MKB investeert graag in kunst

Kunst.nl onderzoekt kunstverhuurmarkt CREDITS LOGO: Kunst.nl

Kunst.nl onderzoekt kunstverhuurmarkt CREDITS LOGO: Kunst.nl

Veel bedrijven uit de sector midden- en kleinbedrijf investeren in kunst. Advies- en onderzoekbureaus hebben daarbij de meeste kunst aan de muur hangen. Dat blijkt uit een analyse van zakelijke kunstverhuurder Kunst.nl over een gedeelte van hun bestand. Van de 15.000 onderzochte werken, hangt of staat bijna een kwart van de werken in de adviesbranche. Met een aandeel van 22 procent in het totaal, gaf deze branche dan ook het meeste geld uit aan kunst.

Voor het onderzoek heeft Kunst.nl gekeken naar wat voor soort bedrijven ervoor kiezen om kunst te huren om hun muren te decoreren en hun medewerkers te motiveren. De analyse laat zien dat bedrijven met tussen de 20 en 100 werknemers, het vaakst kunst aan de muur hebben hangen. Deze groep is goed voor een derde van de verhuurde kunst. Berit van Dobbenburgh, directeur bij Kunst.nl: “Ons onderzoek laat zien dat kunst niet meer voorbehouden is aan de grote corporate bedrijven. Ons bedrijfsmodel, waarbij het mogelijk is de kunst te huren, zorgt ervoor dat bedrijven in alle soorten en maten voor een vast maandbedrag iets moois aan de muren kunnen hebben hangen. Dat dit aanslaat, wordt bevestigd door onze cijfers.”

Naast de adviessector, wordt er in de gezondheid- en welzijnszorg ook veel kunst gehuurd. Meer dan 10% van de verhuurde kunst is hier te vinden. Van Dobbenburgh: “Het verbaast ons niet dat er juist in deze sectoren veel behoefte is aan kunst in de werkomgeving. Kunst heeft immers een sterke communicerende en verbindende factor en laat zien welke waarden je als organisatie wil uitdragen.” Opvallend is dat financïele instellingen weliswaar minder vaak kiezen voor kunst (6,3%) dan de hierboven genoemde sectoren, maar een relatief hoog bedrag besteden per werk dat zij aan de muur hebben hangen. Meer dan 10% van het totaalbedrag van verhuurde kunst is afkomstig uit deze sector.

De grootste afnemer van kunst bij Kunst.nl is het UWV. Hier is het doel van het ophangen van kunst nog wat verhevener dan bij andere bedrijven. Het UWV kiest er bewust voor om 90% van haar kunstcollectie te laten bestaan uit werken van kunstenaars met een afstand tot de arbeidsmarkt, om zo invulling te geven aan haar doelstellingen op het gebied van ‘social return’. Van Dobbenburgh: “Dit is natuurlijk een ontzettend mooi voorbeeld hoe kunst bijdraagt aan het MVO-beleid van organisaties.”

Kunst.nl (voorheen Business Art Service (BAS) is al bijna dertig jaar gespecialiseerd in verhuur en verkoop van kunst aan bedrijven en instellingen. Vanuit de overtuiging dat kunst op de werkplek inspireert, motiveert en een sterke bijdrage levert aan de uitstraling van een organisatie, verzorgt de organisatie kunst voor bijna tweeduizend tevreden opdrachtgevers in de Benelux.

BRON: Persbericht Kunst.nl

Lees ook:Initiatief Muur te huur van Museum van Bommel van Dam is groot succes
Lees ook:The Art of Impact reikt Impact Award uit
Lees ook:Kinderen zijn de baas bij Boijmans van Beuningen
Lees ook:Digitale kunst aan de muur
Lees ook:Nieuwe Berlijnse muur verdeeld arm en rijk

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>