Finalisten nieuwe Museumeducatie Prijs bekend

De Museumeducatie Prijs wordt voor het eerst uitgereikt CREDITS: Museumvereniging

Museum Boijmans Van Beuningen, het Kröller-Müller Museum en het Flipje en Streekmuseum Tiel maken kans op de nieuwe Museumeducatie Prijs van 50.000 euro. De prijs wordt op woensdag 14 oktober voor het eerst uitgereikt door minister Bussemaker tijdens het internationale congres Hands On! Children and Museums in het Tropenmuseum in Amsterdam. De prijs stimuleert samenwerking tussen basisscholen en musea.  Minister Bussemaker van OCW heeft de Museumeducatie Prijs van 50.000 euro ingesteld voor het beste samenwerkingsproject tussen scholen in het primair onderwijs en musea. De Museumvereniging geeft middels de Taskforce Museumeducatie hieraan uitvoering. Een vakjury van deskundigen op het gebied van cultuur en onderwijs bepaalt op grond van de inzending en een locatiebezoek de winnaar. De drie finalisten doen ieder mee met een eigen programma, waarbij de jury de programma’s als volgt omschrijft:

Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam - Het Boijmans Taal-en rekenprogramma
“Museum Boijmans van Beuningen onderzoekt met dit programma hoe cultuuronderwijs in het basisonderwijs bijdraagt aan de vaardigheden op het gebied van taal en rekenen. Sterk daarbij is de intensieve samenwerking tussen het museum en twee scholen. Het programma laat zien hoe kunst en cultuur een integraal onderdeel kunnen zijn van de twee vakken die een belangrijk deel van het curriculum in het Primair Onderwijs uitmaken.”

Kröller-Müller Museum, Otterlo - Elke dag kunst
“De digitale scheurkalender van Kröller-Müller is iedere dag aanwezig in de klas. De flexibiliteit van het programma geeft docenten de mogelijkheid en de vrijheid om de kunstwerken en daaraan verbonden opdrachten en werkvormen dagelijks in te passen in het onderwijs. Het relatief eenvoudige format verbindt kunst met lokale geschiedenis, filosofie en aardrijkskunde en biedt volop mogelijkheden om in samenwerking met scholen, gemeentes en archieven eigen scheurkalenders te ontwikkelen.”

Flipje- en Streekmuseum Tiel, Tiel  - Reizen in de tijd
“Reizen in de tijd is een digitale leerlijn van cultuur- en erfgoedonderwijs die het culturele aanbod in de omgeving van de school met het onderwijs verbindt. Mooi daarin is dat de culturele identiteit van de leerlingen en nadenken over verzamelen de basis vormen van thema’s binnen Reizen in de tijd. Doordat er meerdere scholen en cultuur- en erfgoedaanbieders bij betrokken zijn krijgen leerlingen een rijk aanbod met een inhoudelijke samenhang. Het Flipje en Streekmuseum Tiel heeft samen met Gelders Erfgoed en de schoolbesturen Fluvium en Logos het initiatief genomen voor de vernieuwing van deze leerlijn en werkt hierbij samen met tal van partners.”

De Museumvereniging is begin 2015 gestart met de Taskforce Museumeducatie. De Taskforce, onder voorzitterschap van Ursie Lambrechts, verzamelt goede voorbeelden waarin samenwerking tussen musea en scholen in het primair onderwijs centraal staat. Aan de hand van deze voorbeelden en gesprekken met musea en scholen, maakt de Taskforce een beschouwing van de ingrediënten voor succesvolle samenwerking. De beschouwing van de Taskforce wordt gevat in een advies dat op 14 oktober tijdens de prijsuitreiking aangeboden wordt aan minister Bussemaker van OCW. Zo kunnen de goede voorbeelden ook elders in het land als inspiratie dienen voor musea en scholen.

BRON: Museumvereniging

Lees ook:Kröller-Müller Museum wint Museumeducatie Prijs
Lees ook:Bekendmaking eerste resultaten samenwerkingsregeling musea
Lees ook:Geen gratis musea voor kinderen
Lees ook:Kunstuur in de Klas
Lees ook:Vier genomineerden Prix de Rome 2015 exposeren

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>