ARTtube lanceert ARTtinder: daten met kunst in het museum

Het persoonlijke kunstprofiel via ARTinder CREDITS: ARTinder

Het persoonlijke kunstprofiel via ARTinder CREDITS: ARTinder

ARTtube, het online videoplatform van Nederlandse en Belgische musea, lanceert ARTtinder: een mobiele installatie voor in het museum. Voor het eerst kunnen bezoekers door te swipen ontdekken welke kunst het best bij ze past. Daten met kunst is een primeur in Nederland!

Vanaf vrijdag 19 juni kan het publiek na de opening van de tentoonstelling ‘Design Derby: Nederland-België (1815-2015)’ in Museum Boijmans Van Beuningen kennis maken met deze vernieuwende vorm van publieksparticipatie in het museum.

In de ARTtinder installatie selecteert het publiek zijn favoriete kunstwerken uit een tentoonstelling of collectieopstelling van het museum dat hij bezoekt door deze te swipen naar ‘hot’ or ‘not’. Ieder kunstwerk is voorzien van tags, die samen met de afbeeldingen van de geselecteerde kunstwerken een persoonlijk kunstprofiel van de bezoeker vormen.

Via de installatie kan de bezoeker ook vragen stellen aan de curator van het museum, waar hij per email een persoonlijk antwoord op krijgt. Van de meest interessante vragen maakt ARTtube in samenwerking met het museum een nieuwe video. Zo ontstaat een heel directe interactie tussen de bezoeker en het museum. Voor iedere bezoeker levert zijn ervaring met ARTtinder een persoonlijke kunstprofiel op, die hij met een unieke code na het museumbezoek op de website van ARTtube kan bekijken. Hier krijgt de bezoeker ook tips voor gerelateerde video’s over kunst en design, voor extra inspiratie en verdieping.

ARTtinder heeft zijn primeur in de tentoonstelling Design Derby: Nederland-België (1815-2015), die van 20 juni tot en met 13 september 2015 te zien is in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. In deze ‘design derby’ gaan de vormgevingsiconen van Nederland en België van de afgelopen 200 jaar een spannende confrontatie met elkaar aan. Via ARTtinder kan het publiek zijn favoriete designobjecten selecteren en op basis van gerelateerde tags zijn persoonlijke kunstprofiel ontdekken. Na de tentoonstelling zal de mobiel met ARTtinder verder reizen langs tentoonstellingen en collectieopstellingen in de andere ARTtube-musea, dat zijn er inmiddels vijftien, verspreid over Nederland en België. In ieder museum wordt de inhoud van de installatie aangepast aan de kunstwerken in het museum.

De samenwerkende musea van ARTtube hechten veel belang aan het verbeteren van de bezoekerservaring door meer interactie met het publiek te creëren en de educatieve waarde van het museum te vergroten, zowel via online media als in het museum zelf. ARTtinder is een innovatief project dat het fysieke museumbezoek direct verbindt aan de rijke online aanwezigheid van de musea. De installatie levert het museum ook inzichten op over de ervaring van het publiek van een tentoonstelling: welke kunstwerken zijn het meest geliefd bij de bezoekers, welke werken leveren vragen op, wat wil de bezoeker graag weten het museum? ARTtinder is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Mondriaan Fonds vanuit de regeling Samenwerking Musea.

De applicatie is ontwikkeld door het Rotterdamse webbureau Zicht Online, die ook verantwoordelijk is voor het videoplatform ARTtube.nl en onlangs het online platform Mix Match Museum heeft ontwikkeld.  De mobiele installatie zelf is ontworpen door Studio Parade.

BRON: Persbericht Museum Boijmans van Beuningen

Lees ook:ARTube op NPO Cultura
Lees ook:Werk Christien Meindertsma beleeft debuut in Nederland
Lees ook:ARTtube is klaar voor de toekomst
Lees ook:ArtTube gaat uitbreiden
Lees ook:ARTtube op Lowlands

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>