De ‘verborgen canon’ vol in the picture bij het Bonnefantenmuseum in 2017

In het nieuwe jaar presenteert het Bonnefantenmuseum een divers en verrassend tentoonstellingsprogramma. Enkele highlights in 2017 zijn onder andere BACA-winnaar (Bonnefanten Award for Contemporary Art) 2016 Cai Guo-Qiang, schilder en conceptueel kunstenaar Ernst Caramelle en cult-held Raymond Pettibon. Het jaar wordt afgesloten met hét gezicht van de nationale fotografie, Robin de Puy, en met de allereerste museale solotentoonstelling in Europa van de invloedrijke video- en filmmaker Kahlil Joseph. Het programma is overigens wel onder voorbehoud…

Op de planning staan in ieder geval de volgende tentoonstellingen:

Cai Guo-Qiang: My Stories of Painting (t/m 01.05.2017)

In My Stories of Painting toont de internationaal vermaarde Chinese kunstenaar Cai Guo-Qiang voor het eerst de ontwikkeling van zijn schilderkunst; zijn schilderkunstige beproevingen uit zijn vroege periode, zijn zoektocht naar onderscheidenheid in kunst waarbij en waarin zijn naaste familie, Chinese tradities, Japanse en Westerse ontwikkelingen in de (kunst)historie een belangrijke rol spelen. De bekende buskruitwerken vormen het hart van zijn oeuvre en speciaal voor het Bonnefantenmuseum maakte Cai een nieuw buskruitwerk, geïnspireerd op Maastricht.

BACA Projects: Aura – Hao Liang en Hu Fang (t/m 11.06.2017)

De jonge Chinese kunstenaar Hao Liang presenteert in Aura samen met schrijver Hu Fang zijn toegewijde onderzoek naar de Chinese kunstgeschiedenis en de Bonnefantencollectie. Dit project is in samenwerking met Van Eyck gerealiseerd. Twee Van Eyck deelnemers, SulSolSal en Damon Zucconi, reageren met hun werk op het tentoonstellingsconcept van Hao Liang en Hu Fang. BACA Projects is een onderdeel van het tweejarige onderzoekstraject How to look at art from China en verbonden aan de internationale kunstprijs, de Bonnefanten Award for Contemporary Art (BACA) waarvoor gekozen is voor een invloedrijke, levende kunstenaar uit China.

Ton Boelhouwer: floors & walls / from ground (t/m 02.04.2017)

De tentoonstelling floors & walls / from ground laat bezoekers kennismaken met recente ontwikkelingen in het werk van Ton Boelhouwer. Over zijn werk zegt Boelhouwer zelf: “Alles wordt opengebroken: er is geen ding, er is geen zelf, er is geen identiteit, er is geen beeld, er is geen verhaal, er is geen betekenis. Er is alleen een ritme van samentrekken en openbreken.” Boelhouwer zet zijn beschilderde aluminium platen schuin tegen de wand, legt ze plat op de vloer of laat ze in gebogen vorm uitwaaieren over de ruimte, waarbij hij focust op ruimte, het iets en het niets.

Ernst Caramelle: Illusion and Revelation (24.12.2016 – 27.11.2017)

Vanaf 24 december is de tentoonstelling Illusion and Revelation van kunstenaar Ernst Caramelle te zien. Speciaal voor het Bonnefantenmuseum maakt hij nieuwe zon-op-papier werken, een wandfresco en een glasschildering op de grote raampartijen van de eerste en tweede verdieping. Het thema Illusion and Revelation is ook de leidraad van de nieuwe collectiepresentatie hedendaagse kunst. Daarnaast wordt ook een nieuwe collectieopstelling oude kunst getoond.

Vernieuwde collectieopstelling Neutelings

Vanaf januari 2017 is verder een nieuwe bijzonder vormgegeven presentatie te zien van de Collectie Neutelings. De meer dan honderd Middeleeuwse voorwerpen (gedateerd 1200 – 1500) zijn in diverse collectie-onderdelen onder te verdelen: huisaltaartjes, retabelfragmenten en houten beelden, zandstenen, albasten en marmeren sculpturen en reliëfs,  ivoren en koperen objecten.

Gilbert de Bontridder (21.04.2017 – 24.09.2017)

Op 20 april opent in samenwerking met de Academies Beeldende Kunsten Maastricht een tentoonstelling met werken van Gilbert de Bontridder. De Bontridder was niet alleen beeldend kunstenaar en publicist, maar als docent ook verbonden aan de Academies Beeldende Kunsten Maastricht. De tentoonstelling geeft een beknopt overzicht van schilderijen, installaties, collages, grafiek en geïllustreerde dichtbundels van de kunstenaar die een spilfunctie vervulde in het culturele leven in de regio Maastricht. Tevens wordt er een selectie werken van laureaten van de Gilbert de Bontridder prijs getoond waarin alle media en technieken zijn vertegenwoordigd.

Raymond Pettibon: A Pen of All Work (02.06.2017 – 29.10.2017)

Vanaf 2 juni is de tekenkunst van de Amerikaanse kunstenaar Raymond Pettibon in de grote overzichtstentoonstelling A Pen of All Work in het Bonnefantenmuseum te zien. A Pen of All Work is de eerste tentoonstelling van Pettibons werk in Nederland sinds 2002 en wordt in samenwerking met het New Museum in New York gepresenteerd. Het uitzonderlijk lijvige oeuvre van deze kunstenaar laat zich lastig in een hokje plaatsen en vormt op zichzelf als het ware een buitencategorie binnen de kunst. Tekst en beeld zijn in Pettibons tekenkunst onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoewel hij vooral bekend is vanwege zijn status als cult-held in de muzikale punkscene in de jaren ’80 van Los Angeles, is er in A Pen of All Work speciale aandacht voor de literaire kwaliteit en inspiratiebronnen in zijn werk.

Verder staat op de planning:

Bonnefanten Pinkpop-up museum, Pinkpopfestival, 3-5 juni Landgraaf

Collectie Defauwes, najaar 2017

Kahlil Joseph, 23 november 2017  – voorjaar 2018

Robin de Puy, 23 november 2017 – voorjaar 2018

Voor het vierde jaar op rij presenteert  het Bonnefantenmuseum een verrassende tentoonstelling in het Bonnefanten Pinkpop-up museum op het Pinkpopfestival in Landgraaf. In het najaar volgt een tentoonstelling van de privéverzameling Defauwes. Vanaf eind november is de video- en filmkunst van de Amerikaanse kunstenaar Kahlil Joseph te zien. Het wordt de eerste grote museale tentoonstelling in Europa van deze jonge kunstenaar, die onder meer samenwerkt met de meest invloedrijke personen uit de muziekwereld, zoals Beyoncé en Kendrick Lamar. Tegelijkertijd opent een bijzonder overzicht met fotografie en filmwerk van de Fotograaf des Vaderlands, Robin de Puy. Het Bonnefantenmuseum zet met dit jaarprogramma een nieuwe stap in een koers, die zich in het nationale museumlandschap onderscheidt door de eigen(wijze) accenten en prioriteiten in de programmering, met een herkenbare oriëntatie op de ‘verborgen canon’.

BRON: Persbericht Bonnefantenmuseum

Lees ook:Het Bonnefantenmuseum presenteert: Look at me and see what I could not (yet) see
Lees ook:Bonnefantenmuseum zoekt…
Lees ook:CERAMIX zorgt voor indrukwekkende eindsprint 2015 Bonnefantenmuseum
Lees ook:Pinkpop 2014 starring Bonnefanten Newseum
Lees ook:Family Tree – Hedendaagse Chinese Kunst uit de Collectie Sigg in het Hedge House

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>