Museum Voorlinden opent deuren

Ellsworth Kelly, Bloemlezing Museum Voorlinden, Wassenaar CREDITS: Antoine van Kaam

Ellsworth Kelly, Bloemlezing Museum Voorlinden, Wassenaar CREDITS: Antoine van Kaam

Zondag 11 september opent in Nederland een nieuw museum voor moderne en hedendaagse kunst: Museum Voorlinden. Een stralend wit gebouw biedt straks onderdak aan een rijke en verrassende collectie die de afgelopen vijftig jaar bijeengebracht is door Joop van Caldenborgh. Naast wisselende presentaties uit de eigen collectie biedt Museum Voorlinden in de toekomst plaats aan tijdelijke tentoonstellingen en een aantal permanente in-situ kunstwerken.

Oprichter Joop van Caldenborgh: “Het is fijn als onze kunst door veel mensen gezien en beleefd kan worden. Iedereen is uitgenodigd om in het museum en in de natuur van Voorlinden het avontuur aan te gaan. Je hoeft geen kunstkenner te zijn, wees vooral een kunstkijker.”

In nauwe samenwerking met de opdrachtgever ontwierp Kraaijvanger architects een gebouw dat in alle opzichten dienend is aan de kunst. De langwerpige grondvorm bestaat uit afwisselende duinzand-kleurig natuursteen- en transparante glaswanden. Het gehele gebouw staat op eenzelfde soort natuurstenen plint. Een elegante, wit-stalen colonnade draagt de ingenieuze dakconstructie. De afmeting en de verhoudingen komen overeen met een voetbalveld én een Griekse tempel. Ondanks de moderne uitstraling kent het gebouw op meer vlakken referenties aan de klassieke bouwordes, de portico voor de ingang, de zes kolommen (hexastyle) aan de korte zijde alsmede de symmetrie en proportionering. De globale driedeling van het interieur volgt het museale programma: collectiepresentaties, wisselende tentoonstellingen en permanente in-situ werken. Het interieur bestaat uit een twintigtal hoge daglicht zalen, te verduisteren zalen, een auditorium, bibliotheek, prentenkabinet, educatieve ruimte, restauratie atelier en museumshop.

Het kenmerkende heldere licht van de Hollandse kust valt dankzij 115.000 onder een hoek afgesneden pijpen van over het gehele dak indirect naar binnen. Een velum en transparant glazen dak, waarin indirect LED licht is opgenomen, zorgt ervoor dat zowel op zonnige dagen als bij avond op gedoseerde wijze een haast magisch licht de kunstwerken beschijnt. Wim Pijbes, voorheen directeur bij het Rijksmuseum en nu Algemeen Directeur bij Voorlinden, omschrijft Voorlinden als een nieuw museum voor een breed publiek, van de Buurtweg tot Fifth Avenue.

De eerste collectiepresentatie begint met het schilderij Maannacht (1912) van Jan Sluijters (1881 – 1957). Deze schijnbaar realistische nocturne vormt de aftrap van de visuele ontdekkingsreis samengesteld door Suzanne Swarts, artistiek directeur van Museum Voorlinden. Full Moon gaat over kijkgenot, het plezier van het kijken, vergelijken en ontdekken. Ruim 40 kunstwerken uit verschillende periodes, technieken, materialen en alle windstreken zijn voor het eerst bijeen.  Full Moon biedt een a-historische dwarsdoorsnede en eerste kennismaking met de rijkdom van de collectie. De bezoeker wordt uitgenodigd zelf verbanden en vergelijkingen te maken en uitgedaagd zelf een mening te vormen. Full Moon laat werk zien van Ai Weiwei (1957), Francis Alÿs (1959), Massimo Bartolini (1962), Michaël Borremans (1963), Marcel Broodthaers (1924-1967), Enrico Castellani (1930), Susan Collis (1956), Jose Dávila (1974), Rineke Dijkstra (1959), Olafur Eliasson (1967), Haris Epaminonda (1980), Cerith Wyn Evans (1958), Hans-Peter Feldmann (1941), Tom Friedman (1965), Damien Hirst (1965), Olaf Holzapfel (1969), Robert Kinmont (1937), Yves Klein (1928-1962), Pyke Koch (1901-1991), Paul Kooiker (1964), Guillermo Kuitca (1961), Sherrie Levine (1947), René Magritte (1898-1967), Mark Manders (1968), Katja Mater (1979), Astrid Mingels (1987), François Morellet (1926-2016), Maurizio Nanucci (1939), Ornaghi&Prestinari (1986, 1984), Ugo Rondinone (1964), Turi Simeti (1929), Jan Sluijters (1881-1957), Pascale Marthine Tayou (1967), Esther Tielemans (1976), Kaari Upson (1972), Andy Warhol (1928-1987), Remy Zaugg (1943-2005), Chen Zhen (1955-2000).

Ellsworth Kelly (1923-2015) is een van de eerste verzamelliefdes van Joop van Caldenborgh. Hij kocht al vroeg het schilderij ‘Blue Ripe’ uit 1959. Veel facetten die Van Caldenborgh een leven lang met kunst verbinden, komen bij Kelly samen: heldere vormen, subtiel kleurgebruik en een directe, zinnenprikkelende kijkervaring. Bij Museum Voorlinden staat de visuele beleving van de bezoeker centraal. Rudi Fuchs stelde de tentoonstelling samen. Ellsworth Kelly, Bloemlezing gaat over kijken, want Kelly gaat over kijken.Rudi Fuchs: ‘Als je van het idee afstapt dat je het moet begrijpen kan je op je gemak gaan kijken.’

De voorbereidingen waren in volle gang toen de kunstenaar op 27 december 2015 overleed.  Meer dan ooit is de tentoonstelling bedoeld als hommage aan de kunstenaar en zijn oeuvre.  Het is de eerste Ellsworth Kelly tentoonstelling in Nederland sinds de presentatie in het Stedelijk Museum Amsterdam in 1979. Voorlinden laat bruiklenen van vooraanstaande museale en particuliere collecties uit Amerika, Europa en Nederland zien waarvan verschillende nooit eerder in ons land zijn getoond waaronder werk uit het Whitney Museum dat nooit eerder buiten de VS werd geëxposeerd. De tentoonstelling is in nauw overleg met de kunstenaar en de Ellsworth Kelly Studio in Spencertown (VS) tot stand gekomen.

Museum Voorlinden kent verder een aantal kunstwerken die permanent te zien zullen zijn. Opgenomen in het gebouw is de Skyspace van James Turrell (1943) en de corten stalen sculptuur Open Ended (2007-2008) van Richard Serra (1938). Beide behoren tot de klassiekers van de moderne kunst en zijn in de gehele wereld bekend van vaak spectaculaire site-specific kunstwerken. Museum Voorlinden kent verder permanente kunstwerken van Maurizio Cattelan (1960) en een illusionistische Swimming Pool van de Argentijnse kunstenaar Leandro Erlich (1973). Semi permanent zijn het hyper-realistische Couple under an Umbrella door de Australiër Ron Mueck (1958) en de betoverende glassculpturen van Roni Horn (1955). Om deze werken optimaal te kunnen presenteren is voor ieder kunstwerk een aparte zaal ingeruimd.

BRON: Persbericht Museum Voorlinden

Lees ook:De Caldic Collectie komt naar Wassenaar
Lees ook:Rob Scholte wil eigen museum openen in Den Helder
Lees ook:Mode-ontwerper Joop veilt kunst Tamara de Lempicka
Lees ook:Van martelbunker tot museum voor hedendaagse kunst
Lees ook:Kunstenaars voor Obama

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>