Miró in de tuin van het Rijksmuseum

Joan Miró, Oiseau Lunaire, 1966. Foundation Beyeler Riehen. Foto: Olivier Middendorp

Joan Miró, Oiseau Lunaire, 1966. Foundation Beyeler Riehen. Foto: Olivier Middendorp

21 sculpturen van de Spaanse kunstenaar Joan Miró sieren deze zomer de tuinen van het Rijksmuseum. Het is de eerste beeldententoonstellng van Miró in Nederland. De viermeter hoge Oiseau lunaire maakt haar publieksdebuut. Dit beeld heeft, sinds het in de jaren tachtig in brons werd gegoten, het depôt van zijn New Yorkse opdrachtgever nooit verlaten. Onlangs kwam het in Europees privébezit.

Gastconservator Alfred Pacquement, voormalig directeur van Centre Pompidou in Parijs, selecteerde beelden van Miró uit de periode 1966–1982. Ze worden in bruikleen gegeven door internationale musea en particulieren waaronder de Successió Miró (Palma de Mallorca), Fundació Pilar i Joan Miró (Palma de Mallorca), Fundació Miró (Barcelona), ‘La Caixa’ Collection of Contemporary Art (Barcelona), Fondation Maeght (Saint-Paul-de-Vence), Fondation Beyeler (Riehen), Galerie Lelong (Parijs), Museum Frieder Burda (Baden-Baden) en de Provincie Balearen op Mallorca. Eenentwintig beelden staan in de openlucht. Twee werken, waaronder het prototype van Oiseau lunaire uit 1966, zijn binnen in het Atrium te zien.

Joan Miró (1893– 1983), telg uit een Barcelonese kunstenaarsfamilie (zijn vader was goudsmid, zijn oma meubelmaker) is beroemd om zijn dromerige schilderijen met magische gestaltes, dieren, zonnen en sterren. Dat er in Miró ook een beeldhouwer schuilde is minder bekend. Zijn beeldenoeuvre komt echter pas na zijn 40e op gang, maar beslaat bijna 400 werken. Miró maakt twee typen sculpturen. Van beide soorten zijn in de tentoonstelling voorbeelden zien. Aan de ene kant zijn er de assemblages van voorwerpen uit de natuur (keien, boomstronken, wortels) of uit het dagelijkse leven (hooivork, kraan, etalagepop). Daarnaast beeldhouwt hij volumineuze gestalten met ronde en sensuele vormen die herinneren aan zijn geschilderde figuren. Miró werkt het liefst met brons, dat hij soms in felle kleuren beschildert.

Tegen de achtergrond van het neogotische museumgebouw van architect Cuypers staan de Miró’s te midden van oorspronkelijke formele tuinstijlen, historische bouwfragmenten en beelden. In de 14.500 m2 groene buitenzaal kunnen jong en oud zich uitleven op de naoorlogse klimrekken van architect Aldo van Eyck, een buitenschaakbord of in de fontein van de hedendaagse Deense kunstenaar Jeppe Hein. Sinds kort is ook een exemplaar van de beroemde PTT-telefooncel van Brinkman & Van der Vlugt uit 1933 te zien. Twee 19de -eeuwse koffiehuisjes en het nieuwe terras van restaurant RIJKS® maken de tuinen rondom het Rijksmuseum compleet.

Miró in de Rijksmuseumtuinen is na Henry Moore en Alexander Calder de derde in een reeks van vijf openluchttentoonstellingen, mede mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. De Miró’s zijn van tot en met 11 oktober te zien in de Rijksmuseumtuinen, dagelijks gratis toegankelijk van 9-18 uur.

BRON: Persbericht Rijksmuseum Amsterdam

 

Lees ook:Rijksmuseumtuinen zijn klaar voor de zomer
Lees ook:Deze zomer: Jean Dubuffet in de Rijksmuseumtuinen
Lees ook:Genieten van de maand juni en Alexander Calder in de tuinen van het Rijksmuseum
Lees ook:Joan Miró geïnspireerd door Jan Steen
Lees ook:ING toont Miró

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>