Museum MORE verwerft enorme babyneushoorn

Ortus van Miriam Knibbeler CREDITS: Museum MORE

Ortus van Miriam Knibbeler CREDITS: Museum MORE

Babyneushoorn Ortus is vanaf vandaag te zien bij Museum MORE. In aanwezigheid van zijn ‘artistiek moeder’ Miriam Knibbeler kreeg hij een plek in de museumtuin. Ortus – Latijn voor geboorte, oorsprong en nieuw leven – is het eerste buitenwerk van de kunstenares. Het is tevens haar eerste werk van dit flinke formaat. De babyneushoorn heeft een afmeting van 310 x 240 x 110 cm en is gemaakt van polyester en piepschuim. Museum MORE is zeer verheugd over de verwerving van Ortus die tot en met afgelopen weekend te zien was bij de openluchttentoonstelling Beelden in Leiden. Daar groeide hij snel uit tot publiekslieveling en bleek een magneet voor selfiemakers. Knibbeler won zondag 2 augustus de publieksprijs van het Leidsch Dagblad.

Volgens Knibbeler laat Ortus niet alleen zien hoe mooi het leven is, maar ook hoe kwetsbaar het leven is. Inspiratiebron was de Duits-Amerikaanse filosofe Hannah Arendt, die niet de sterfelijkheid maar de “geboortelijkheid” van de mens centraal zette, het vermogen om processen te beginnen en veranderingen teweeg te brengen. “De andere reden waarom ik heb gekozen voor een witte neushoorn is omdat een geboorte voor deze soort van enorm groot belang is. Ze worden zeer ernstig bedreigd en wereldwijd zijn er nog maar enkele over. Ergens hoop ik, tegen beter weten in, iets van een ‘geboorte energie’ voor de witte neushoorn de wereld in te sturen met dit beeld. Door de grootte van de neushoorn wil ik ook deze noodzakelijkheid benadrukken. Iemand zei dat als je er bij stilstaat dat de neushoorn vrijwel is uitgestorven, dat de ‘making of’ al een bezwerende performance op zich is. En zo voelde het ook voor mij”.

Miriam Knibbeler (1981, Wellington, NZ) studeerde in 2012 af aan Academie Minerva en woont en werkt in Groningen. Knibbeler boetseert voornamelijk mens-en dierfiguren van was. Haar wezens lijken uit een andere wereld te komen, een oude wereld van herinneringen, dromen en mythes. Zachtheid en sterfelijkheid zijn een terugkerend thema bij Knibbeler. Meer informatie over de kunstenares is te vinden op haar eigen website. Museum MORE in Gorssel is het grootste museum voor Nederlands Modern Realisme en opende zijn deuren voor publiek begin juni 2015. De openingstentoonstelling SCHERP KIJKEN biedt een overzicht van ruim 200 highlights uit de collectie die een eeuw realisme omspant. Onder meer topwerken van kunstenaars zoals Jan Mankes, Charley Toorop, Pyke Koch en Carel Willink zijn er te zien.

BRON: Persbericht Museum MORE

Lees ook:Daklozenhuis wordt kunstwerk
Lees ook:Oostenrijkse kunstenares Maria Lassnig overleden
Lees ook:Mode-ontwerper Joop veilt kunst Tamara de Lempicka
Lees ook:Het Gelders Balkon 26: De Verstilde Werkelijkheid van An Beerman
Lees ook:Museum MORE verwerft werk Carel Willink

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>