Cultureel uitstapje is hit onder Nederlanders

Nemo won de eerste prijs CREDITS: Museumkids.nl

Nemo is erg populair bij kinderen en behoort dan ook tot de top-3 CREDITS: Museumkids.nl

Het maken van een cultureel uitstapje deze zomer is een hit onder Nederlanders. Dat blijkt uit een onderzoek van MarketResponse naar de houding en het gedrag van ruim 1.000 Nederlanders ten aanzien van cultuur in opdracht van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland.  

Deze zomer maakt van alle Nederlanders minstens 60% één cultureel uitstapje. Het meest favoriet daarbij is een bezoek aan een museum (28%), gevolgd door een popconcert (25%), musical (25%) en een kasteel (24%). Het Rijksmuseum is deze zomer het meest favoriet, gevolgd door het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem en Science Center NEMO in Amsterdam. Zo’n 50% reist door het hele land voor een cultureel uitje. Vooral voor een museum (49%), festival (45%) of popconcert (44%) is men bereid ver te reizen.

Voor een avondje theater of andere podiumkunsten zijn mensen minder snel bereid lange afstanden af te leggen. Groningers blijken het meest reislustig, gevolgd door Drentenaren. Zuid-Hollanders blijven liever dichtbij huis en verlaten het minst vaak de provincie. Hoewel Groningers dikwijls de provinciegrenzen oversteken, waarderen zij het lokale aanbod ten opzichte van andere landgenoten wel het meest. Flevolanders zijn het minst tevreden over het culturele aanbod in hun eigen provincie. Bijna de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk om een museum in de eigen omgeving te hebben.

Gemiddeld geven Nederlanders € 180 euro per jaar uit aan een cultureel uitje. Mannen besteden per jaar meer: gemiddeld € 207. Dat is 34% meer dan vrouwen, die gemiddeld € 155 besteden. Mensen ondernemen de meeste culturele uitjes met hun partner (40%), het hele gezin (32%) of vrienden (22%). Het onderzoek wijst uit dat 75% van de Nederlanders vindt dat cultuur onderdeel van de opvoeding moet zijn. Vooral vrouwen, 65-plussers en hoogopgeleiden beschouwen cultuur als een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Een museumbezoek wordt daarbij het meest geassocieerd met een cultureel uitstapje. Toch neemt slechts een kwart van de respondenten de kinderen regelmatig mee naar het museum. Bij vier op de tien Nederlanders ontbreekt het aan tijd en/of geld om culturele uitstapjes te maken.

Lees ook:‘Bezuinig op kunst en cultuur’
Lees ook:Vlaamse kunst- en cultuursector kiest voor Kunst
Lees ook:Eerste Talentlening cultuur naar jong productiebedrijf
Lees ook:‘Amateurkunst levert een bijdrage aan de samenleving’
Lees ook:Britse sterren protesteren tegen bezuinigingen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>