De kunst van Jan Cremer

Jan Cremer in Verf CREDITS: Waanders en de Kunst

Jan Cremer, kunstenaar en schrijver. Een man van de wereld, met een bijzondere kijk op de wereld. Een man die weet wat hij wenst, die weet wat hij wil realiseren. Zo komt Jan Cremer over op mij, in zijn werk als kunstenaar en als schrijver. Het schrijven en het schilderen zijn voor Cremer manieren om iets vast te leggen. Vastleggen, dat gebeurt nu ook met zijn werk in twee boeken van uitgever Waanders & De Kunst.

Op dit moment is tot en met 23 augustus het werk van Jan Cremer te zien in Museum De Fundatie in Zwolle. Bij deze expositie staat de schilderkunst van Jan Cremer centraal. Maar omdat Jan Cremer zoveel meer is dan alleen een schilder, want ook fotograaf en dus schrijver, moet je meer doen dan alleen een expositie. Uitgeverij Waanders & de Kunst biedt voor de liefhebber dan ook twee prachtige boeken aan:  een tentoonstellingscatalogus gewijd aan de schilderijen en een boek over Cremers fotografisch werk.

Het boek Cremer in Verf, 1954-2014, is feitelijk de tentoonstellingscatalogus bij de expositie in De Fundatie. Het biedt een fraai overzicht van het werk van Jan Cremer in een tijdspanne van 60 jaar. In het boekwerk komt de manier van werken van Jan Cremer uitermate goed tot uitdrukking. In zijn ‘jonge’ jaren kon je zijn werken beschrijven als woest beschilderd, dikke lagen verf gecombineerd met het gebruik van zand, jute of hele andere, ruwe, materialen. Die jonge jaren begonnen overigens al vroeg. Bedenkend dat Jan Cremer in 1940 geboren werd en hij zijn carrière als schilder al in 1954 begon, komt uit op een leeftijd van, inderdaad, 14 jaar.

Zijn stijl veranderde naarmate hij ouder werd, zoals ook in beeld wordt gebracht in het boek. Typische tulpenvelden zorgen voor een duidelijk contrast door de jaren in het oeuvre van Cremer, terwijl ook deze tulpenvelden uiteindelijk weer tot verdere ontwikkeling worden gebracht. Landschappen kregen meer de overhand, waarbij ook het zeegezicht niet geschuwd werd. Toch blijf je gedurende het boek duidelijk de hand van de kunstenaar Jan Cremer zien in alle werken. Woest en ruwe beschilderingen, kleurrijk, abstract en soms realistisch tegelijk, typisch Jan Cremer. De tentoonstellingscatalogus biedt een echt overzicht van zijn werk, een overzicht wat door andere kunstenaars als bron van inspiratie gebruikt kan worden, met name op het gebied van materialen en kleurgebruik.

De fotografie van Jan Cremer  CREDITS: Waanders en de Kunst

De fotografie van Jan Cremer CREDITS: Waanders en de Kunst

Voor wie geen genoeg kan krijgen van Jan Cremer is er ook nog het boek Jan Cremer Photography – Unseen Eye. Dit boek is voor Cremer zelf een droom die uitkomt, omdat hij naast journalist, schrijver en schilder ook altijd fotograaf wilde worden. Hoewel hijzelf in het boek aangeeft geen pretenties te hebben op het gebied van fotografie, is er toch dit naslagwerk. Het boek is eigenlijk een blik door de ogen van Jan Cremer. Als fotograaf werkt hij namelijk volgens het principe dat wat hij interessant vindt wordt vastgelegd. Het leidt tot een fascinerende kijk op de wereld, zoals een kijkje in het Amsterdam van jaren terug, de periode om en nabij 1964. Verpaupering in de wijken, de oude Jodenhouttuinen in de hoofdstad. Parijs en Londen, de markt van Carnabystreet of het Turkije van weleer, weergegeven in zwart-wit. Zwart-wit wordt afgewisseld met kleur, zodat je een mooie mengelmoes krijgt van culturen, tijdperken en sprongen van continent tot continent. Het zijn beelden die je kent van vroeger, het zijn ook beelden van vroeger, maar dan vanuit de beleving van een kunstenaar, een Jan Cremer.

Beide boeken zijn geschreven door Ralph Keuning en vormen een mooie aanvulling in de boekenkast. Ze zijn een kijkje meer dan waard!

Jan Cremer in Verf, ISBN 978 94 6262 032 2    29,95 euro

Jan Cremer Photograpy – unseen eye, ISBN 978 94 6262 033 9    24,95 euro