Werk Ryan Mendoza beleeft wereldprimeur tijdens Art Rotterdam

Detroit Huis

Detroit huis, wordt gesloopt en opgebouwd op Art Rotterdam, project beeldend kunstenaar Ryan Mendoza

Bezoekers van Art Rotterdam kunnen als eerste getuige zijn van een imposante installatie. Het Detroit Huis van beeldend kunstenaar Ryan Mendoza beleeft tijdens deze beurs namelijk een wereldprimeur! 

Art Rotterdam, dit jaar van 11 tot en met 14 februari, is de beurs om jong talent in de kunstwereld te leren kennen. Ryan Mendoza is zo’n talent. Beeldend kunstenaar Ryan Mendoza, geboren en getogen in New York, woont en werkt al jaren afwisselend in Berlijn en Napels. In 2013 keert hij, na 20 jaar, terug naar zijn geboorteland en ziet onder meer in Detroit de realiteit van de dag. Met zijn ‘Detroit Huis’ vertelt hij een verhaal dat wij in Europa nauwelijks kennen en kunnen bevatten, een stuk geschiedenis waar we deelgenoot van worden. Mendoza: “Als kunstenaar kan ik mijn geluk niet op om een stukje van de historie van mijn geboortegrond, en mijzelf daarbij, stil te zetten in de tijd. Door één huis te redden van de sloop, het te verplaatsen en opnieuw op te bouwen wil ik mensen uit heel Europa de kans geven om niet alleen de herinnering van één persoon te betreden maar ook de collectieve ambities en onbedoelde tekortkomingen van een heel land.”

Het huis uit Detroit dat inmiddels is gesloopt en in containers onderweg naar de havens van Antwerpen is, krijgt na Art Rotterdam uiteindelijk een plek op de Verbeke Foundation, een privé initiatief voor hedendaagse kunst in België, opgericht door Geert Verbeke. Verbeke bleek bereid de containers naar Rotterdam te vervoeren en het huis op te laten bouwen voor de hoofdingang van kunstbeurs Art Rotterdam. Na de beurs wordt het weer afgebroken en terug vervoerd naar België.

Wat is nu eigenlijk het verhaal van Detroit? Detroit was ooit het grootste centrum van automobielproductie ter wereld. Totdat de kredietcrisis toeslaat en autofabrieken als General Motors, Ford en Chrysler in de problemen raken en hun fabrieken moeten sluiten. Mensen worden ontslagen en blijven achter met torenhoge hypotheekschulden. De crisis op de huizenmarkt is de genadeklap waardoor de bewoners hun huizen uittrekken en complete wijken  verlaten achterblijven. Wat eens een welvarende stad was met 1,8 miljoen inwoners is nu een spookstad van amper 700.000 inwoners met  chaos, verval en misdaad tot gevolg. Huizen worden voor 1.000 dollar geveild om de leegstand in de wijken tegen te gaan. Huizen verkrotten en worden aan de lopende band met bulldozers neergehaald. Met het Detroit Huis toont Mendoza het verhaal van Detroit aan een breder publiek.

Jeroen Dijkstra, Livingstone Gallery Den Haag, werkt al een aantal jaren met kunstenaar Mendoza. Hij kende Mendoza’s plannen met het Detroit Huis en bracht hem in contact met Verbeke. De Belgische verzamelaar, die altijd werkzaam is geweest in zijn transportbedrijf en amper het buitenland bezocht, vloog direct naar Detroit om Mendoza te ontmoeten en te zien hoe hij het huis naar zijn foundation kon verschepen. Hij was onder de indruk van wat hij zag. “In Detroit zijn complete straten leeg, net als scholen, ziekenhuizen en kantoorpanden. Je beseft dat wij in Europa in enorme welstand leven en vraagt je af of hetgeen in Detroit ook hier kan gebeuren? Dat gegeven maakt het project voor mij zo interessant”.  Met behulp van een crowdfunding actie zijn de kosten voor transport van Antwerpen naar Rotterdam en de op- en afbouw bijeengebracht. Bezoekers van Art Rotterdam krijgen dan ook de gelegenheid om als eerste het verhaal van Mendoza in het Detroit huis te ervaren.

Uiteindelijk krijgt het huis een plek zoals gezegd op de Verbeke Foundation, sinds 2007 één van de grootste privé initiatieven voor hedendaagse kunst in Europa; 12 hectare natuurgebied en 20.000 m2 overdekte expositieruimten, ooit de loodsen van het vroegere transportbedrijf. Verbeke woont al zo’n 35 jaar aan de rand van het natuurgebied. Een atypische verzamelaar die -samen met zijn vrouw Carla- elke dag leeft tussen de kunst en in de natuur, zo vrij en onafhankelijk als mogelijk, want dat is zijn voornaamste streven. Een kunstenvrijplaats; onaf, ongepolijst, contradictorisch en in beweging; een prachtige plek voor een prachtig project. Kunst.blog.nl bezocht de Verbeke Foundation al eens.

BRON: Persbericht Art Rotterdam 

Lees ook:Art Rotterdam 2012
Lees ook:Nieuw museum gericht op videokunst
Lees ook:Autofabrikanten investeren in Detroit Institute of Arts Museum
Lees ook:Verbeke Foundation: bijzondere kunst binnen en buiten
Lees ook:Kunst kijken op Art Rotterdam

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>