Rijksmuseum beleeft topjaar in 2015

Het Rijksmuseum in Amsterdam had in 2015 opnieuw een topjaar. Voor het derde achtereenvolgende jaar kwamen er meer dan 2 miljoen bezoekers naar het museum toe. In totaal brachten 2.350.000 mensen een bezoek aan het Rijksmuseum. Van alle bezoekers was 53% afkomstig uit Nederland zelf. 

Dat 2015 een topjaar zou worden voor het Rijksmuseum was niet geheel verwacht, maar lag wel in de lijn der verwachtingen. Het museum scoort al drie jaar beter dan de prognoses en bovendien werd dit jaar nog een bijzondere titel aan het palmares toegevoegd. Het museum werd dit jaar immers uitgeroepen tot European Museum of the Year.

Volgens Wim Pijbes, directeur van het Rijksmuseum, was het Rijksmuseum in 2015 meer dan een druk bezocht museum. “Het aantal kinderen, scholen en bezoekers, dat deelnam aan cursussen, workshops en zelf tekende laat overtuigend zien dat het Rijksmuseum ook een bron van creativiteit is.” Scholen en kinderen komen dan ook graag in het museum. Ruim 325.000 kinderen bezochten dit jaar gratis het museum. Daarvan brachten er ruim 128.000 een bezoek in schoolverband. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar. Sinds de heropening in april 2013 heeft het Rijksmuseum bijna één miljoen kinderen in totaal mogen verwelkomen.

Het Rijksmuseum behaalde dus een mooie prijs, kreeg veel kinderen over de vloer en een recordaantal bezoekers, maar stond ook vooral in het teken van een echte Nederlandse meester, namelijk Rembrandt. In het voorjaar trok de tentoonstelling Late Rembrandt een recordbezoek van 520.000 bezoekers. In september maakten de Franse en Nederlandse regering vervolgens de aankoop bekend van het monumentale dubbelportret van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit, geschilderd door Rembrandt in 1634. Deze schilderijen zullen afwisselend in het Rijksmuseum te zien zijn alsmede in het Louvre in Parijs.

Om bezoekers te stimuleren een en ander echt te ervaren in het Rijksmuseum is bovendien dit jaar de actie #hierteekenen bedacht. Door het stimuleren van creativiteit en kennis en het organiseren van 500 workshops, 50 cursussen, 30 lezingen en dus de succesvolle campagne #hierteekenen bereikte inmiddels meer dan 50.000 bezoekers die met een gratis potlood en schetboek zelf tekenden.

BRON: Persbericht Rijksmuseum

Lees ook:Penselen in het Rijksmuseum
Lees ook:Geen gratis musea voor kinderen
Lees ook:De kinderen van het Rijksmuseum op een Kinderpostzegel
Lees ook:Rijksmuseum trekt recordaantal bezoekers in 2014
Lees ook:Rijksmuseum gaat op vrijdagavond open tijdens Late Rembrandt

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>