive outlook on life. If you were only painting onions and eggs before, after only one lesson you will recognize the beauty of a frankfurter”.

The painting Pin up (1969- ’70) radiates the pop art atmosphere. The scantily clad woman in the foreground is a quote from the work of the British painter Allen Jones, who belonged to the pop art movement in England. In the doorway, you can see a strange creature with the name Ernst. With this, Lucassen refers to the artist Max Ernst, who is known for the famous pre-war Surrealist movement. Thereby Pin up combines the trivial of pop art and the distorted image of surrealism.

The painting was made in the last phase of the Pop Art movement in the Netherlands. This artwork particularly shows the influences of the narrative type of British Pop Art.

Museum Het Valkhof, Kelfkensbos 59, Nijmegen, T 024-360 88 05, www.museumhetvalkhof.nl. Opened: Tuesday-Sunday: 11.00 -17.00 hrs; Also opened on Mondays during the short holidays. Tickets: 17 yrs and up € 7,00 ; 4 t/m 16 yrs € 3,50; 65+ € 5,00; Museumkaart gratis

Lees ook:Aankondiging: Curator’s Choice
Lees ook:Curator’s Choice: Museum Jan Heestershuis
Lees ook:Biënnale Gelderland is klaar voor de Reload
Lees ook:Curator’s Choice: Museum Belvédère
Lees ook:Curator’s Choice: Museum Jan Cunen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>