Twitter voor musea: voorbeelden uit New York

De New York Times onthult in een artikel hoe het American Museum of Natural History (AMNH) en andere musea Social Media gebruiken om bezoekers te trekken. Het American Museum of Natural History organiseerde op 3 maart een Tweetup, terwijl het Brooklyn Museum mensen laat meebeslissen hoe de tentoonstelling wordt opgezet en welke kunstwerken er komen te hangen.

De Tweetup van het American Museum of National History werd twee weken van tevoren aangekondigd. In deze speciale oproep werd van twitteraars gevraagd zich in te schrijven voor de ‘dinosaurus Tweetup’. De twitteraars zouden door deze actie opeens in de gelegenheid zijn om een soort ‘VIP behandeling’ te krijgen, die normaal gesproken alleen voor leden en sponsoren is weggelegd. De gelukkigen die uitgenodigd werden kregen gratis toegang tot het museum, rondleidingen door curatoren buiten de gewone openingstijden om en toegang tot ruimten die normaal gesproken voor het grote publiek gesloten zijn. Het enige wat ze hiervoor moesten doen was twitteren met de hashtag #AMNHtweetup over deze speciale bijeenkomst.

De uitgenodigde twitteraars deelden naar harte lust foto’s en berichten over de rondleiding en de tentoonstelling met hun sociale netwerken via Twitpic en yFrog, er werd ingecheckt op FourSquare en ge- upload naar sites zoals Flickr, Facebook en Youtube. Door deze actie waren er 92 twitteraars die 318 keer hebben getweet, waardoor er potentieel ongeveer 200.000 mensen op Twitter bereikt zijn. Het is een geheel nieuwe manier om met de museumbezoekers te communiceren. Het AMNH wil met behulp van Twitter vooral proberen om de jongere generatie te bereiken.

Wie het volledige bericht wil lezen om nog andere ideeën op te doen, kan ik het artikel van harte aanbevelen. (bron: New York Times)

Lees ook:Kunstkritiek via Twitter
Lees ook:Kunstenaar John Chamberlain overleden
Lees ook:Van Gogh middelpunt van de belangstelling
Lees ook:Gratis toegang dankzij Banksy
Lees ook:Onthulling sculptuur van Claes Oldenburg

1 Reacties // Reageer

One thought on “Twitter voor musea: voorbeelden uit New York

  1. coicsToda

    Lees het hele blog, pretty good

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>