herman de vries, to be all ways to be in Venetië

Een werk van herman de vries CREDITS: herman de vries, Mondriaan Fonds

Vorig jaar heeft het Mondriaan Fonds de presentatie to be all ways to be van beeldend kunstenaar herman de vries (1931) en curatoren Colin Huizing en Cees de Boer uitgeroepen tot Nederlandse inzending van de 56e Biënnale van Venetië. Het Rietveldpaviljoen wordt gevuld met installaties waar onder het nieuwe werk giornale di venezia. Ook kan het publiek straks kennismaken met het sanctuarium natura mater op Lazzaretto Vecchio, het voormalige ‘pesteiland’ ten zuiden van Venetië.

Hoewel de Biënnale van Venetië pas in mei van start gaat, is wat aandacht voor de inzending van dit jaar zeker niet verkeerd. herman de vries, opgeleid als bioloog en natuuronderzoeker, werkt namelijk al meer dan zestig jaar aan een veelzijdig oeuvre waarin kunst, wetenschap en filosofie met de werkelijkheid van de wereld worden geconfronteerd. Centraal in zijn werk staan de processen en verschijnselen van de natuur, die door de vries worden gepresenteerd als de primaire, fysieke werkelijkheid waarin de menselijke existentie is geworteld. de vries verzamelt, ordent, isoleert en toont objecten uit de natuur en richt daarmee onze aandacht op zowel de uniciteit als de diversiteit van de ons (direct) omringende wereld. De kracht en rijkdom van het oeuvre van de vries komen voort uit de biotoop die hij in het Zuid-Duitse Eschenau heeft ontwikkeld en werden tijdens zijn vele reizen waaronder zijn bezoek aan Venetië en haar Lagune verder versterkt.

herman de vries is daarmee een bijzonder kunstenaar, niet in de laatste plaats om het feit dat hij zijn naam niet met hoofdletters wenst te schrijven uit respect voor de natuur. Dat respect spreekt ook uit zijn werken, wat de kunstenaar tot een bewonderenswaardig man maakt en een ware kunstenaar. Het open, transparante en ruimtelijk-poëtische karakter van het paviljoen van Rietveld uit 1954 biedt een uitzonderlijk goed kader voor het recente en nieuwe werk van herman de vries. Het gebouw symboliseert het rationele en optimistische vooruitgangsdenken van de eerste helft van de twintigste eeuw. Het werk van herman de vries, vervaardigd uit organische, natuurlijke materialen, getuigt daarentegen van het idee dat processen en verschijnselen in de werkelijkheid complexer zijn dan rationeel te verklaren.

De titel to be all ways to be is een uitdrukking van het idee dat het ervaren van en het denken over het menselijk bestaan heel uiteenlopende wegen en vormen kent, waarvan er geen meer of minder is dan de andere. De werken in het paviljoen en op andere locaties in de stad Venetië en haar lagune, kritiseren op poëtische wijze zowel historische als contemporaine stellingnames omtrent de relatie tussen natuur en cultuur.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige catalogus waarin het recente werk van de vries in Venetië leidend is. Criticus en curator Jean-Hubert Martin (Magiciens de la Terre, Centre Georges Pompidou / Grande Halle Parc de la Vilette, 1989; Affinités insolites, Grand Palais Paris, april 2016) gaat in dialoog met de vries over de verschillende perspectieven in zijn werk sinds 1975. De publicatie wordt uitgegeven door Valiz.

De Biënnale van Venetië is van 9 mei tot 22 november 2015 te bezoeken. Kijk voor meer informatie hier.

BRON: Persbericht Mondriaan Fonds

 

Lees ook:Vooruitblik op to be all ways to be
Lees ook:Herman de Vries mag naar Biënnale van Venetië
Lees ook:Alles van herman de vries. all!
Lees ook:herman de vries in het Kröller-Müller
Lees ook:Kröller-Müller eert herman de vries

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>