Saul en David van Rembrandt keert terug in Mauritshuis

Rembrandt? De Zaak Saul en David Fotograaf: © Ivo Hoekstra Credits: Mauritshuis, Den Haag

Rembrandt? De Zaak Saul en David Fotograaf: © Ivo Hoekstra
Credits: Mauritshuis, Den Haag

In juni 2015 onthult het Mauritshuis het gerestaureerde schilderij Saul en David. Het kunstwerk is zorgvuldig onderzocht en wordt voor het eerst sinds 2007 weer aan het publiek getoond. De tentoonstelling Rembrandt? De zaak Saul en David neemt bezoekers mee in het fascinerende onderzoek, waarbij opzienbarende ontdekkingen zijn gedaan over het ontstaan de geschiedenis en de toeschrijving van dit meesterwerk.

Het schilderij Saul en David dook voor het eerst op in 1830 op een veiling in Parijs. Het werd daarna keer op keer verhandeld, totdat Mauritshuisdirecteur Abraham Bredius in 1898 het werk aankocht. Bredius wist zeker dat Saul en David een van de belangrijkste schilderijen van Rembrandt was. Na zijn dood in 1946, liet hij het schilderij na aan het museum. Saul en David werd beschouwd als één van de mooiste werken van Rembrandt en was een favoriet van de bezoekers aan het Mauritshuis.

In de jaren ’60-’70 werd het oeuvre van Rembrandt opnieuw bekeken. Horst Gerson (Rembrandtspecialist en een autoriteit in zijn tijd) schreef veel schilderijen van Rembrandt af, waaronder ook Saul en David. Sindsdien lopen de meningen over de toeschrijving sterk uiteen: is het van Rembrandt? Van een leerling? Of misschien wel van beiden? Om uit deze impasse te komen besloot het Mauritshuis in 2007 het schilderij opnieuw te onderzoeken en restaureren. Door toepassing van state of the art technieken, ontwikkeld door TU Delft en samenwerkingen met andere specialisten op het gebied van materiaaltechnisch onderzoek, kwam het restauratieteam van het Mauritshuis tot verrassende conclusies.

Het onderzoek naar het schilderij had veel weg van een ‘Crime Scene Investigation’. Zo is het meesterwerk vermoedelijk tussen 1830 en 1869 in twee stukken gesneden en later weer in elkaar gezet. Met behulp van de nieuwste apparatuur en onderzoeksmethodes is duidelijk geworden dat het huidige schilderij uit niet minder dan 14 verschillende stukken doek bestaat: twee grote stukken van het oorspronkelijke doek (één met Saul en één met David), aangevuld met een oud doek (een kopie naar een portret van Anthony van Dyck) en andere repen aan de zijkanten van het schilderij. Het onderzoek wijst bovendien uit dat het oorspronkelijke schilderij groter is geweest. De tentoonstelling presenteert het oorspronkelijke formaat op verassende wijze, door middel van een 3D reproductie.

Het schilderij is ondanks de latere ingrepen een indrukwekkende voorstelling die met veel bravoure is neergezet. In de tentoonstelling komen verschillende experts aan het woord en wordt inzicht gegeven in de geschiedenis van de toeschrijving en het standpunt van het Mauritshuis hierover.

Rembrandt? De zaak Saul en David is een tentoonstelling over wetenschappelijk onderzoek en restauratietechnieken. Bezoekers worden op interactieve wijze meegenomen langs de verschillende vraagstukken waar de restauratoren en experts op zijn gestuit bij het werken aan Saul en David. Het gerestaureerde doek wordt samen met zes bruiklenen (drie schilderijen en drie tekeningen) na jaren afwezigheid opnieuw gepresenteerd.

BRON: Persbericht Mauritshuis

Lees ook:Heropening Mauritshuis leidt tot groei aantal bezoekers
Lees ook:Madonna met Kind blijkt toch van Lucas van Leyden
Lees ook:Het Mauritshuis is klaar voor de toekomst
Lees ook:Alle schilderijen Rembrandt in Beurs van Berlage
Lees ook:Schilderijen Pellegrini schitteren als vanouds in het Mauritshuis

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>