Stedelijk Museum koopt foto’s

Het Stedelijk Museum heeft werk van elf fotografen aangekocht.

Gastcurator Hans Aarsman en zijn mede-juryleden kozen uit 470 inzendingen het werk van 33 mensen. Het museum heeft besloten eenderde aan te kopen.

Alle foto’s zijn over tafel gegaan na een oproep van Aarsman om foto’s in te zenden die zijn gemaakt om iets vast te leggen zonder dat het direct een artistiek doel diende.

Museumdirecteur Gijs van Tuyl maakte vrijdag de aankopen bekend:

Theo Baart: stadslandschappen vuilnis. Het begon met een televisietoestel. Van boven kwam het naar beneden zeilen en viel in stukken op de tegels. Presentje van de bovenburen. Toen de resten met de vuilnis waren meegegaan, bedacht Theo Baart (Amsterdam, 1957): van alles wat nog meer naar beneden komt, neem ik een foto. Hij woont inmiddels niet meer in de Bijlmermeer.

Ria van Dijk: polaroids schiettent kermis. Zelf heeft ze geen camera, maar ze weet zat camera’s te vinden. En de ontspanknop weet ze ook; alsof het een mechanische afstandsbediening is, haalt ze de trekker over. Ria van Dijk (Tilburg, 1920) fotografeert vanaf haar 20ste op de kermis. (Zie foto hierboven.) De afgelopen tijd was er even de klad ingekomen, maar sinds haar staaroperatie schiet ze weer raak.

Ad van Denderen: affiches Palestijnen. Toen het begon op te vallen dat Palestijnse vrouwen spontaan gingen krijsen als ze een fotograaf zagen, stopte Ad van Denderen (Zeist, 1943) zijn camera in zijn tas en liet hem daar. Om hem er pas weer uit te halen toen hij posters van zelfmoordmartelaren zag die in Palestijnse kampen op de muren werden geplakt.

Rineke Dijkstra: Chinees koor. Wie dacht dat kinderen in China gedisciplineerd waren, heeft dit koortje nog niet gezien. Rineke Dijkstra (Sittard, 1959) zocht in Xiamen naar modellen voor haar foto’s en viel op een lagere school middenin een generale repetitie. Ze had alleen een digitaal cameraatje bij zich. (Zie foto hiernaast.)

Erik Fens: spiegelingen in auto’s. Met zoveel auto’s om je heen kun je maar beter vrede met ze sluiten. Erik Fens (Amsterdam, 1949) ziet dat auto’s onder bepaalde condities zelfs een zekere schoonheid kunnen bezitten. Maar hij woont dan ook boven een bijzondere parkeerplek.

Frank Kouws: dankfoto’s overleving. Iedereen die een auto-ongeluk overleefd heeft, kent de onbedwingbare neiging om iemand te bedanken. Maar wie? In Italië vond Frank Kouws (Groesbeek, 1969) een kapel waarin mensen lijstjes aan de muur hebben gehangen. Bij de foto’s van het wrak waaruit ze levend zijn gekropen, hebben ze woorden van dank geschreven, meestal gericht aan Maria.

Paulien Oltheten: filmpje hond. Waarom zet die hond niet meteen zijn tanden erin?, vraag je je af als je de bal ziet liggen. Omdat de bal wordt weggeschopt voor hij erbij is. Dan moet hij zich eerst omdraaien voor hij er achteraan kan. En dat kost tijd. Paulien Otlheten (Nijmegen, 1982) onderzoekt houdingen die levende wezens aannemen.

Anne van de Pals: serie boerderij. Ze woont allang niet meer op de ouderlijke boerderij. De vader en de broer van Anne van de Pals (Erp, 1960) nog wel. De honden ook. Na het overlijden van moeder is de band tussen de mannen en de honden inniger geworden.

Peter Hermanides: twee oude dames. In de taakomschrijving van een thuiszorgwerker staan voornamelijk handelingen – weinig over menselijk contact. De ouderen die Peter Hermanides (Amsterdam,1966) bezoekt, zetten wel eens iets te eten voor hem op tafel. En dan praten ze. En soms wordt er een foto genomen. (Zie foto hiernaast.)

Claudia Sola: diaserie/filmprojectie. Het is een ongeschreven wet: je kijkt niet in iemands dagboeken. Thuis bij Claudia Sola (Zeist, 1974) deden ze het wel. Onwelgevallige passages werden eruit gescheurd, ze moest ze opnieuw schrijven. Daarom begon ze te fotograferen en te verzamelen, souvenirs in de letterlijke zin van het woord.

Don Sars: familiefoto’s. Don Sars heeft een oudere broer, Dave. Hun vader hield van beide kinderen een fotoboek bij. Alle foto’s die van ze gemaakt werden, gingen in tweeën. Om achteraf geen scheve ogen te krijgen. Er zit een foto bij van Don Sars (Eindhoven, 1975) met op de achtergrond zijn broer Dave, beteuterd wachtend tot hij op de foto mag.

De geselecteerde inzendingen voor Off the Record zijn tot en met zondag 17 mei te zien op de kunstbeurs Art Amsterdam.

Lees ook:Gerrit van Dijk fotografeert al plassend
Lees ook:Foto’s van de straat door Joan Colom
Lees ook:Paul Huf fotografeert Vincent van Gogh
Lees ook:Marie Cécile Thijs in Museum aan het Vrijthof
Lees ook:Het levensverhaal van Hans van Dijk

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>