Boijmans van Beuningen eert Fra Bartolommeo

Aankondiging voor Fra Bartolommeo CREDITS Museum Boijmans van Beuningen

In 2017 is het 500 jaar geleden dat de Italiaanse schilder Fra Bartolommeo op 44-jarige leeftijd stierf. Hij werd geroemd om zijn teken- en schilderkunst, die wordt gekenmerkt door monumentale figuren, heldere kleuren en een verstilde lyriek. Museum Boijmans Van Beuningen brengt vanaf 15 oktober een spectaculair eerbetoon aan deze bijzondere kunstenaar-monnik met de tentoonstelling Fra Bartolommeo – de goddelijke renaissance.
Bartolommeo was een van de toonaangevende kunstenaars uit de Hoogrenaissance. De kunstenaar-monnik (1473-1517) werd opgeleid in het atelier van de Florentijnse schilder Cosimo Rosselli en was zeer begaafd en perfectionistisch: zijn toepassing van perspectief en geometrie was doordacht, en voor de uitbeelding van een volumineuze plooival van de kleding van zijn figuren deed hij grondig onderzoek door middel van talrijke studietekeningen. Het resultaat van zijn ‘monnikenwerk’ zijn imposante, harmonieuze schilderijen die een verstilde vroomheid uitstralen.

Religie speelt vanzelfsprekend een belangrijke rol in Fra Bartolommeo’s oeuvre. Onder invloed van de strenge dominicaner boeteprediker Fra Girolamo Savonarola (1452-1498), die de verbranding van liedboeken, muziekinstrumenten, voorstellingen van naakte figuren en andere ‘ijdelheden’ organiseerde, vernietigde Fra Bartolommeo in 1498 zijn getekende naaktstudies. Het beroemde portret dat Fra Bartolommeo postuum van Savonarola schilderde groeide uit tot hét icoon van de dominicaner orde.

Fra Bartolommeo trad in 1500 toe tot de dominicaner orde en hield tijdelijk op met schilderen. Vanaf 1504 gaf hij leiding aan het schildersatelier in het klooster van San Marco. In de jaren 1504 en 1505 waren ook Leonardo da Vinci, Michelangelo en de jonge Rafaël – de drie andere toonaangevende meesters van de Hoogrenaissance ­– werkzaam in Florence en leerden elkaars werken kennen. In 1508 maakte Fra Bartolommeo een korte reis naar Venetië. De kennismaking vergrootte zijn aandacht voor licht, sfeer en kleur. Tussen 1509 en 1517 was Fra Bartolommeo op de top van zijn roem; hij maakte furore met ambitieuze altaarstukken; twee daarvan wel vier meter hoog. Het museum wist een aantal daarvan naar Rotterdam te krijgen, zelfs meer dan aanvankelijk beoogd. Geen van deze schilderijen is eerder in Nederland te zien geweest en enkele hebben Toscane zelfs nog nooit verlaten.

De tentoonstelling belooft dan ook bijzonder te worden en is te zien tot en met 15 januari 2017.

BRON: Persbericht Museum Boijmans van Beuningen 

Lees ook:Rondom Fra Bartolommeo in Boijmans van Beuningen
Lees ook:Boijmans van Beuningen is klaar voor 2015
Lees ook:Boijmans van Beuningen toont topstukken op TEFAF
Lees ook:Oud-directeur Museum Boijmans Van Beuningen overleden
Lees ook:Museum Boijmans van Beuningen krijgt topstukken in bruikleen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>