Een avond met Omer Fast in het Stedelijk

Still uit 5000 Feet is the Best (2011). Foto: Omer Fast.

Still uit 5000 Feet is the Best (2011). Foto: Omer Fast.

Deze avond heeft het Stedelijk Museum in Amsterdam een mooie activiteit in de planning staan: kunstenaar en filmmaker Omar Fast (1972, Jeruzalem) zal een lezing geven en daarna wordt zijn werk 5000 Feet is the Best vertoond. Hij doet in zijn werk onderzoek naar de ruimte en narratieve vorm van cinema. 

De avond is ter aankondiging van de presentatie van Omer Fast’s film 5000 Feet is the Best (2011, 30 minuten) in de collectieopstelling van het Stedelijk Museum (vanaf 23 juni). Deze film gaat over de traumatische ervaringen van een zogenoemde drone-operator, iemand die een drone bestuurt.

Het Stedelijk omschrijft de film van Omer Fast als volgt: “5000 voet – op deze afstand kunnen drones vrijwel alles herkennen: zo zou je de schoenen, kleding en haarkleur van een persoon kunnen identificeren, vertelt een voormalige ‘drone operator’ van het Amerikaanse leger, die drones van het type ‘Predator’ bestuurde. De beroepsomschrijving van de ‘operator’ doet vermoeden dat de soldaat in relatie tot het vliegend object eerder een cameraman dan een piloot is. Hij navigeert met de camera op een andere afstand, en de met sensoren en projectielen uitgeruste drone neemt als een soort van avatar deel aan de realiteit van een oorlogslocatie.

In 2010 lukt het Fast om contact krijgen met een voormalige ‘drone operator’ ondanks het feit dat de FBI zijn zoekopdracht op craigslist snel heeft verwijderd en zijn producent zelfs telefonisch werd bedreigd. Tijdens twee ontmoetingen in een hotel in Las Vegas vertelt de ondervraagde militair over de techniek en routine van zijn werk. Hij noemt daarbij ook incidenten waarbij burgers om het leven kwamen en over de psychologische problemen die dit bij hem heeft veroorzaakt .

In de film 5000 Feet is the Best probeert Fast niet een heropvoering van het interview te ensceneren. In plaats daarvan brengt hij de traumatische ervaring van de ‘drone operator’ over naar het filmische bewustzijn. De vertelling is een eindeloze loop die zich niet helemaal identiek herhaalt maar voortdurend verandert. Het is een wirwar van beeld en geluid, van afbeelding en het afgebeelde, waarin feiten en fictie niet meer duidelijk van elkaar zijn te scheiden. Fast thematiseert hier niet alleen de effecten van de koppeling van wapen- en communicatietechnologie, maar wijst ook op de invloed van technologische ontwikkelingen binnen het leger en in cinema, op de daarmee verbonden logica van waarneming en beeld.”

Voor meer informatie over de avond met Omer Fast, kijk hier. Mocht de avond volgeboekt zijn, dan is er geen nood aan de man, want vanaf 23 juni is de film dus onderdeel van de collectie in het Stedelijk!

Lees ook:Lichtspel gevangenis voor Stedelijk Museum
Lees ook:De Maakbare Mens in Zwolle
Lees ook:Première ‘And You Were Wonderful, On Stage’ in het Stedelijk
Lees ook:Michael Gibbs in het Stedelijk
Lees ook:TENT Rotterdam: Academy Awards 2011

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>