Nachtwacht krijgt wereldpubliciteit door Obama

Wim Pijbes en Barack Obama voor de Nachtwacht. FOTO Erik Smits

De Nachtwacht is natuurlijk al jaren een wereldberoemd schilderij in het Rijksmuseum, maar soms krijgt een meesterwerk nog meer aandacht door een bezoek van een hooggeplaatst persoon die het schilderij bekijkt. In dit geval is die hooggeplaatste persoon niemand minder dan Barack Obama, president van de Verenigde Staten. 

De Amerikaanse president was in Nederland voor de nucleaire top die hier gehouden werd. Daarbij bracht hij onder meer een bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam, waarbij hij uiteraard een kijkje nam bij de Nachtwacht. De Amerikaanse president heeft er nooit een geheim van gemaakt Rembrandt een fantastische schilder te vinden. Door het bezoek van Obama aan het Rijksmuseum en de Nachtwacht heeft het schilderij en natuurlijk het Rijksmuseum gratis publiciteit gekregen over de gehele wereld. Vele kranten en omroepen, waaronder NBC , USA Today en Le Figaro namen het beeld van Barack Obama voor de Nachtwacht over, waardoor er sprake is van het ultieme promotiemiddel voor het Nederlandse meesterwerk.

Lees ook:President Obama bezoekt Rijksmuseum
Lees ook:Kunstenaar maakt Time-cover Obama
Lees ook:Zweeds koningspaar brengt bezoek aan Rijksmuseum
Lees ook:Op zijn Obama’s online door het Rijksmuseum
Lees ook:Obama’s kunstenaar gearresteerd

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Nachtwacht krijgt wereldpubliciteit door Obama

  1. Nan

    Wat een perverse manier van denken. Alsof het alleen maar om aantallen bezoekers en dus geld gaat. Het Rijksmuseum heeft inderdaad een uniek #sellingpoint, de beste en de beroemdste Nederlandse schilders uit de 16e en 17e eeuw. Daar mogen ze mee te koop lopen, wat mij betreft, want er is geen ander museum ter wereld dat deze collectie overstijgt. Er is geen enkele reden om het #Rijksmuseum te straffen voor zijn PR-beleid. Zij zijn nu eenmaal dat prachtige museum – en zij hebben alle recht om daar buitengewoon trots op te zijn.

      /   Reply  / 
    1. josevanderwegen Auteur

      Beste Nan, het artikel moet niet gezien worden als een aanval op het Rijksmuseum of op het PR-beleid. Ik geef je groot gelijk dat het Rijksmuseum een uniek sellingpoint heeft met onder meer de Eregalerij. Alleen is er door het bezoek van Barack Obama aan het Rijksmuseum en de Nachtwacht wel degelijk heel veel aandacht voor het Rijksmuseum en het meesterwerk gekomen. Dat is dan toch de ultieme, gratis, promotie? En die promotie is wereldwijd, dus het is dus juist een perfecte PR-prestatie van het Rijksmuseum en met recht iets om trots op te zijn. Er mag in mijn ogen zelfs nog veel meer aandacht komen voor onze meesterwerken!

        /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>