Stoclet fries van dichtbij in het MAK // Kunstenaars

Gustav Klimt, Erfüllung (Vervulling), 1910/1911 © MAK/Georg Mayer

Josef Hoffmann ontwierp in 1905 voor de familie Stoclet een villa dat nu bekend staat als Palais Stoclet in Brussel. Deze villa neemt in de architectuur- en kunstgeschiedenis een bijzondere plaats in daar het een zeldzaam voorbeeld is van een ‘Gesamtkunstwerk’ van de Wiener Werkstätte. Hoffmann werkte dan ook met vele Weense specialisten samen zoals de kunstenaars Gustav Klimt en Fernand Knopff die zich bijvoorbeeld richtten op het interieur en de decoratie. Klimt maakte het Stoclet fries van mozaïek voor de eetkamer, helaas is Palais Stoclet in privé bezit en niet toegankelijk voor publiek. De enige manier om toch een goed beeld te krijgen van dit prachtige werk, is om de in kleur en goud op ware grootte uitgewerkte voorbereidende schetsen in het Museum für angewandte Kunst (MAK) te bekijken.

 

Joseph Hoffmann, Eetkamer van Palais Stoclet, 1906-11, Brussel

Het gebouw waar het huidige MAK in is gevestigd werd in 1864 geopend als museum en in 1867 werd in hetzelfde gebouw ook de Kunstgewerbeschule geopend waar Gustav Klimt zijn opleiding heeft genoten. Opgetrokken in een Renaissancestijl, ontdek je na binnenkomst een prachtige ontvangsthal met overdekte binnenplaats en een omgang met kruisribgewelven beschilderd met vele grotesken. Hierdoor waan je je even in een stad als Florence(bijvoorbeeld in het Palazzo Vecchio), maar in dit museum kun je toegepaste kunst van de middeleeuwen tot nu zien, in het archief van de Wiener Werkstätte (vanaf 1903) duiken én bijzonder design shoppen in de museumwinkel.

Gezien het feit dat Palais Stoclet niet voor publiek toegankelijk is, wordt er (na een uitvoerige restauratie) in het Klimtjaar extra aandacht aan de negendelige ontwerptekening voor het Stoclet fries van Klimt besteedt. Je zou bijna denken dat je met het afgemaakte fries van doen hebt, totdat je her en der de aantekeningen van Klimt op het papier ziet staan tussen de takken van de levensboom. Naast de levensboom (waar tevens raven op de takken zitten, die symbool staan voor de dood) worden motieven als de Erwartung (hoop) en Erfüllung (vervulling) uitgebeeld. Zo is er een vrouwelijke figuur te zien, een rozenstruik met vlinders (die symbool staan voor hoop en nieuw leven) en een aantal scènes later vinden twee figuren elkaar in een innige omhelzing.

 

Gustav Klimt, Erwartung (Hoop), 1910/1911 © MAK/Georg Mayer

Wil je hier meer over weten; gisteren werd de tentoonstelling ‘Gustav Klimt: Erwartung und Erfüllung. Entwürfe zum Mosaikfries im Palais Stoclet ’ geopend waarin het ontstaansproces van dit wereldberoemde kunstwerk wordt uitgelicht. Deze tentoonstelling is nog tot en met 15 juli 2012 te zien, maar ook daarna zal de ontwerpschets voor het Stoclet fries op zaal blijven hangen.

Lees ook:Wenen viert geboortejaar Gustav Klimt
Lees ook:Klimt schittert in Wenen
Lees ook:150 jaar Gustav Klimt in Wenen
Lees ook:Google in het teken van Gustav Klimt
Lees ook:10 keer De Kus van Gustav Klimt

Geen reacties // Reageer

0 thoughts on “Stoclet fries van dichtbij in het MAK

  1. Pingback: Google in het teken van Gustav Klimt | Kunst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *