Juni staat in het teken van kunst van iedereen. Voor het eerst wordt Nederland een maand lang het podium van alle amateurkunstenaars in het kader van de ‘iktoon-campagne’. Tijdens het grootste culturele evenement van ons land tonen Nederlanders die creatief actief zijn in hun vrije tijd, hun werk. Dit varieert van rapdichten, zingen in koren en vloggen tot stand-up comedy en beeldhouwen. Het publiek kan vanaf zaterdag 28 mei tot en met donderdag 30 juni 2016 op meer dan duizend locaties in meer dan 150 gemeenten kunst kijken en van dichtbij beleven. De podia zijn verspreid door het hele land. In kunstencentra, ateliers, buurthuizen en zorgcentra, maar ook bij de beoefenaars thuis, op straat en in winkels.
Op initiatief van het LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst) en Stichting WAK Nederland (Week van de Amateurkunst) bundelen veertien partners in de kunst- en cultuursector de krachten onder de noemer iktoon. Samen laten ze zien hoeveel, hoe divers en hoe kleurrijk kunst in Nederland is. De eerste stappen daarvoor zijn nu gezet met de iktoon-campagne in juni.
“Nederlanders vinden kunst en cultuur een belangrijk onderdeel van de samenleving, maar voor hen persoonlijk vinden ze het minder relevant of ze hebben er niks mee”, vertelt Ocker van Munster, directeur van het LKCA. “Mensen zien kunst vaak als iets elitairs en denken aan een museum of theatervoorstelling. Maar als je aangeeft dat het ook om popmuziek, mode of het koor van de buurvrouw gaat, realiseren ze zich dat kunst en cultuur een grotere rol in hun leven speelt.”
Ruim veertig procent van de Nederlandse bevolking van zes jaar en ouder doet in de vrije tijd actief iets aan kunst. Van Munster: “Kunst is dus dichterbij dan we denken. Tijdens de iktoon-maand gaat Nederland met eigen ogen zien dat we dagelijks in aanraking komen met kunst en cultuur.
In het kader van de iktoon-maand vinden verschillende landelijk activiteiten en wedstrijden plaats. Daarnaast zorgen gemeenten, verenigingen en amateurkunstenaars ook voor eigen initiatieven. “Een van onze landelijke activiteiten, ‘Kunst voor het Raam’, moet bijvoorbeeld de grootste expositie van Nederland worden. Amateurkunstenaars worden opgeroepen om zich te laten zien door hun werk voor het raam te plaatsten. Zo ontdek je ineens dat je buurman, die als nachtportier werkt, in zijn vrije tijd van schilderen houdt”, vertelt Van Munster.
Een groot deel van de iktoon-activiteiten is lokaal georganiseerd. Van Munster: “Denk aan talentenjachten, exposities en voorstellingen om amateurkunstenaars uit de regio in de spotlight te zetten, bijvoorbeeld de kunstmarkt ‘Kunst op de Kerkbrink’ in Hilversum.” Er zijn ook wedstrijden zoals de zoektocht naar het Tilburgs DichtTalent en het beste verhaal over de schat van Dalfsen. Of maak kans om figurant te worden in de muziektheatervoorstelling ‘Engelandvaarders’, die wordt opgevoerd in de duinen van Katwijk.
De iktoon-maand wordt afgesloten met het makersfestival ‘Bombarie’, georganiseerd door ZIMIHC en Jaarbeurs. Vanaf donderdag 23 juni kunnen bezoekers vier dagen lang kunst tonen met eigen optredens en tentoonstellingen en kunst maken tijdens masterclasses zoals bij de workshop soulzang door zangeres Shirma Rouse. Festival Bombarie sluit elke dag af met een uitdaging. Zo is er op vrijdag een dance battle onder leiding van Juvat Westendorp, zaterdag roept jazzformatie New Cool Collective al hun collega-blazers op om samen het grootste orkest van Nederland neer te zetten en zondag kunnen zangers en zangeressen deelnemen aan een concert onder leiding van Merlijn Twaalfhoven en het ZO! Gospelchoir.
BRON: Persbericht iktoon via De Wolven
Lees ook:Juni: de maand voor de amateurkunstenaar
Lees ook:‘Amateurkunst levert een bijdrage aan de samenleving’
Lees ook:Op surrealistische bouwsafari met kunstenaarscollectief Eddie The Eagle Museum
Lees ook:De Kunstschouw verbindt hedendaagse kunst met Zeeuwse cultuur
Lees ook:Genieten van de maand juni en Alexander Calder in de tuinen van het Rijksmuseum