Tentoonstelling Fatale kunst in de Kunsthal geeft gezicht aan ‘Muze der Tachtigers’ Sara de Swart

01 – George Hendrik Breitner
Portret Sara de Swart, 1895 Olieverf op doek
Collectie Amsterdam Museum

Zaterdag 19 maart opent in de Kunsthal ‘Fatale kunst. Sara de Swart’, een verfijnde fin-de-siècle-tentoonstelling die dankzij veel kunsthistorisch belangrijke bruiklenen uit privécollecties en musea een gezicht geven aan de relatief onbekende Sara de Swart. In de tentoonstelling staat de Nederlandse beeldhouwster, kunstverzamelaar en muze Sara de Swart (1861-1951) centraal. Aan de hand van schilderijen en beelden uit haar collectie van onder meer Isaac Israëls, Odilon Redon, Jan Veth en George Breitner – aangevuld met De Swarts eigen werk, foto’s, sculpturen en muziekstukken – wordt een beeld van haar wereld geschetst. Ook werk van De Swarts levensgezellin, kunstenares Emilie van Kerckhoff en van haar vader, kunstschilder Corstiaan de Swart, wordt gepresenteerd. De tentoonstelling vertelt, samen met het rijk geïllustreerde boek ‘Fatale Kunst’ van gastcurator Jaap Versteegh, het levensverhaal van een vrouw die letterlijk alles overheeft voor de kunst.

Sara de Swart wordt als enig kind geboren in een welgesteld gezin. Eind negentiende eeuw maakt zij in Amsterdam als een van de weinige vrouwen deel uit van de Beweging van Tachtig. Ze raakt bevriend met een groot aantal jonge kunstenaars en velen van hen ondersteunt zij financieel door het aankopen van hun werk. Dit levert haar de bijnaam ‘Muze der Tachtigers’ op. Zij is bevriend met schilders als George Hendrik Breitner en Isaac Israëls, de schrijvers Lodewijk van Deyssel en Herman Gorter en ook componist Gustav Mahler behoort tot haar vriendenkring. Haar belangstelling gaat uit naar alle mogelijke kunstdisciplines, van schilderkunst en beeldhouwkunst tot literatuur, poëzie en muziek. Het grote aantal portretten van Tachtigers dat in ‘Fatale kunst’ wordt getoond, biedt een uniek inzicht in deze kunstenaarsgroep, die voor de ontwikkeling van de moderne kunst in Nederland van groot belang is geweest. De actieve en stimulerende rol van Sara de Swart in het kunstleven van haar tijd wordt, aan de hand van uitvoerig onderzoek door Jaap Versteegh, in de tentoonstelling voor het eerst belicht.

De Swarts scherpe oog voor talent en haar persoonlijke contacten met toonaangevende kunstenaars in binnen- en buitenland vormden de basis voor haar imposante kunstverzameling. Zo kon zij door haar vriendschap met de kunstenaars Odilon Redon en Auguste Rodin hun werk kopen en hen als eerste in Nederland introduceren. In de tentoonstelling is onder meer een omvangrijke verzameling prenten van Odilon Redon en het beeld ‘Madame Fenaille’ van Rodin te zien. Sara de Swart houdt haar leven lang een oprechte liefde voor de kunst en geeft haar hele vermogen uit aan het ondersteunen van kunstenaars die zij bewondert. Vanaf 1909 raakt zij in steeds grotere financiële problemen en is zij genoodzaakt om geleidelijk al haar kunst te verkopen.

Bij de tentoonstelling verschijnt het rijk geïllustreerde boek ‘Fatale Kunst. Leven en werk van Sara de Swart (1861 – 1951)’ van Jaap Versteegh, ISBN 978 94 6004 223 2 I NUR 654, Uitgeverij Vantilt. Het onderzoek door kunsthistoricus en beeldend kunstenaar Jaap Versteegh biedt een prachtige gelegenheid om in de Kunsthal eigen werk van Sara de Swart in de context van haar verzameling en levensverhaal te tonen.

BRON: Persbericht Kunsthal Rotterdam

Lees ook:Driemaal nieuw in de Kunsthal
Lees ook:De allermooiste werken op papier
Lees ook:Het gele huis van Carel Willink is favoriet
Lees ook:Vrouwen hoog in top-50 tekeningen
Lees ook:Tim Hollander verovert de Kunsthal

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>